Missljud i fireblade -02

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Har problem med missljud i motorn på min nya hoj :(

Ljudet hörs som ett tickande/knackande ljud...svårt att beskriva närmare än så.

Tar man en mejsel och sätter mot motorn och lyssnar så hör man ett väsande ljud på alla ställen (kamaxlar, vevaxel, koppling, mm.) utom ett och det är på vattenpumpen...där hörs ett med distinkt knackande och det går även att känna i mejseln att det "slår" i motorn.

Så fråga när ju om någon vet något om detta problem, om det är vanligt eller så. Det jag vet är att på samma axel som vattenpumpen sitter, sitter även oljepumpen så frågan är ju om det har hänt något där. Det behövs ju eg inte mycke för att det skall börja låta och ha sig.

//peter

Jag har också ett tickande/knackande och snackade verkstan när jag var inne på service, och enligt dom så ska den låta så, hans egna blade lät ännu värre (enligt honom). Så jag kör vidare tills det börjar att låta mer.

/HP

Jadu... det undrar jag verkligen om den skall... känns ju när man sätter mejseln mot vattenpumpen att nått inte är riktigt hundra. nästan som om det vore grus i maskineriet eller nån metallbit som fastnat.

Sticker iväg och provstartar min och känner om jag har några vibrationer vid vattenpumpen.
Återkommer senare ikväll.

/Henrik

nej varken grus eller metallbit, dock troligen nått som slitits eller som du sa, nått har krökts till vid kraschen. Så gör vad som är vettigt, ta dig tiden... öppna upp pumpskiten o se vad försigår.

Eagle skrev:
Sticker iväg och provstartar min och känner om jag har några vibrationer vid vattenpumpen.
Återkommer senare ikväll.

/Henrik
Tack!

Det vore jättesnällt :)

Swedie skrev:
nej varken grus eller metallbit, dock troligen nått som slitits eller som du sa, nått har krökts till vid kraschen. Så gör vad som är vettigt, ta dig tiden... öppna upp pumpskiten o se vad försigår.
Ja... jag har ju semester nu så du hjälper till att mecka va???

nej, jag hade inga onormala vibrationer i vattenpumpen, eller resten av motorn
utan det är bara tick/knack från toppen.

/Henrik

Bra... då vet jag ju var jag skall börja leta iaf

Har nu spelat in lite ljud från motorn...

Man hör inte ljudet lika tydligt på datorn som i vekligheten men det finns ju iaf där...

Någon guru som direkt kan säga vad som är felet???

vet att det knackar från vattenpumpen eller oljepumpen...

Lyssna och döm själva.

http://hem.bredband.net/b207012/mc3.wav

Hade samma problem med min det visade sig att det va repor i cylindrarna så jag fick ny maskin i höstas

Smålis skrev:
Hur låter det om du drar in kopplingen??
likadant... har skruvat isär och märkt att oljepumpen kärvar i ett visst läge så jag antar att det kärvandet gör att kedjan som går från kopplingskorgaxeln ligger och slår litegranna...
Skall hälla i lite ny olja och nytt filter och hoppas på att det iaf blir lite bättre... om inte får jag väl riva motorn :(

Blondie skrev:
Hade samma problem med min det visade sig att det va repor i cylindrarna så jag fick ny maskin i höstas

Vad för typ av repor skulle det vara???

hojen går ju inte dåligt på nått sätt...

fireblade skrev:
Vad för typ av repor skulle det vara???

hojen går ju inte dåligt på nått sätt...

lyfter tråden eftersom jag har samma problem,
hur gick det, kom du på vad det var som var fel?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år