missljud från motorn? [Suzuki]

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Oslo
Hoj
zx7r
Har sökt lite och men inte riktigt hittat något som verkar kunna svara på min fråga..

jag tycker det kommer ett mekaniskt "tickande" ljud från motorn. låter ungefär som en metall del som inte är smord eller slår emot något propotionellt med varvtalen. det här ljudet hör man dock inte över t.ex 5-6k varv utan hörs främst när motorn är kall och ligger mellan 1500 till 3000 varv. låter som sagt relativt högt när den är kall men sedan blir det lite tystare men ljudet är kvar där.

har inte gjort något specielt med motorn den blev bytt för någon månad sedan på en verkstad och då lät den inte så men började för någon vecka sedan.
ett annat miss ljud kommer även när man har i neutralen men det ska vara kopplingskorgen har jag läst då ljudet försvinner när man drar in kopplingen.

hade behövt lite hjälp med vad det kan vara, motorn är från en 97:a som gått 2500 mil så borde ju inte vara något allvarligt tycker man.

en annan detalj jag märkt är att den måste ha choke så fort den varit avstängd ett lite längre tag t.ex 5h för att starta och tomgången är lite ojämn även när den är varm. tomgången har jag skruvat till 1500-1400 varv... någon som vet vad det kan vara? misstänker något med förgasarna..

var många frågor här men hoppas ni har några bra ideér/förslag på hur man ska fixa till det här. är min första hojj så har varit mycket att fixa på den men så fort man får köra lite så tycker man att varje krona och svättdroppe har varit värt det :tummenupp
 
Naim skrev:
... (1) jag tycker det kommer ett mekaniskt "tickande" ljud från motorn. låter ungefär som en metall del som inte är smord eller slår emot något propotionellt med varvtalen. det här ljudet hör man dock inte över t.ex 5-6k varv utan hörs främst när motorn är kall och ligger mellan 1500 till 3000 varv. låter som sagt relativt högt när den är kall men sedan blir det lite tystare men ljudet är kvar där.

(2) har inte gjort något specielt med motorn den blev bytt för någon månad sedan på en verkstad och då lät den inte så men började för någon vecka sedan.
...
(3) en annan detalj jag märkt är att den måste ha choke så fort den varit avstängd ett lite längre tag t.ex 5h ...
1. Kamkedja? Ventiltick? Slut kolvbult? Etc. Finns massor av saker som kan orsaka sånt. Och det är nästan hopplöst att ställa diagnos utan att ha hört oljudet live. Så jag tycker du ska leta rätt på nån som har grepp om läget och låta honom/henne lyssna på knotan.

2. Om du byte ut motorn så lär du väl ha kvitto på motorn. De flesta MC-skrotar lämnar ju lite garanti på sånt. Tror det brukar vara tre månader.

3. Inget onormalt om du måste ha choke för att starta efter 5h stillastående. Fika mindre och kör mer istället! :hihi
Kan iofs vara så att fuggarna är på gränsen till magert ställda.
 
men vad är det som gör att ventilerna knackar då? det kom över en natt känns det som.

lät meknaikern som bytte motor åt mig lyssna han sa att det inte var något farligt och ska låta så, den hade ju iofs blivit varm tills man kommit till honom så var ju mycket mindre oljud då....

motorn skulle ju vara genomgången och klar när jag fick den sa han så tycker att ventilspelet och allt sånt borde vara kollat... fixa ventilspel kommer ju kosta ett par tusen har jag för mig inte kul när man laggtn er så mycket pengar på den redan med främst motor då...
 
Ventiler knackar (tickar) om spelet är för stort.

Låt nån annan lyssna på knotan, han som har pillat med den är ju part i målet.
 
Vev- och ramlager knackar bara en kort stund innan de rasar.
Såvitt jag förstått så har Naims motor gått ett tag med klapper/slammer/tick utan att rasa och då kan vi säkert bortse från vev- och ramlager.

Men som sagt, låt nån som är kunnig och icke part i målet lyssna på sången.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top