missljud från motor

axeljohan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Suzuki Hayabusa -2005
Hej jag har en kawasaki zxr 750 -89, det låter ett lite lätt skrammlande ljud från toppen när den är varm men den är tyst när den är kall vad kan det vara för fel?. kan det vara ventillyftarna som är slitna? kan det räcka med att byta till en tjockare olja? att missljudet kommer när den är varm kan kanske bero på att oljan blir tunnare då och då kommer glappet fram mellan lyftarna och toppen eller vad kan det annars bero på? tacksam för svar Fredrik.

Då undrar jag följande: :)
Har du kollat ventilspelen nyligen, eller någon gång alls?
Hur långt har maskinen gått?
Slamrar det så mycket att du är bergsäker på att nåt är fel?

Då undrar jag följande: :)
Har du kollat ventilspelen nyligen, eller någon gång alls?
Hur långt har maskinen gått?
Slamrar det så mycket att du är bergsäker på att nåt är fel?

Motorcykeln har gått 9500 mil och ventilspelet var inställt vid 7000 mil. Jag är ganska säker på att det är något som är fel eftersom missljudet från toppen hörs tydligt när motorcykeln är varm men inte när den är kall. Om det är ventilspelet skulle inte missljudet höras även när den är kall? tror du att felet beror på ventilinställningen eller skulle det som jag tror kunna vara ventillyftarna?

Min erfarenhet är att en eller ett par ventiler brukar hinna få för litet spel på runt 1000 mil, så det kan ha hänt en del där på 2500 mil. Dags att kolla med andra ord. Ventilerna bli längre när dom är varma så att spelet krymper vilket skulle kunna resultera i att ventilerna inte stänger riktigt. Det kanske skulle kunna ge upphov till nåt slags misslud(?).

I vilket fall som helst skulle jag föreslå att du lyfter ventilkåpan, kollar spelen och samtidigt letar efter andra konstigheter.

Min erfarenhet är att en eller ett par ventiler brukar hinna få för litet spel på runt 1000 mil, så det kan ha hänt en del där på 2500 mil. Dags att kolla med andra ord. Ventilerna bli längre när dom är varma så att spelet krymper vilket skulle kunna resultera i att ventilerna inte stänger riktigt. Det kanske skulle kunna ge upphov till nåt slags misslud(?).

I vilket fall som helst skulle jag föreslå att du lyfter ventilkåpan, kollar spelen och samtidigt letar efter andra konstigheter.
Ja det kanske beror på ventilinställningen jag skall ställa in dom och se om det hjälper tack för dina råd.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT