Missljud i min husa. Vad kan det vara?

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Ta av första rakt fram i svängen
Hoj
Busa 650-08 & superduke
Som sagt så har jag lite missljud i husan, det är ett rasslande ljud som kommer från vänstersidan på den. Jag har kollat kamkedjesträckaren, men det är några klick kvar. Ljudet komer när den är varm och hörs väl när man ligger på jämna varv sen vet jag inte om det låter när jag gasar på pga allt annat ljud.
Hojen har rullat 30h och det är en 08:a.
Ljudet varvar inte nämnvärt med gaspådrag, eller hur jag ska förklara det.
Jag har bytt olja på den då jag tänkte att den kanske är lite tunn men det värkar inte vara problemet, kör med 10w-40 nu och jag tycker att det borde funka.

Jag har sökt massor så kom inte med det svaret då min sambo redan är tokig på mig efter ett antal timmar vid sh-söken, jag kan inte hitta ett riktigt svar där.

Snälla hjälp mig!!!!:Bugar
 
När jag hade min husa använde jag bara helsyntetsolja då min närmta husa-återföräljare sa att det är det man ska ha i dem. Förövrigt använde jag Elf vilket funkade jättebra men går ju så klart med andra märken med. Så köp 1 liter sån kanske o testa, blir det ingen skillnade kan du ju använda den oljan du har i nu igen.
 
Har haft ungefär samma brydderi själv,trodde oxså det var kamkedjan,men icke!
Jag tog bort transkåpan och innanför den låg det små gummibitar lite här och var.Letade ett bra tag tills jag såg var det kom i från.P-boxen som sitter på veven var totalt sönderkörd så bara stålringen var kvar!!Så ringen har legat och skramlat på veven och emot blocket.
Kolla bilderna på pboxen eller det som är kvar.......
 

Bifogat

  • P-box.JPG
    P-box.JPG
    53.5 KB · Visningar: 79
  • p-box2.JPG
    p-box2.JPG
    56.5 KB · Visningar: 67
Har haft ungefär samma brydderi själv,trodde oxså det var kamkedjan,men icke!
Jag tog bort transkåpan och innanför den låg det små gummibitar lite här och var.Letade ett bra tag tills jag såg var det kom i från.P-boxen som sitter på veven var totalt sönderkörd så bara stålringen var kvar!!Så ringen har legat och skramlat på veven och emot blocket.
Kolla bilderna på pboxen eller det som är kvar.......

Det kan det ju vara!!!
Jag kollade ju som sagt kamspännaren men det blev ju inte mycket bättre, så jag tror knappt att det är kedjan, men detta kan ju låta troligt.
Jag har en som ska hjälpa mig på torsdag så då blir det till att kolla detta.

Tack för svaret:)

Kom med mer förslag som jag kan kolla när jag ändå har den öppen!
 
Det kan det ju vara!!!
Jag kollade ju som sagt kamspännaren men det blev ju inte mycket bättre, så jag tror knappt att det är kedjan, men detta kan ju låta troligt.
Jag har en som ska hjälpa mig på torsdag så då blir det till att kolla detta.

Tack för svaret:)

Kom med mer förslag som jag kan kolla när jag ändå har den öppen!

Just på 08 vet jag inte 100% hur det är gjort!! men på äldere så brukar det föra ett oherrarns oväsen om viren till decompen på toppen är feljusterad eller slakat sig. Lätt att se om den fladdrar på tomgång ,,då ligger den och slår mot vipporna.. Justeras tills den inte rör sig under gång..samma fenomen på KTM!
Eller har någ drummel ställt ventilerna i fel T läge? eller mutter lossnat på ventiljusteringen:näsblod

Ang sträckaren så kan den fela fast den ser riktig ut lös.. Man kan fusksträcka upp den med en lång bult (m6) som man skruvar in i centrumbulthålet

För få tim för att du ska ha någ alvarligt fel.. Kör hellst 15w-50 eller 20w-50 olja helcyntet för tystast motor och hållbarhet.
 
Hade ett liknande fel på min husa 07a.
Då var det primärdrevet som satt löst, den hade gått 7-8 tim.
Om det nu är det som är felet så bort med muttern som håller drevet fast, gör rent, på med locktite och dra åt lagom hårt med muttermaskin.
När du tar bort kåpan så var VÄLDIGT noga med att trycka in kickaxeln!

Lycka till!
 
Hade ett liknande fel på min husa 07a.
Då var det primärdrevet som satt löst, den hade gått 7-8 tim.
Om det nu är det som är felet så bort med muttern som håller drevet fast, gör rent, på med locktite och dra åt lagom hårt med muttermaskin.
När du tar bort kåpan så var VÄLDIGT noga med att trycka in kickaxeln!

Lycka till!

Det va primärdrevet på min också, nu är det fixat och den går han fint som fan!
Och ja, jag drog med momentnyckel:)

Tycker det är lite dåligt dock av husa att dom inte har fixat detta, ser ut som om det är ganska vanligt fel.

Tack för tipsen, det blir ju lättare när man vet lite vad man ska kolla efter:tummenupp
 
samma sak på min primärdrevet satt löst. och p-boxen bakom va helt söndersmulad. Rengör på med loctite och spänn åt :)
 
samma sak på min primärdrevet satt löst. och p-boxen bakom va helt söndersmulad. Rengör på med loctite och spänn åt :)

På min 04'a så fick jag ut delar av fjädern som sitter i packboxen på oljepluggen! Bara att riva isär motorn... Och på min satt drevet inte löst. Bara boxen som hoppat ur.

Har ni koll på vart den lilla fjädern tagit vägen i era maskiner?
 
Det va primärdrevet på min också, nu är det fixat och den går han fint som fan!
Och ja, jag drog med momentnyckel:)

Tycker det är lite dåligt dock av husa att dom inte har fixat detta, ser ut som om det är ganska vanligt fel.

Tack för tipsen, det blir ju lättare när man vet lite vad man ska kolla efter:tummenupp

Bra att det läste sig :tummenupp

Jag tror att det Husaberg gör fel med primärdrevet är att det tar för lång tid mellan att dom har på locktite till att dom drar åt muttern. Så det hinner stelna till innan dom drar åt.
 
På min 04'a så fick jag ut delar av fjädern som sitter i packboxen på oljepluggen! Bara att riva isär motorn... Och på min satt drevet inte löst. Bara boxen som hoppat ur.

Har ni koll på vart den lilla fjädern tagit vägen i era maskiner?

Jag ställde frågan till Keva,och de sa att det inte är nån fara.Kör 1-2 täta oljebyten med filter så ska nog det mesta kommit ut.det är ju rätt myckett annat skräp i motorn med,flisor från div drev,mm.
 
Jag ställde frågan till Keva,och de sa att det inte är nån fara.Kör 1-2 täta oljebyten med filter så ska nog det mesta kommit ut.det är ju rätt myckett annat skräp i motorn med,flisor från div drev,mm.


:3freak

Hur ny är din maskin? Köpt på Keva?
 
Min är en -07,inte köpt på Keva.Men Keva har skött service och renovering på den åt förra ägaren som köpte den ny på Keva.Varken jag eller Keva garanterar att det räcker,men om du väntar till måndag så kan jag tala om för dig om det räckte......Ska köra 55mil roadbook i helgen:=)
 
Öm i hela kroppen UTOM arslet,man sitter inte ner när man kör aktivt på grus/skogsväg.Man står upp 95% av tiden,allt blir så mycket lättare då.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top