Missljud från KTM 640.

Jag orkade inte ladda in filen .. Men gissar rakt av på det mest vanliga ktm/husberg missljudet som är billigt och enkelt att fixa... Manuella decompen feljusterad))))

Starta hojen och låt den gå på tomg...

ställ dig på knä så du får näsan mitt framför den decomparm som sticker ut ur ventilkåpan... Kolla eller kän på den utstickande armen som vijrarna är fäst i om den vickar// vippar.. Den ska vara helt stilla!! Vajrarna kan vara för sträckta om den ligger och vippar på ventilarmen. Ta tag i den med tassarna eller tång och vrid den bakåt eller framåt och lyssna om den blir tyst. Om det är så enkelt är det bara justera vajrarna till den inte ligger på under gång.....

Annars kan det vara den automatiska decomp mekanismen som sitter på kammen som lever om. Detta är därimot svårt att se eller lista ut,,bara byte på vinst och förlust som gäller där.:gnissla

Vi hoppas på manuella decompen bara behöver justeras

Jag orkade ladda hem och lyssna, är det bara 8 sek ljud? På så stor fil?
Whatever, Det där är inte bra ljud. Kör inte mera. Kolla magnetplugg. Är det inget på den, kolla svänghjul och primärdrev. Du måste ta reda på vad som låter och åtgärda innan du kör mera.

Ja, det måste du göra. Men kolla magnetplugg kan du ju göra själv. Kolla den och återkom.

btw, Någon ktm verkstad att föredra kring sthlm, gärna norrort?
Såg det fanns nått företag "MC Sport" i märsta, blir nog att kolla med dom.

Jag håller med, det där låter inte bra. Annars är väl Lelles i Uppsala närmsta 'riktiga' ktm verkstad ?

Försökte mejla och använda mig av Lelles då jag skulle göra nå grejjer som jag inte kunna göra själv , dom sa bara att verkstan var fullbokad och att det inte var så svårt att fixa själv. Bra kundbemötande ! Beskrev att jag inte klarade av det själv samt att dom kunde hålla på 2-3 veckor pga av min semester... blir nog karlströmsmotor istället framöver..

Försökte mejla och använda mig av Lelles då jag skulle göra nå grejjer som jag inte kunna göra själv , dom sa bara att verkstan var fullbokad och att det inte var så svårt att fixa själv. Bra kundbemötande ! Beskrev att jag inte klarade av det själv samt att dom kunde hålla på 2-3 veckor pga av min semester... blir nog karlströmsmotor istället framöver..

Hmm.... Det var mycket dumt gjort av dom.

Lämnade in min MC på Hammarströms motor idag.
Fick dödsdommen precis.
Det var glapp i lagrena i vevaxeln.
Skulle kosta 14650kr att laga.

Skit.

Fick dödsdommen precis.

Skit.

sjukt dyrt (som vanligt) ring runt till verkstäderna och kolla vad dom tar, kan variera i pris rätt mycket tror jag..

Fick dödsdommen precis.

Skit.

Det var som fan. Lagrena i vevaxeln, är det undre vevstakslagret dom menar då? Isf, hur kan det kosta så mkt att byta ut med ny stake, tapp och lager?

Det var som fan. Lagrena i vevaxeln, är det undre vevstakslagret dom menar då? Isf, hur kan det kosta så mkt att byta ut med ny stake, tapp och lager?

Det är ett fantastiskt tillfälle att börja meka själv, det kan ju knappast bli dyrare :gnissla

Kanske läge att trimma lite .....:tummenupp

Hehe, mjo är lite sugen på att skruva själv, men tror inte jag ror i land det där. Har lite för lite erfarenhet då mitt största projekt hittills varit att skruva av tanken. :P

Ska kolla upp med lite andra verkstäder, får vi se vart det landar.

Tack för tips.
Ha det.

Hehe, mjo är lite sugen på att skruva själv, men tror inte jag ror i land det där. Har lite för lite erfarenhet då mitt största projekt hittills varit att skruva av tanken. :P

Ska kolla upp med lite andra verkstäder, får vi se vart det landar.

Tack för tips.
Ha det.

Jag kan hänga i en ny vev till dig för betydligt under 14kkr, plocka ur motorn och skicka med bussgods. För de pengarna kan jag fixa dig en komplett motor om det behövs.....

En stake går lös på 2500+jobb 1000kr eller så byter man hela för 6kkr. Sen bör det kompletteras av ramlager och kolvringsbyte samt lite packningar så du har 8kkr max i material. Perfekt tillfälle att trimma och hänga i en strokervev för mer cc....

Sen en 2-3kkr i arbete får man räkna med....

Jag kan hänga i en ny vev till dig för betydligt under 14kkr, plocka ur motorn och skicka med bussgods. För de pengarna kan jag fixa dig en komplett motor om det behövs.....

En stake går lös på 2500+jobb 1000kr eller så byter man hela för 6kkr. Sen bör det kompletteras av ramlager och kolvringsbyte samt lite packningar så du har 8kkr max i material. Perfekt tillfälle att trimma och hänga i en strokervev för mer cc....

Sen en 2-3kkr i arbete får man räkna med....

Det är nog inte bara vev för dom pengarna. Om man kör ett tag med lagerras i motorn brukar även kolv och cylinder bli skit. Då är man ju snabbt uppe i 14 tusen.

Det är nog inte bara vev för dom pengarna. Om man kör ett tag med lagerras i motorn brukar även kolv och cylinder bli skit. Då är man ju snabbt uppe i 14 tusen.

Jag förutsatte på beskrivningen ovan att lagren fortfarande höll ihop men var slut dvs cylinder och kolv är inte sopor...
Sen kan det absolut vara läge att byta kolv ändå....:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...