Missljud med nytt leo vince slip-on!

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Fick idag äntligen hem min leo vince SBK, och monterade genast dit det!

Men när jag startade upp den så hörs ett jobbigt "kvittrade" ljud i änden av dämparen, håller jag fingrarna runt änden på röret, lite utanför kanten så försvinner ljudet.

Vad göra? någon som haft liknande problem med slip-on? Försökte ta ur DB-killer för att se om det tog bort ljudet, men får fan inte bort den, sitter som berget! (ja skruven är borta)

Fick med en bricka med några borrade hål i också som inte finns med på några ritningar men den har storleken som främre öppningen på dämparen men har inte satt dit den. Någon som vet vad denna är till för?

Hjälp!

Last edited:
Fick ur db-killern och därmed försvann missljudet! Men frågan kvarstår hur jag får bort missljudet med db-killer monterad?

Du får antagligen vibrationer i db killern som skapar ljudet. Nämnde något om att en skruv saknades. montera dit en ny, eller gärna 2 för säkerhets skull. Sitter den fast ordentligt kan den inte vibrera.

Problem löst.

Eller, som det så fint brukar formuleras här på SH, "Testat o borra ?"

Fick ur db-killern och därmed försvann missljudet! Men frågan kvarstår hur jag får bort missljudet med db-killer monterad?
Om inte tidigare tips gällande vibrationer hjälper så kan det kanske vara så enkelt att det är utformningen på db-killern som orsakar visslandet. Vassa/skarpa kanter som orsakar turbulens i flödet ut ur killern. Jämför med att bashögtalare har konade utlopp för att inte orsaka missljud.

Har inget direkt tips på hur du ev skulle kunna åtgärda problemet på. Är det över hela varvtalsregistret eller enbart på tomgång?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti