Missljud i motorn på R6 '01, på väg åt h-vete?

atomkraft

Ny medlem
Gick med
19 May 2009
Hoj
På jakt
Inga konstiga ljud förut, körd relativt lugnt, men däremot har den gått dåligt på låga varv. Köpt av någon här m t p den feta sporthoj.com-dekalen på fälgen. :tummenupp

Började låta konstigt, fyllde på med olja och då lät den bättre ett tag. Nu efter helgen så låter den som att den har astma, med knackande ljud i takt med varvtalet, lägre effekt än vanligt och den totaldör på låga varv. Inget oljud när man rullar den med koppling/friläge, så det verkar vara isolerat till motorn. Slänger med en snabb film på eländet:

[YOUTUBE-ID]W7xqeWSeDZg[/YOUTUBE-ID]

E1 (som sitter på hojen i klippet) ringde MC-varuhuset och fick höra att om det är motorn så kan vi räkna med 30k i reparationskostnader eller 10k för en ny. Någon som har några idéer? Trasiga tändstift, kassa slangar, igenkorkad vevhusventilation? Vad fasen som helst?

Fridens!
//E2

30k? Tillåt mig att småle.

Rätt så dålig filmsnutt men jag skulle nog säga lager.

Kom knackandet sakta? Med mer och mer knack dvs.

Edit: töm ur oljan och kolla om den skimrar, isf är det lagerna som har gett sig.

Guldskimmer = staklager.
Silver = ramlager.

"de där låter ju inte så braaaa" no shit ;)

kan tyvär inte hjälpa dig mer än att kanske ventilerna behöver ställas in?

EDIT: kolla med Freddy Pappunen på www.freddyracing.com Hans meck Adde kanske har tid på kolla på de är mellan deras tävlingar, å de blir helt klart inte MC-varuhus pris på jobbet.

Om det blev bättre när du fyllde på olja så är det nog något vevlager som gett sig. Inte bra! Hinka i en beg. motor!

Jag säger lagren och troligen vevstakslagren, är knacken konstanta så är det troligast ramlagren. Ökar knacken och knackar hårdare vid gaspådrag om du står still och vrider på rullen så är det troligast vevstakslagren.

Om du inte kört nånting alls efter det att knacken uppstod så har du troligen inte slitit ut vevaxeln i samband med lagerraset.

Men skall du ge dig på det själv eller med nån polare och ni kommer fram till att det är lagren så skall ni få vevaxeln professionellt uppmätt innan ni sätter ihop allt med nya lager.
Grejen är den att lagren i sig kostar inte många kronor men ärvevaxeln utanför differensnivå på några mikrometer så kommer lagern gå på en gång igen om ni inte fått vevaxeln slipad och kompenserad med överdimensionslager.

"Stigs motorrenovering" är väll den ända i Sverige som jag säkert kan rekommendera till det jobbet.

Bytte själv vevstakslager i vintras på en thunderace.
Jag gjorde allt jobb själv, aldrig gjort det innan.
Kostade mig allt som allt ca4500kr med olja, oljefilter, ny topplockspackning, uppmätning slippning av vevaxeln, nya vevstakslagerlager och nya vevstaksbulltar

Har du lite mekvana och egna verktyg och en riktig verkstadshandbok du noga kan följa och gärna nån polare som hjälper dig så fixar du/ni det där. står ju steg för steg hur ni skall göra.

Bara du är noga med att ställa vev och kamaxlarna i nollläget när du skall lyfta bort kammarna och bort med toppen så är det inte så mycket svåra moment efter det. Dock är renlighet a och o och att du inte sullar och blandar lagren eller misshandlar lagren när du tagit ut dom.
Allt som togs isär skall tillbaka på samma plats.

Finns verkstadshandbok att ladda ner till din hoj här på sporthoj i en tråd om du söker efter det.

Hoppas det löser sig för dig vad det nu än är för skit du råkat ut för.

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back