Missljud från motor

Micke89

Mike The Bike
Gick med
16 May 2008
Hoj
KTM300exc, BMW R90/6
Tja. Har lagt hojen i väldigt låg fart, enligt han som lade den var det gångfart. Hojen gled sedan ca 1 meter nedför en sluttning på 45 grader innan den stannade. Hojen sprangs sedan igång och kördes ca50 meter. Efter detta kommer nu ett knackande ljud från motorn, låter ungefär som en gammal traktor.
Låter som denna: https://www.youtube.com/watch?v=SDopIwOXR3U&feature=youtube_gdata_player
Hojen är en r6a -01
Några ideer på vad det kan vara?
Tack på förhand.
Micke

Boris, jag är medveten om det. Min hoj är en r6a, klippet var endast för att illustrera ljudet.

Terminator. Har 01an det? Var sitter det? Jag glömde en viktig grej, knackandet/tickandet kommer från toppen.

Last edited:
Boris, jag är medveten om det. Min hoj är en r6a, klippet var endast för att illustrera ljudet.

Terminator. Var sitter det? Jag glömde en viktig grej, knackandet/tickandet kommer från toppen.

Så du youtubade dig fram till ett klipp som låter typ som din? Går inte att bedriva någon rimlig diagnostik utifrån det...

Hur vet du att ljudet kommer från toppen? Det är väldans svårt att höra från vilken del av motorn ljudet kommer. Specificiteten är för låg för att ta på allvar. Det som kan vara ledtråd är hur ljudet beter sig inte varifrån man tycker sig höra det ifrån.

Har cykeln legat på rygg och olja runnit ut kan oljepumpen ha sugit luft och du har därmed kört utan tryck. Då är vevlagren det som ger sig först. Tror du att ljudet kommer från toppen så är det troligast med kamkedjan som har slackat, kolla sträckningen.

Ja, jag youtubade, ville bara ge en uppfattning av hur det låter. Kanske naivt och onödigt vad vet jag.
Den har inte legat upp och ned. Ska kolla kamkedjan. Håller på och plockar ned den, hör av mig med resultat.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT