Missljud från motorn på min WR450F 2004

Tack för alla svaren och hjälpen, det visade sig vara så simpelt som kicken som vibrerade som bara den tack vare alla japanska förgasarhästar! Ska väl försöka vare lite mer simpel i mitt felsökningstänk tills nästa gång :hihi Har någon nån erfarenhet om hur man typ spänner fast kicken på ett bra sätt när man kör?
 
Tack för alla svaren och hjälpen, det visade sig vara så simpelt som kicken som vibrerade som bara den tack vare alla japanska förgasarhästar! Ska väl försöka vare lite mer simpel i mitt felsökningstänk tills nästa gång :hihi Har någon nån erfarenhet om hur man typ spänner fast kicken på ett bra sätt när man kör?
Hur menar du, "spänna fast"?

Det ska sitta en fjäder innanför en skruv som sitter typ inne i infästningen. Jag tror det är bäst att lossa kicken och skruva isär den och göra rent. Har du en användsrhandbok så står det tydligt beskrivet i den hur du behöver göra.
 
Hur menar du, "spänna fast"?

Det ska sitta en fjäder innanför en skruv som sitter typ inne i infästningen. Jag tror det är bäst att lossa kicken och skruva isär den och göra rent. Har du en användsrhandbok så står det tydligt beskrivet i den hur du behöver
Är kicken sliten spelar det ingen roll hur noga du gör rent och smörjer, det är fortfarande lika glappt...
 
Är kicken sliten spelar det ingen roll hur noga du gör rent och smörjer, det är fortfarande lika glappt...
Jag tror den lilla fjädern är borta/slut.

Alt. skruven är en annan än original och för lång eller så saknas det en bricka där.

Om kicken verkligen är utsliten, går det att lägga på en loppa och fräsa/fila så den passar igen?
 
Jag tror den lilla fjädern är borta/slut.

Alt. skruven är en annan än original och för lång eller så saknas det en bricka där.
Det skall vara både kula och fjäder innanför skruven.
 
Det skall vara både kula och fjäder innanför skruven.
Ber om ursäkt, jag var otydlig. Jag menade skruven som håller fast kicken i motorn. Inte den lilla skruven som håller kulan och den lilla fjädern inne i.

Jag skulle iaf ta bort, skruva isär, köra rent, kolla så att alla delar finns och sedan skruva dit den igen.
 
En 20 år gammal kick glappar hur man än gullar med den. Jag har gjort några halvdana försök att svetsa och slipa/borra upp hålet och ”mothållet” så den inte lutar bakåt. Ibland blir det bättre. Man skulle haft en fräs.
 
Om det är en automatisk kedjespännare så är det troligen det som rasslar. Jag har samma problem på min. Alternativet är att byta till en manuel kedjespännare.
 
Om det är en automatisk kedjespännare så är det troligen det som rasslar. Jag har samma problem på min. Alternativet är att byta till en manuel kedjespännare.
Har man problem med sin automatiska kedjespännare så byter man helst till en ny automatisk kedjespännare. Att byta till en manuell är väldigt riskfyllt, med en sådan måste man verkligen veta vad man gör.
 
Har man problem med sin automatiska kedjespännare så byter man helst till en ny automatisk kedjespännare. Att byta till en manuell är väldigt riskfyllt, med en sådan måste man verkligen veta vad man gör.
Vad är det som är så riskfyllt? Du kan ju känna efter hur hårt spänd kedjan är. Det är ganska vanligt att original automatiska orsakar raslande på cross. Så ifall man vill ha automatiska bör man byta till ett annat märke.
 
Vad är det som är så riskfyllt? Du kan ju känna efter hur hårt spänd kedjan är. Det är ganska vanligt att original automatiska orsakar raslande på cross. Så ifall man vill ha automatiska bör man byta till ett annat märke.
Det största problemet är nog inte att justera in sträckaren första gången (även om man kan klanta till det redan då och skapa ventilsallad). Istället ligger risken i det långsiktiga, det är lätt att missa när det är dags justera sträckaren. Detta gäller väl i första hand gathojar, på racehojar (bana, cross och enduro) skruvas det mer frekvent och enklare att få med en kontroll av sträckaren. Men som sagt, man måste ha koll på vad man gör.
 
Ja det är garanterat fler motorer som rasat med feljusterade manuella sträckare än havererade automatiska...
En av de mer meningslösa "uppgraderingarna" på de flesta motorer.
Lär inte hjälpa särskilt mot en skramlande kick heller.
 
Ber om ursäkt, jag var otydlig. Jag menade skruven som håller fast kicken i motorn. Inte den lilla skruven som håller kulan och den lilla fjädern inne i.

Jag skulle iaf ta bort, skruva isär, köra rent, kolla så att alla delar finns och sedan skruva dit den igen.
Kicken är hur slut och ranglig som helst, har försökt och skruvat isär den men det blev en raggarlösning med ett spännband i ramen efter att ha kickat igång den. Ska ändå renovera hojen till vintern då den är i ganska dåligt skick utseende mässigt så det får bli en till grej att kolla på då.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top