Missljud/"klonk" från framhjulet...

davereed

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2007
Hoj
Honda CBR 1000 F
Senast jag var ute och körde hörde jag ett klonk-ljud från framhjulet. Det låter inte alltid, men skulle gissa på 70-80% av tiden.
Det kan vara tyst ett tag men när man bromsar och släpper upp så kommer det tillbaka. Ingen aning om vad det kan vara. Bytte bromsok och skivor nyss. Kan de vara nått med de? Försökt kolla hjullagret men inte hittat nått ännu.

Kan något ha hänt när framhjulet lossades för bromsrenovering? Dragit åt för hårt?

Ljudet hörs speciellt bra när man kör 50km/h och långsammare men antar att det är för att ljudet inte överröstas av motorljudet :) De hörs när man rullar hojen också, och även när man snurrar hjulet för hand, men då vääääldigt sällan.

Nån som har någon aning?

Senast jag var ute och körde hörde jag ett klonk-ljud från framhjulet. Det låter inte alltid, men skulle gissa på 70-80% av tiden.
Det kan vara tyst ett tag men när man bromsar och släpper upp så kommer det tillbaka. Ingen aning om vad det kan vara. Bytte bromsok och skivor nyss. Kan de vara nått med de? Försökt kolla hjullagret men inte hittat nått ännu.

Kan något ha hänt när framhjulet lossades för bromsrenovering? Dragit åt för hårt?

Ljudet hörs speciellt bra när man kör 50km/h och långsammare men antar att det är för att ljudet inte överröstas av motorljudet :) De hörs när man rullar hojen också, och även när man snurrar hjulet för hand, men då vääääldigt sällan.

Nån som har någon aning?

Montera bort oken och låt hjulet snurra fritt och lyssna igen. Låter det igen skulle jag byta lager. Annars kan ske det är glappande bromsbelägg?

Enligt verkstaden är det glappande bromsbelägg. Är det något att bry sig om eller är det bara att fortsätta att köra? Är det något som slits massor pga glappet? Mekanikern tyckte inte att det var något att göra nått åt och påstod att de är så på alla hojar. Jag har dock aldrig hört ljudet på någon av mina tidigare motorcyklar.

Någon som kan tipsa om någon bra och billig verkstad i Malmö-området föresten?

Enligt verkstaden är det glappande bromsbelägg. Är det något att bry sig om eller är det bara att fortsätta att köra? Är det något som slits massor pga glappet? Mekanikern tyckte inte att det var något att göra nått åt och påstod att de är så på alla hojar. Jag har dock aldrig hört ljudet på någon av mina tidigare motorcyklar.

Någon som kan tipsa om någon bra och billig verkstad i Malmö-området föresten?

Lyssnade lite på min pärla de är lite glapp i beläggen fram så ensam är du inte :va

BMW R90s: TVEKSAMT...
Ibland får jag känslan av att mekaniker tror att de står över oss vanliga dödliga som inte kan skruva lika mycket som dom... men de är en annan tråd.

Styrlagret är på väg att bli dåligt men tror inte att det är de eftersom ljudet låter i takt med att hjulet snurrar.

Jag ska besöka en annan verkstad och höra av de säger... återkommer med lösningen senare. Drive safe...

leter det i takt med att hjulet snurrar så låter det ju faktiskt som ett hjullager. Men som Thure sa montera bort oket o snurra.

Sitter skivan väldigt löst i flytande upphängningen? Det ljudet brukar iofs tystna när det blir snurr på hjulet, men kan låta bra mkt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg