Missljud KTM

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Någon som haft problem med vevlagret på sin LC4? Min har nämligen börjat knacka lite.Har även testat att riva ur kopplingskorg+balansaxel och startat den på elstarten för att få bort eventuellt kopplingsskrammel och bara höra själva motorn,men ljudet är kvar.Hörs på tomgång och lite upp i varv,inget man märker när man kör.Eller finns det några andra typfel någon råkat ut för? Cykeln har gått ca. 90 timmar.Och går det att lyfta på topp och cylinder med motorn kvar i ramen? Tur att man har en svenskonstruerad kvalitetsmaskin(Made in Österrike :arsele ) att åka med så länge :)

Last edited:
Grattis, det klassiska 625 felet. Jag vet flera som har detta (inkl. mig själv).
Svaret jag och andra fått är: Lev med det.
Men det låter sjukt...

robbah99 skrev:
Grattis, det klassiska 625 felet. Jag vet flera som har detta (inkl. mig själv).
Svaret jag och andra fått är: Lev med det.
Men det låter sjukt...
Har din 625:a också börjat knacka eller? Jag har fått vevlagerras på någon crosshoj förut,och det lät iofs. betydligt mer.Det här är mer vevlagerknack light liksom :va Det konstiga är att det inte ökar när man kör och belastar motorn.Inget jag vill åka och lyssna på iallafall.Men lite mer än 90 timmar borde dom klara,gammelhusan gick säkert 130 timmar enbart enduro och crossbana utan problem.

Ja min 625a sniffade nära på 200tim innan den bytte ägare å still going strong

Busaberg skrev:
Har din 625:a också börjat knacka eller? Jag har fått vevlagerras på någon crosshoj förut,och det lät iofs. betydligt mer.Det här är mer vevlagerknack light liksom :va Det konstiga är att det inte ökar när man kör och belastar motorn.Inget jag vill åka och lyssna på iallafall.Men lite mer än 90 timmar borde dom klara,gammelhusan gick säkert 130 timmar enbart enduro och crossbana utan problem.

Busaberg skrev:

Jepp, den låter mer när det inte är belastning. I neutralläge på tomgång låter den mest. Drar jag in kopplingen (stillastående, fortfarande med neutral) så minskar ljudet lite. För mina öron låter det som ett lager.
Ljudet minskade något när jag bytte olja och kör på delsyntet, dessutom är växellådan bättre pga av det. Men jag vete fan, har kollat kopplingslageret men det är helt o.k.

Hur menar ni med "knackar"? Min 660 ger ibland ifrån sig det "klicket" eller
snarare "knäppet" som man hör när man kickar runt kolven strax innan ö.d.
Min hoj knäpper till då och då när den står på tomgång och när man kör,
det kommer oregelbundet. Nåt man bör vara vaksam på??
:va

Klickljudet är nog bara dekompen du hör.Brukar kunna klicka till precis när man stänger av motorn också.

Nightwish, testa att höja tomgången bara en liiiiten aning o se om det inte försvinner.

Min brukar knäppa till sådär ibland när jag har för låg tomgång eller för mycket / för lite choke.

junior skrev:
Nightwish, testa att höja tomgången bara en liiiiten aning o se om det inte försvinner.

Min brukar knäppa till sådär ibland när jag har för låg tomgång eller för mycket / för lite choke.

Schysst, ska testa det! Jag vet att den går lite snålt nu, kanske försvinner när
jag bestyckar om den till rätt.

Nightwish skrev:
Hur menar ni med "knackar"? Min 660 ger ibland ifrån sig det "klicket" eller
snarare "knäppet" som man hör när man kickar runt kolven strax innan ö.d.
Min hoj knäpper till då och då när den står på tomgång och när man kör,
det kommer oregelbundet. Nåt man bör vara vaksam på??
:va

Om det är kick-klicket du hör när den står på tomgång har du alldeles för låg tomgång!!!

Edit: Fan att man aldrig lär sig... :fatta! myself...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT