Missljud i motor (slamrande) 600rr 06

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
När jag startade hojen tidigare idag skramlade det först till och sedan började hamrandet.

Tyckte det kom från kopplingssidan så har haft av kåpan där ock kikat men kunde inte se något avvikande där.

Motorn går runt på startmotorn utan missljud och den går även dra runt för hand utan missljud, dock så är det betydligt trögare på ett ställe.

Växellådan verkar inte låsa på något sätt utan lirar som den ska. Missljudet fnns kvar med indragen koppling och med växel i och ur. Växlarna går i som de ska.

Vi har kikat efter sneda ventilskaft ovanifrån men där ser bra ut med vad man kan se.

Några tips och ideèr?

Vad göra härnäst i felsökningsväg.

Är honda lite känsliga när de gäller ventilerna? Jag har fått den känslan.

Hojen gick bra senast på gelleråsen, konstigt man får det här missödet på tomgång hemma...

// Jörgen

Jaha nu har jag hittat felet, av någon outgrundlig anledning har jag missat att en bricka från luftfiltret lossnat när jag skruvat ur luftfiltretfiltret och lagt sig i insugstratten till 4:ans cylinder :rodnar

Jag som brukar var så noggrann :huvet

Frågan är kan man köra vidare som det ser ut nu eller vilka åtgärder rekommenderas man att göra? Det ser inte jätteilla ut tycker jag. Det ser värre ut på bilderna än i verkligheten :gnissla

Ett märke efter brickan i kolven och ett i förbränningsrummet. Men det är inga djupa skador direkt. Kan ventilsäte tagit stryk och hur kollar jag det? Ventilskaft en ser raka ut och vad jag kan se så ser undersidan på tallrikarna på insug + avgasventiler bra ut också.

Jag är newbie på detta...

bilder...

Bifogat

• jah 004.jpg
    jah 004.jpg
    86.8 KB · Visningar: 145
  • jah 007.jpg
    jah 007.jpg
    77.6 KB · Visningar: 165
  • jah 009.jpg
    jah 009.jpg
    65 KB · Visningar: 168
Slipa bort ojämnheterna annars kan du få hot spots, smäll ihop och brassa å dra i HELVET!

Testa att hälla t-sprit, bensin eller annan lättflyktig vätska i förbränningsrummen, läcker det så är ventilerna/en otäta/sneda.

Hejsan.
Borde inte vara et problem att köra med det. Hade det själv på en bil ( cosworth ) och det var inte nån nackdel. Och om ventilen är fin, då har du haft tur. Bara ut och kör igen.

Jaha nu har jag hittat felet, av någon outgrundlig anledning har jag missat att en bricka från luftfiltret lossnat när jag skruvat ur luftfiltretfiltret och lagt sig i insugstratten till 4:ans cylinder :rodnar

Jag som brukar var så noggrann :huvet

Frågan är kan man köra vidare som det ser ut nu eller vilka åtgärder rekommenderas man att göra? Det ser inte jätteilla ut tycker jag. Det ser värre ut på bilderna än i verkligheten :gnissla

Ett märke efter brickan i kolven och ett i förbränningsrummet. Men det är inga djupa skador direkt. Kan ventilsäte tagit stryk och hur kollar jag det? Ventilskaft en ser raka ut och vad jag kan se så ser undersidan på tallrikarna på insug + avgasventiler bra ut också.

Jag är newbie på detta...

bilder...

Byt allt på den cylindern, ventiler kolv rubbet.

Förr eller senare ger en ventil med sig samtidigt som du maxxar en sväng i 160 knyck någonstans (typiskt) :D

Hej! Jag är idag 38år. jag har fixat o trixat med motorer hela mitt liv, men nu lär jag mig mig nytt. Tack!

Byt allt på den cylindern, ventiler kolv rubbet.

Förr eller senare ger en ventil med sig samtidigt som du maxxar en sväng i 160 knyck någonstans (typiskt) :D
ÅÅÅÅH jag lär mig fortfarande...:)

Last edited:
Aj aj oj oj...

Brassa å brassa.
Nu är detta teknikforumet och en seriös fråga är ställd. :rolleyes:

Smällen som kolven fått KAN ha fått kolvringen att fastna för att spåret i kolven tryckts ihop.
Och efter en sån smäll KAN du få sprickor i kolven som inte är kul runt 14500rpm
Du kan TROLIGEN åka med den efter att ha masserat till märkena lite.
Men vill du vara helt säker så byter du kolv.
Har du motorn lös så är ju ett kolvbyte en baggis.

Jag har nog en till övers om du behöver.

Toppen är säkert helt ok.

Jag håller helt med KamikazeKid.

Jag skulle lyfta av cylinderraden och kolla att översta ringen löper fritt på den stämplade kolven. Så att man vet att ringspåret inte är stukat. Om det är ok så bara fila bort stukningen på kolvtoppen och i förbränningsrummet så att dessa grader inte kan trigga spikningar.

När ändå toppen är av så kan man ju överväga att ta ur ventilerna och inspektera dom samt slipa in sätena med karborundum om motorn gått långt. Men om toppen var rätt ny innan händelsen så kan man ju som sagt prova att med toppen uppochned fylla förbränningsrummen med fotogen eller diesel till bredden och låta stå, med stiften i och stängda ventiler förstås. Läcker det då mer från den brickhånglade toppen så kan man ju ta isär och renovera/byta det som är slitet/trasigt. Om däremot brickcylinderns topp inte läcker mer än ngn av de andra kan man ju köra vidare. Dock skulle jag passa på att göra ren förbränningsrummen från sot när du ändå har toppen av.
På alumiumtoppar kan man tex använda en roterande mässingsborste till detta.

Hilsen
J

Last edited:
Jag håller helt med KamikazeKid.

Jag skulle lyfta av cylinderraden och kolla att översta ringen löper fritt på den stämplade kolven...

Hilsen
J

OBS!

Prova inte detta då motorn inte har en lös cylinderrad och måste därigenom kapas av för att kunna lyftas... :D *retas med HD mannen*

Annars så var allt så rätt så rätt...

OBS!

Prova inte detta då motorn inte har en lös cylinderrad och måste därigenom kapas av för att kunna lyftas... :D *retas med HD mannen*

Usch då! Ja det är ju standard på många 90-talets radcyklar det borde jag ha kommit ihåg. :D

Har inte skruvat mycket alls med cyklar som denna men vart ombedd att skriva vad jag tyckte i tråden.

Jag gillar lösa cylindrar, som på HD, Ducati mm. Bara att stoppa dit större burkar allteftersom man blir äldre! :D

Last edited:
OBS!

Nä jag vet det men jag tänkte att jag säger inget, han kan ju bli putt :)

Tack ska ni ha för tipsen, jag får se hur jag gör med kolven, ska fundera lite till.

Av den relativt lilla intryckning man kan se på fotona som brickan gjort tror jag att risken för problem med kolvringsspåret är ganska liten och det kan du faktiskt se genom att "vicka" kolven fram och bakåt samtidigt som du kollar ner med ett förstoringsglas så du kan se att ringen rör sig eller rättare sagt står stilla medan kolven rör sig, gör den inte det så är det bara att ta isär.. Tyvärr kan man inte avgöra om översta ringen riskerar att nypa när kolven expanderar pga värme men då kolvringsspelet i relation med den lilla värmeutvidgning som kan ske i spåret är liten tror jag även att den risken är liten men som sagt den finns.

Vad du skall se upp med om du bestämmer dig för att kolla upp ventilernas täthet är om just dina ventiler kan slipas in med korundumpasta, ventiler av titan (oftast med titanoxidbeläggning) skall ej slipas då ytskiktet förstörs vilket sedan leder till omfattande och snabbt slitage.

I övrigt instämmer jag med föregående om att du bör "putsa" till märkena för att undvika eventuella spiknings problem.

Av din beskrivning att ljudet uppstod på låga varv så kan man även anta att brickan inte kastats runt så länge eller i några höga hastigheter före den ställde sig på högkant mellan toppen och kolven och då viktes ihop. Vad du däremot kan räkna med är att kolvsidan pressats mot cylinderväggen på motstående sida sett från det "stora" märket från brickan och frågan är om det då blev något extra slitage på kolvsidan.

Sammanfattningsvis så tror jag att det inte är några problem att köra men om du känner dig tveksam så ta ut kolven och kolla upp den men det kan ju också vara ett vinterjobb

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...