Missljud från kedja?

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
Hej,

Mäckade igår ett halv-nytt drivpaket + kedja som satt på hojjen innan någon slängde på ett stuntdrev.

Nitade ihop kedjan och körde iväg utan problem.. idag dock efter några mils körning hör jag ngt missljud nere från kedjehållet..

tänk er en cykel med ett lite skevt framhjul och att den kör en frambromsen en gång / rotation.

så låter det här, och det verkar komma från framdrevet.. först trodde jag det var en bromskloss som kanske låg emot.. men icke

några tips på vad det kan vara, och hur man eventuellt kan lösa det.

/jonas

Liknande när ja va med polarn o köpte hoj till honom. Kände ett svagt dunkande i vänsterfoten varje kedjevarv. För hårt spänd kedja ihop med en något kärvande länk (den nitade) var det som utlöste detta.. Slackade kedjan lite och problemet försvann..

ah ok, tackar.. ska ut o prova släppa lite på kedjan..

kanske ska köpa ngt rengörningskit från biltema också när jag endå är på g

Diesel???? Huh? Funkar det?

På olja funkar väl både diesel och bensin?
Diesel är väl bättre för huden jämfört med bensin, anledning till att köra med det istället..? Sen så luktar det väl också mindre

Last edited:
Liknande när ja va med polarn o köpte hoj till honom. Kände ett svagt dunkande i vänsterfoten varje kedjevarv. För hårt spänd kedja ihop med en något kärvande länk (den nitade) var det som utlöste detta.. Slackade kedjan lite och problemet försvann..

Fasen va grejt. Har likadant symtom på min FZR-1000 och hade den misstanken då kedjan dels är lite väl spänd och verkar lite snett spänd om man går på swingens markeringar. Det här ger mig hopp om livet. :banana

På olja funkar väl både diesel och bensin?
Diesel är väl bättre för huden jämfört med bensin, anledning till att köra med det istället..? Sen så luktar det väl också mindre

Har som redan skrivits också hört att bensin inte e bra.
Har hört att fotogen o lampolja också funkar bra men är inte spec insatt.

"Fasen va grejt. Har likadant symtom på min FZR-1000 och hade den misstanken då kedjan dels är lite väl spänd och verkar lite snett spänd om man går på swingens markeringar. Det här ger mig hopp om livet."

va gött. Hoppas de löser sig.

Fotogen från biltema tillsammans med kedjeborsten är perfekt för att rengöra kedjan!

Sen vad du ska smörja med låter jag vara osagt, folk kommer med så mycket pekpinnar då..

Kan rekommendera motuls kedjespray för landsvägsbruk. Suttit bäst av de jag provat.

Har nu spänt kedjan lite, rengjort den och oljat den och ljudet är fortfarande kvar.

Jag tror jag har lyckats komma fram till att det är en dålig länk som skapar missljudet 2ggr/rotation när den rundar bak/fram drev.

Frågan är då... hur farligt är det att köra med en kärvande länk ?

Jag har tänkt att byta hela drivpaketet så småningom men ska iväg på semester nu och ska köra hojjen iaf.. ca 50mil ..

vad tror ni ?

Hej. Tänkte låna denna tråden en smula. Jag har en liten fundering, bara. När jag snurrar hjulet i rätt riktning, till exempel när jag smörjer kedjan, så låter det inget märkvärdigt. Men, om jag istället snurrar hjulet åt andra hållet, så låter det ganska mycket. Ungefär som knastrande, eller knakande, svårt at förklara. Men det låter inte helt sunt, i mina öron. Är detta något som är normalt, eller ska man kanske lägga ner lite energi och pengar på ett nytt drivpaket? Drivpaketet ser ut som nytt annars, och jag smörjer kanske var tionde mil, eller när det börjar se torrt ut. Har dock inte rengjort kedjan på riktigt ännu.

Är rätt ny med kedja, då förra hojen hade kardan. =)

Hej. Tänkte låna denna tråden en smula. Jag har en liten fundering, bara. När jag snurrar hjulet i rätt riktning, till exempel när jag smörjer kedjan, så låter det inget märkvärdigt. Men, om jag istället snurrar hjulet åt andra hållet, så låter det ganska mycket. Ungefär som knastrande, eller knakande, svårt at förklara. Men det låter inte helt sunt, i mina öron. Är detta något som är normalt, eller ska man kanske lägga ner lite energi och pengar på ett nytt drivpaket? Drivpaketet ser ut som nytt annars, och jag smörjer kanske var tionde mil, eller när det börjar se torrt ut. Har dock inte rengjort kedjan på riktigt ännu.

Är rätt ny med kedja, då förra hojen hade kardan. =)

Hur ser dreven ut? Är dom jämna och lite avrundade eller mer som vassa hajfenor?

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!