Missljud på R6:a

halmstads_kung

Prospect...i min egna klubb
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSXR 750
Ljudet är färskt, kom idag faktiskt. Sträkte kedjan så spelet va kanske max 2 cm. När jag kör på lägre farter, frikopplar och rullar låter det som något skaver, pulserar, känner det även i fotpinnarna.

Bromskivan e det inte...kedjan e sträckt och inoljad, oljan e byt för typ 70 mil sen. Kedja, drev, transmissionen, lager? Hjälp mig!!! :Bugar

halmstads_kung skrev:
Ljudet är färskt, kom idag faktiskt. Sträkte kedjan så spelet va kanske max 2 cm. När jag kör på lägre farter, frikopplar och rullar låter det som något skaver, pulserar, känner det även i fotpinnarna.

Bromskivan e det inte...kedjan e sträckt och inoljad, oljan e byt för typ 70 mil sen. Kedja, drev, transmissionen, lager? Hjälp mig!!! :Bugar

Kanske hjullager ???

Kolla så att kjedjan och bakdrevet ligger i linje och att kjedjan inte är för spännd.
Edit: Kolla även så att fram och bak-däck ligger i linje.
\H

Ja, en möjlighet är att bakhjulet står lite snett så kedjan går snett på drevet, det brukar kännas i fotpinnarna. Även slitet drivpaket.

Okej...ja har väl tyckt de va lite missljud innan jag spände...men att ljudet helt klart blev starkare...Det enda jag hoppas nu är att det inte kostar skjortan...typ nåt i motorn...

Har varit grymt noga med att det ska vara exakt lika på spännskruvarna på sidan av svingen....men jag får väl hissa upp å titta...

Tar lager mycket stryk vid stoppies...har blivit en hel del sånt...

Har du orginal drev fram? Om inte är det detta som låter då orginal har en gummiring för att minska missljud, vilket eftermarknads drev inte har. OBS !! som en annan skrev.. sitter hjulet rakt efter du spännt kedjan? Om du inte är noga med att markeringarna ligger lika på bägge sidor, så sitter hjulet snett.

Mvh//ZS

Jag tycker nästan att det låter som att ditt drivpaket är slut. Det kan låta så när vissa länkar i kedjan är slitna och andra inte.

Har du för spänd kedja och ägnar dig mycket åt stoppies så sträcker du den rejält varje gång du slår ner. Kedjan ska inte vara fiolsträng när svingen står rakt ut. Kör hellre med slacket i den slappare delen av toleranserna.

halmstads_kung skrev:

när du kör i "lägre" farter, pröva att koppla och höj varv talet lite, följer ljudet "med" då eller? om inte är det säkert som många andra säger, om hjulet är i rätt vinkel framåt... Annars kan tu ha otur och att nått lager börja bli slitet och olika missljud börjar smyga sig fram...

Tackar för svaren...inte kollat om det är orginaldrev...markeringarna är exakt lika inställda......känns som jag måste byta allt....

Körde hojen i låg fart...stängde av motorn och lyssnade...ljudet ligger i takt med farten...alltså...ljudet ligger i fas med hur fort hjulet snurrar! låter som drivpaketet är orsaken till ljudet...något där...

halmstads_kung skrev:
Tackar för svaren...inte kollat om det är orginaldrev...markeringarna är exakt lika inställda......känns som jag måste byta allt....

Körde hojen i låg fart...stängde av motorn och lyssnade...ljudet ligger i takt med farten...alltså...ljudet ligger i fas med hur fort hjulet snurrar! låter som drivpaketet är orsaken till ljudet...något där...
Har du kollat så inte framdrevet sitter löst?
Det gjorde det på min lät lite pulserande ljud;>

halmstads_kung skrev:

Har fått liknande ljud när ja spännde för hårt, testa lossa lite på kedjan och kom ihåg att testa spelet även när du sitter på hojjen.

Kolla så kedjan står rakt också. Jag tror felet sitter i drivpaketet iaf. = billigt! (billigare?:hihi)

Mattias skrev:
Har du för spänd kedja och ägnar dig mycket åt stoppies så sträcker du den rejält varje gång du slår ner. Kedjan ska inte vara fiolsträng när svingen står rakt ut. Kör hellre med slacket i den slappare delen av toleranserna.

Japp, vanligt nybörjarmisstag. Jag förstörde ett halvslitet drivpaket i ett nafs genom att dra åt kedjan hårdare och hårdare. Eftersom jag tyckte att det rasslade drog jag åt lite, då slutade det rassla bara för att strax börja rassla ännu mer och då drog jag åt lite till o s v, o s v. En annan miss är att kolla kedjeslacket när hojen är obelastad, det i kombination med att spänna kedjan med 20 milimeters slack och hårda bakhjulslandingar efter stoppies som Halmstadskungen gör är ett säkert recept på hur man drar sönder ett drivpaket.

Håller på att det är drivpaketet som är slut,åtminstone kedjan.Jag hade samma tendenser på min .Testade att snurra på hjulet och på ett ställe blev kedjan spänd och sedan slak.Helt ok nu efter byte av kedja & drev.

Jaha...fasen va bra...för prylarna va ganska nya...brukar ha en förmåga å paja saker nämligen! Va kan det gå på, 2000:-?

Teddy skrev:
Japp, vanligt nybörjarmisstag. Jag förstörde ett halvslitet drivpaket i ett nafs genom att dra åt kedjan hårdare och hårdare. Eftersom jag tyckte att det rasslade drog jag åt lite, då slutade det rassla bara för att strax börja rassla ännu mer och då drog jag åt lite till o s v, o s v. En annan miss är att kolla kedjeslacket när hojen är obelastad, det i kombination med att spänna kedjan med 20 milimeters slack och hårda bakhjulslandingar efter stoppies som Halmstadskungen gör är ett säkert recept på hur man drar sönder ett drivpaket.
och ännu en miss om drivpaketet är halvslitet är att man kollar på endast ett ställe istället för snurra kedjan o kolla hela vägen
den kan ha slack på 2-3 cm på ett ställe o helt spänd på ett annat beroende på hur mycket man har lekt...

Back