Missljud i XR600...

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
Jag var uppe i dalarna å köpte en fin och välskött XR600R med HRC-kit (mikuni förgasare med accpump, större cylinder, högkompskolv och vassare kam) o helsystem. Eftersom min hörsel är nedsatt så jag hör inte särskilt mycket så frågade jag ägaren som verkade sjysst efter om det råder nåt missljud i motorn. han verkade lite novis men, han frågade hans kusin som var kunnigare och det var han som bytte från orginial till HRC-kit, han kunde bekräfta att den går bra!
Provkörde den och det gick underbart!

När jag var hemma i Sthlm igen så provkörde min polarn hojen och sen kom hans farsan som är rätt kunnig och sa att det var nåt som skrapade mot varandra i motorn. han trodde först att det var i generatorkåpan eller kopplingkåpan men när han lyssnat ännu nogare så kom ljudet från mitten i motorn. han misstänkte att kolven skrapar lite mot cylindern eller kan det vara vevaxeln som skrapar mot nåt. Kan påpeka att det låter rätt lite och han tror inte att det är nåt fara..

Vad borde jag göra? Ska jag bara köra på eller plocka undan toppen, cylindern o kolla där samt kolla vevaxeln.. ?

Tacksam för svar

MVh macke

det är inte helt ovanligt att kamkedjan börjar låta illa på dessa motorer iofs.
Om det är som du säger att ett vevlager gett sig så kommer du höra ett klart oljud som ingen kan ta för friskt, det innebär inte alls som sägs att det är lite utan det är fara och färde och ras är på gång i detta fall.
Kolla kamkedjan och dess spännare först, kör inte hojen i onödan innan du hittat felet är det ett vevlager som du säger är det till att omedelbart renovera inna du råkar ut för totalras, högkompkolv kan slita hårt på vevlagren på de här hojarna, speciellt i samband med annat trim som låter motorn varva mycket högre än Honda byggde motorn för.

Om vevlager är slitna brukar det ju börja knacka och ger ett annorlunda ljud än skrapande ljud? Motorn knackar inte utan det är bara ett svagt skrapande ljud som låter..

Hur kollar man om kamkedjan o spännaren är bra? Hur märker jag ifall dom är slitna ?

Det är absolut inte kamkedjan som låter fick jag svar av en polare.. Det verkar som att det är kolven som låter lite metall.. är det så på hrc kit ?

Innan det var det Castrol GPS olja i motor och igår bytte jag oljefilter samt olja, använder nu Motul 5100. Men det låter samma som förut..

-MLM- skrev:
Är det ingen som kan ge lite tips ?

Det går inte att avgöra utan att lyssna på det i verkliga livet - och inte ens då är det säkert man vet vad det kan bero på.

Är din magnetiska oljeplugg helt ren från spån och din olja fri från vit-gråa streck och färgskiftningar (stak/vev-lager) är det nog bara kamkedjan som lever om.

Jag servar xr600:n var 50-75:e mil. Jag bytte olja iförrgår och då såg det inte missfärgat ut å inte heller så mörkt ut, och tyvärr så har XR:en inte magnetisk plugg men jag kan kolla extra noga när jag servar XR:en om 40 mil.. Annars går XR:en skitbra!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back