Missljud intermittent!!!

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Hej

Har en Gsxr 1000 -03 som "slamrar" i motorn vid gaspådrag.
Ska riva o kolla ventiler, kam o kamkedja men vill ändå fråga då det är lite speciellt.

Om jag varvar sakta men säkert upp mot 11 000 rpm låter det som det ska, inga problem, men om jag vrider på snabbt slamrar det till i motorn redan vid 5-6000 rpm.

Slamret försvinner alltså så fort varvet stabiliseras oavsett varvtal.
Dock är det ett markant slammer, som om ventilerna skulle slå i kolven eller att kamkedjan slår i något.

Vad är det som har svårast att hänga med vid snabba varvtalsändringar?

Kamkedjesträckaren :fakta

Brukar tydligen iofs främst låta på avslag (iaf på Honda), men rent funktionsmässigt kan det väl hänga på konstruktionen var och när det slamrar.

I så fall är det mer ett skorrande surr än slammer.

Kan ju va värt att kolla innan du kliver undr toppen iaf.

troligtvis kamkedjan som ovan nämnde. kamkedjesträckaren är akilleshälen på suzuki-motorer i sporthojarna. kolla kamkedjans spel först och främst.

MVH Phille

Måste det alltid vara riva, kamkedja, ventiler etc! Är ju inermittent problem, kolla luftfilter, givare å runtom om, den går illa på olika varvtal. Mina 20 buckazoider iaf. för det va väl sprutochdata box, annars :glömdet

Måste det alltid vara riva, kamkedja, ventiler etc! Är ju inermittent problem, kolla luftfilter, givare å runtom om, den går illa på olika varvtal. Mina 20 buckazoider iaf. för det va väl sprutochdata box, annars :glömdet

Kedjesträckaren är ett rätt vanligt problem på många hojar. Jag vet 3 600RR som fått byta den i år, varav en min.

Det hörs normalt rätt tydligt om det är mekaniskt rassel eller nåt helt annat. Låter det som kamkedjan, beter sig på av/påslag såsom kedjan gör och kedjan är ett vanligt fel, då känns det lite fel att börja meka med luftflöde och mappning i min bok iaf.

Säsongen är ändå över o jag ska kolla spelet på ventilerna, så att lyfta kåpan över ventilerna är inget extrajobb.

Spelade dock in 2 filmer, den ena när jag sakta varvar upp till 10-11 tusen utan slammer o en där jag varvar till med slammer som följd.

Dock tycker jag det slamrar lite väl hårt för att vara kamkedjan, men jag har å andra sidan aldrig hört hur det låter.

Jag lägger upp filmerna senare ikväll.

Edit: hojen har gått minst 4200 mil.

låter det ifrån högersidan av motorn så är det definitivt kamkedjan som har för mycket spel, men jag gissar ändå på att det är kamkedjesträckaren som har gjort sitt. kolla ventilspelet när du ändå är där och skruvar.

MVH Phille

Spikningar kan ju låta rätt elakt, men helt omöjligt att höra vad det är från filmen i mina öron.

Den mår inget bra i det övre mellan varvtalet, det hörs tydligt, vet inte hur den låter över det varvtalet. men i det lägre varvtalet lät den som den skulle.

Tack för alla tips.

Felet kom ju ganska plötsligt o stannar kvar så det tyder ju på kamkedjesträckaren.

Ska byta sträckaren o kolla om det upphör.

Vad jag menade med intermittent var att det inte låter när jag varvar upp långsamt. Vid snabba gaspådrag kommer det varje gång.

Hur långt har hojen gått?

Låter väldigt troligt som det är sträckaren, lät precis sådär på min.

Jag rekommenderar www.cmsnl.com, snabba och bra priser!

Har äntligen mekat isär lite.
Ventilspelet är ok och på insugssidan ser ventilerna ok ut.

Hur ser man om sträckaren är trasig?

Har precis skruvat bort min och fjädern verkar hel.
Kan dock "trycka ut" spännaren 3-4 mm till efter fjädern blivit helt utfjädrad, men det verkar vara normalt.
Någon som vet?

Hur ser munstycket till sträckaren ut? Kolla så detta inte är igensatt.

Kolla på klackarna på stäckarna hur sliten den är. I många fall är det svårt att se att sträckaren är dålig.
Jag skulle byta den hur som.

Låter som kamkedjesträckaren.

Rav3ns gamla k1:a led av samma åkomma, botades med byte av sträckare.

Tror också på kamkedjesträckaren. Känns som att jag kollat på varenda missljudsvideo som finns.. och just det där när det "rasslar till" vid gas har i de jag sett varit sträckaren.

Oljekanalen var inte igentäppt o klackarna spärrade ordentligt.
Har redan beställt en ny o kommer byta oavsett.
Men eftersom jag inte har den än o jag har har allt isär vore det skönt att veta om det är något annat man kan kolla.

Tack för svaren

Oljekanalen var inte igentäppt o klackarna spärrade ordentligt.
Har redan beställt en ny o kommer byta oavsett.
Men eftersom jag inte har den än o jag har har allt isär vore det skönt att veta om det är något annat man kan kolla.

Tack för svaren

Shit lever den här tråden fortfarande :D

Kedjesträckaren är ett vanligt fel, men läste jag rätt hade den gått långt och då kan slädarna vara nedslitna. Sträckaren trycker ju inte direkt på kedjan utan på en släde (genom någon mekanik innan) som kedjan löper emot.

De dåliga nyheterna är att dem brukar vara betydligt meckigare att byta än kedjesträckaren..

kolla sprängskisser och reka läget.

Redan gjort, o det är ingen rolig läsning.
Trodde de var "Upphängda" i överkanten men tyvärr var det tvärtom, de är infästa i nederdelen av motorn :(

Redan gjort, o det är ingen rolig läsning.
Trodde de var "Upphängda" i överkanten men tyvärr var det tvärtom, de är infästa i nederdelen av motorn :(

Misstänkte det, inte kollat Suzuki men på honda sitter det dubbla där den ena sitter underifrån och den andra uppifrån.. Ovillkorligt klyva motorn för att byta alltså.

Reka om det finns nån som kan göra det privat (som är erkänt duktig) för en rimligare slant än en verkstad skulle ta. Jag hade inte gjort sånt själv om jag inte hade väldigt mkt tid iaf.. Behövs ju ett hyfsat garage också..

Lycka till, hoppas det löser sig.

Lämna bort och köp en ER6 nu istället så har du nåt att åka på, de svänger ;)

Back