Missljud från motorn på sv650

Stålbrand

Newbie
Gick med
10 Jan 2005
Hoj
KTM 625
Jag har ett problem, nämligen att häromveckan när jag körde till jobbet på motorvägen så va det något som gick snett med hojen, motorn började låta förfärligt, ett metalliskt klonkande ljud samt att jag tappade väldigt mycket kraft i motorn.. Jag rullade av motorvägen och fraktade hem hojen på släp..

Nu när jag startar den så låter den helt normalt på tomgång (inga missljud, vad jag kan höra) men så fort jag gasar återkommer detta metalliska klonkenade… sen om jag håller motorn jämt på ett högre varvtal så låter det lite mindre...
En sak som bör tilläggas är att missljudet kommer från mitten av motorn ungefär i höjd med kopplingen alternativt undre delen av bakre cylindern…

Jag snackade med lokala mc handlaren han trodde det kunde vara ett lager som hade gått..
Då är klart min fråga, om det är någon som har varit med om nått liknande eller har några idéer om vad det kan vara?

Och förresten när jag ändå ber om hjälp.. hur pass ömtålig är en liten V-twin? Kan jag bara hänga av den och ställa den på ett bord eller bör jag svetsa någon liten ställningen till den?

:va :va :va :va

MVH
/Calle

bara en sak..

sluta köra med motorn när den klonkar o lever om!

Dags att sila oljan i en nylonstrumpa och leta metallspån!? Har varit med om ett vevstakslager som gett med sig pga av för lite olja i motorn i kombination av ihärdiga försök att få upp den på bakhjulet Det var min första hoj (SV650 -99). Tyvärr hann själva vevstaken ta stryk plus det den snurrar på (vevaxel)...=DYRT (ny motor)

Last edited:
Trinity skrev:
2204006 Dags att sila oljan i en nylonstrumpa och leta metallspån!? Har varit med om ett vevstakslager som gett med sig pga av för lite olja i motorn i kombination av ihärdiga försök att få upp den på bakhjulet Det var min första hoj (SV650 -99). Tyvärr hann själva vevstaken ta stryk plus det den snurrar på (vevaxel)...=DYRT (ny motor)

ajdå .. det låter juh farligt nära min situation .. :( men men jag får väl skruva ner skiten och hoppas på det bästa antar jag ...

Kan det inte vara nåt med kamkedjan?!
Hade en sv förut och en svag punkt ska vara just den, eller kamkjedjesträckaren egentligen.
Kan vara värt att kolla upp. Vet inte om motorn beter sig så om den strular men att kolla det är ju relativt enkelt.

En gammal arbetskollega har en sv 1000. Han hade det problemet att kamkedjesträckaren hängt sig och gav upphov till ett knackande ljud. Vet ju dock inte ifall 650in är byggd på samma sätt.. det var en tanke jag hade.

Fudpucker skrev:
2204523 Kan det inte vara nåt med kamkedjan?!
Hade en sv förut och en svag punkt ska vara just den, eller kamkjedjesträckaren egentligen.
Kan vara värt att kolla upp. Vet inte om motorn beter sig så om den strular men att kolla det är ju relativt enkelt.

jag kollade kamkedjesträckaren, men tyvärr va det inte den .. :(

R1Lillen skrev:
2204654 låter det mer när motorn blivit varm?

jag vet faktiskt inte jag har inte vågat köra den mer än just för att försöka höra varifrån ljudet kommer och att det kommer mer vid gaspådrag..

Stålbrand skrev:
2204682 jag vet faktiskt inte jag har inte vågat köra den mer än just för att försöka höra varifrån ljudet kommer och att det kommer mer vid gaspådrag..

Har du haft bra koll på oljenivån? Med mina erfarenheter skulle jag byta olja och som jag skrev tidigare kolla efter metallspån. Vi lät sila min genom en nylonstumpa men såg inget förrän dagen efter och inte i strumpan utan i botten på burken, var mer som sand än spån.

Hade jag upptäckt det i tid och inte provkört för att försöka identifiera missljuden hade det kanske räckt med att byta lager men i mitt fall hade lagren ställt till med för stora skador på axel plus vevstake. Fanns tydligen någon som var haj på att laga sådana med som jag fick det förklarat för mig så vet man inte hur länge en sån lagning håller så jag ville inte chansa.

Behöver ju inte vara det som är felet men att byta olja kan ju inte skada! Lycka till och hoppas att det inte är så allvarligt :)

Trinity skrev:
2207751 Tala gärna om hur det gick! Håller en tumme för att det var något enklare fel :)

ja det ska jag.. lyckades juh gå o få feber igår på min ledig dag så då blev det inte mycket meckat .. sen jobbade jag idag o ska göra så hela helgen så det bli lite kvällsmeck . . så får se hur långt jag hinner! men jag har iaf fått av bakdelen o nu ska jag lyfta ur motorn för att få lite mer utrymme att pilla med det!

men jag tackar för dina tips, för det låter verkligen som de symptom jag sätto hört .. hoppas bara det e lagret som e kasst!

tack igen!

Stålbrand skrev:
2207766 ja det ska jag.. lyckades juh gå o få feber igår på min ledig dag så då blev det inte mycket meckat .. sen jobbade jag idag o ska göra så hela helgen så det bli lite kvällsmeck . . så får se hur långt jag hinner! men jag har iaf fått av bakdelen o nu ska jag lyfta ur motorn för att få lite mer utrymme att pilla med det!

men jag tackar för dina tips, för det låter verkligen som de symptom jag sätto hört .. hoppas bara det e lagret som e kasst!

tack igen!

Återupplivar en gammal tråd, är lite nyfiken hur det gick med ditt lagerbekymmer.. Borde väl vara fixat vid det här laget .. eller ? :näsblod

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti