Missljud ktm 660-05

Gör ett ytterst vetenskapligt test för att se om det är standardljudet på KTM, dra in kopplingen, slutar det då är det högst troligt inga problem.
 
Du är inte bakom kopplingskorgen än,kopplingskorgen är den stora runda på bilden.


Det lagret som du tänker på är bara till pinnen som överför kraften ifrån armen till tryckplattan,det skall kunna glappa där,dessutom är det ett kullager på bilden,sfärikst rullager tror jag tom att det heter på fackspråk.

Att det glappar som på bild 2 betyder ju att lamellerna funkar.

Laga inte det som inte är trasigt.

Har du kollat om avgasystemet läcker eller om det är något annat som skramlar ?
Det är inte det lagret jag menade utan det bakom kopplingskorgen som är ett nållager = Bild nr 1 bild 2 korg glappar upp&ned på nållagret bild 3 tryckplattan.Lammellerna som glappar i sidled är nog ok.
 

Bifogat

  • nållager.jpg
    nållager.jpg
    114.9 KB · Visningar: 79
  • korg.jpg
    korg.jpg
    113.7 KB · Visningar: 61
  • tryckplatta.jpg
    tryckplatta.jpg
    107.4 KB · Visningar: 56
Gör ett ytterst vetenskapligt test för att se om det är standardljudet på KTM, dra in kopplingen, slutar det då är det högst troligt inga problem.

Det låter ganska mycket så något borde vara fel.Bild 1 glappar lite i det lagret med och mellan tryckstången bild nr 2 och lagret i tryckplattan glappar det mycket men vet ej om det är normalt med glapp i tryckplattan?
 

Bifogat

  • axel.jpg
    axel.jpg
    132.9 KB · Visningar: 79
  • tryckstång.jpg
    tryckstång.jpg
    107.9 KB · Visningar: 61
Det låter ganska mycket så något borde vara fel.Bild 1 glappar lite i det lagret med och mellan tryckstången bild nr 2 och lagret i tryckplattan glappar det mycket men vet ej om det är normalt med glapp i tryckplattan?

Att nållager är lite glappiga är normalt.

Bild 1 låter ju mer oroväckande,dock är ju frågan hur mycket glapp det är.

Det är normalt med lite glapp i tryckplattan, då den skall kunna röra sig ut och in.
 
Last edited:
Att nållager är lite glappiga är normalt.

Bild 1 låter ju mer oroväckande,dock är ju frågan hur mycket glapp det är.

Det är normalt med lite glapp i tryckplattan, då den skall kunna röra sig ut och in.

Glappar inte så mycket på axeln men det är så att det låter när man vickar på den.Får se om man får tag på en indikatorklocka så man kan mäta.Men glappet mellan nållager&korgen är lite mera&glappet mellan tryckstången och lager i tryckplattan är mycket.Tryckstång diameter 11,71mm
och lager 11,92mm det vickar ganska mycket i lagret men vet inte om det är ok?.
 
Det är inte det lagret jag menade utan det bakom kopplingskorgen som är ett nållager = Bild nr 1 bild 2 korg glappar upp&ned på nållagret bild 3 tryckplattan.Lammellerna som glappar i sidled är nog ok.

Fick också missljud på min 640 när jag kopplade. Har rivit ner kopplingen och kollat, de felen som jag har upptäckt är att lagret som sitter i motorkåpan var kass, samt att muttern som håller fast kuggen som i sin tur sitter framför kamkedjan (bild 2) var lös :näsblod
Har dock inte fått ihop det än för att se om missljudet kvarstår.
 
Last edited:
Nu chansar jag bara, men kamkedjesträckaren? Ska tydligen vara vanligare på 05:an jämfört med andra årsmodeller. Hade det på min 640 -05, och tydligen hade det varit inne någon mer strax innan jag bytte den med samma problem. Det rasslade som fan.
Kommer dock inte ihåg om det blev någon skillnad när man höll in kopplingen eller inte.
 
Lagren som du kikat på verkar ok.
Men en annan kopplingsrelaterad sak som kan låta är ryckutjämnaren i kopplingen. Endera har fjädrarna blivit dåliga alternativt har någon fjäder gått av.

På bilden syns kopplingskorgen med ryckutjämnare.

Kamkedjesträckarens ev. inverkan skulle vara oberoende av kopplingen så den tror jag inte på.

Hoppas du hittar boven!
 
Jag har rasat kopplingslagret på en 625, dvs lagret som sitter i motorblocket. Det ska väl fan inte glappa nåt där!? radiellt är en sak, men det ska knappt gå och röra sidledes. Efter att jag bytt det lagret var det stumt iaf!
Stången som går genom lagret är rätt lång så den kan nog glappa transversellt eller vad det heter när man bryter på den, men hela stången ska inte gå och flytta upp och ner. Låt nån som kan hojar titta på det där. Ljudet kan nog annars komma från att kopplingskorgen är gummi upphängd, rent crap som borde byggas om.
 
Jag har rasat kopplingslagret på en 625, dvs lagret som sitter i motorblocket. Det ska väl fan inte glappa nåt där!? radiellt är en sak, men det ska knappt gå och röra sidledes. Efter att jag bytt det lagret var det stumt iaf!
Stången som går genom lagret är rätt lång så den kan nog glappa transversellt eller vad det heter när man bryter på den, men hela stången ska inte gå och flytta upp och ner. Låt nån som kan hojar titta på det där. Ljudet kan nog annars komma från att kopplingskorgen är gummi upphängd, rent crap som borde byggas om.

Har kollat med indikatorklocka på axeln på bilden och det är 17 hundradelars kast när man trycker och drar.Undrar hur mycket spel det får vara max?
och går det byta det lagret utan att dela motorn? sitter det fast hårt på axeln samt kåpan
 

Bifogat

  • axel.jpg
    axel.jpg
    132.9 KB · Visningar: 58
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top