Missljud i motorn 4-takt scooter

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Hej,undrar om någon kan hjälpa mig här.Jag har lånat ut min 4-takt 250cc scooter till en kompis som har tydligen kört utan olja,hojen började gå trögt och bara dog sa han,jag hämtade den till mitt garage fyllde på olja och porvade o starta,hojen gick igång lite trögt och bankade och rasslade lite grann,nu har jag plockat ner den och öppnat den.och nu till frågan hur ska jag lokalisera felet,hur vet jag om vevaxel lagret är kass osv.Någon vänlig själ som kan hjälpa mig.Mcn i fråga är en Kymco Xciting 250 2007

du bör väll ha garanti kvar eftersom det är en 2007 eller? I övrigt så känns det inte direkt som att det hela är kompisens fel, oljan skall ju inte ta slut på en ny 4t. Jag skulle börja med att leta efter anledningen till att oljan tog slut och sen får du väll helt enkelt börja mäta upp alla lagerbanor och se över allting.

Jag vet inte vad du menar med att gå trögt? Var det växellådan som gick trögt eller var det kolvarna/kolven som gick trögt?

Om du har fel på vevaxeln. Kan du prova att ta tag i vevstaken och rycka i den upp och ned i samma riktining som kolven rör sig. När du gör det får det inte glappa och inte höras något missljud. Då är det bara att leta efter en ny vevaxel...

Kolla också om kolven har nypt. Då sitter den fast hårt i cylindern eller också kan en kolvring ha gått av och då har du troligen en repa i cylinder,

Ventilerna kan också fått sig en känga. Kolla kompressionen.

Om det är växellådan får du kolla alla lager. Snurra på axlarna i växellådan och känn efter om någon går onaturligt tungt. Om det är så är det bara att leta rätt på det lager som har skurit.

Kolla också att du får i alla växlar innan du sätter ihop motorn igen, så att du inte har fler fel.

Kolla också om du hittar blåanlöpta lager och axlar (då har det gått varma). och lager som saknar kulor rullar.

Jag vet inte vad du menar med att gå trögt? Var det växellådan som gick trögt eller var det kolvarna/kolven som gick trögt?

Om du har fel på vevaxeln. Kan du prova att ta tag i vevstaken och rycka i den upp och ned i samma riktining som kolven rör sig. När du gör det får det inte glappa och inte höras något missljud. Då är det bara att leta efter en ny vevaxel...

Kolla också om kolven har nypt. Då sitter den fast hårt i cylindern eller också kan en kolvring ha gått av och då har du troligen en repa i cylinder,

Ventilerna kan också fått sig en känga. Kolla kompressionen.

Om det är växellådan får du kolla alla lager. Snurra på axlarna i växellådan och känn efter om någon går onaturligt tungt. Om det är så är det bara att leta rätt på det lager som har skurit.

Kolla också att du får i alla växlar innan du sätter ihop motorn igen, så att du inte har fler fel.

Kolla också om du hittar blåanlöpta lager och axlar (då har det gått varma). och lager som saknar kulor rullar.

tack för ditt svar,scootern är automatare,och ljudet kommer från motorn,jag har sett att kamaxeln är lite blåaktig,ska plocka av cylindern imorgon och kolla läget där

tack för ditt svar,scootern är automatare,och ljudet kommer från motorn,jag har sett att kamaxeln är lite blåaktig,ska plocka av cylindern imorgon och kolla läget där
Säg till din idiot till polare att betala, den motorn är antagligen totalkörd.

Har du helförsäkring med maskinskada är det väl bara att kontakta försäkringsbolaget. Annars får du lämna in den till verkstan för motorrenovering och dela kostnaderna med din polare...
På egen hand lär du inte kunna göra nåt, om du inte är mekaniker och kan mäta upp skadorna på lager od.

Olje lampan började lysa men idioten tittade inte ens utan bara körde,tills scootern stannade

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT