Missljud från Gixxer

Kentamannen

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
R1 -99
Såhär ligger det till gott folk, jag överväger att byta från Aprilia RS0250 till en Suzuki GSX750R. Om en liten stund ska jag åka och titta på en Gixxer årsmodell 1997.
Den är uppenbarligen i fint skick med nya däck, skivor, effektdämpare osv. Den har rullat 3800 mil. Han begär 35 000 riksdaler, men det är ett problem med den. Det kommer missljud ifrån den, möjligtvis från kopplingskorgen. Har ni någon aning om vad något sådant kan kosta att fixa? Eller främst om det kan vara något allvarligt?

Jag är tillbaka om en liten stund med en rapport, ska själv lyssna på den och då får jag berätta ytterligare.

Kamkedjan/kamkedjesträckaren... känt problem bland den årsmodellen GSXR. Lätt å fixa tycker jag.

Har för mig att vevlagren eller lagren till vevstakarna kunde haverera på den årsmodellen. Svårt att ge ett råd om man inte lyssnat på motorn själv.

Har Gixxer 97 samma kopplings korg som 99? För gixxer 99 har ett std fel på den och den bör bytas. det låter ungefär som om den går på 3 cylindrar men svarar lika fint och vackert som den ska.

Nu har vi varit och tittat och lyssnat på motorcykeln och önskar att ni ger mig era bästa tips till ikväll! :)

Missljudet kommer då man åker med hojen. Om man inte har någon växel i eller om den står på tomgång och gasar så kommer det inga missljud. Som sagt, det konstiga ljudet kommer då man åker med hojen.

Swedie: Vilka symptom finns där då det är fel på kamkedjan/kamkedjesträckaren? Kommer ljudet endast när man åker med den eller när den står utan växel? Skulle du vara intresserad av att hjälpa till med rådgivning om så vore fallet?

hp: Om det vore något problem med vevlagren, borde det då inte låta även när motorn står utan växel? Även vid gaspådrag? Eller är det så att det blir större belastning när man lägger i en växel och att det låter därför?

Qwerty: Det har jag ingen aning om, någon annan som vet?

Kentamannen skrev:
Swedie: Vilka symptom finns där då det är fel på kamkedjan/kamkedjesträckaren? Kommer ljudet endast när man åker med den eller när den står utan växel? Skulle du vara intresserad av att hjälpa till med rådgivning om så vore fallet?

Kamkedjesträckaren är kass orginal. Du ska byta till en manuell, den kostar runt 8-900:-. Det är ett rasslande ljud som kommer när du varvar när du kör eller den står på neutralen, runt 10k rpm hörde jag min rassla. Bytte min i september, är inte så svårt, fick dock hjälp. Skulle dock klara det själv nu.

Hagster skrev:
Kamkedjesträckaren är kass orginal. Du ska byta till en manuell, den kostar runt 8-900:-. Det är ett rasslande ljud som kommer när du varvar när du kör eller den står på neutralen, runt 10k rpm hörde jag min rassla. Bytte min i september, är inte så svårt, fick dock hjälp. Skulle dock klara det själv nu.

Så med andra ord borde det inte vara kamkedjesträckaren som är boven i detta fall? :gnissla Eftersom den här hojen endast låter när man åker med den. Borde kamkedjesträckaren även låta då hojen står på neutralen på tomgång eller på lägre varv? Rätta mig om jag har fel? Har du någon aning om vad det då kan vara som låter? :)

Last edited:
Kentamannen skrev:
Så med andra ord borde det inte vara kamkedjesträckaren som är boven i detta fall? :gnissla Eftersom den här hojen endast låter när man åker med den. Borde kamkedjesträckaren även låta då hojen står på neutralen på tomgång eller på lägre varv? Rätta mig om jag har fel? Har du någon aning om vad det då kan vara som låter? :)

Kamkedjan borde låta lite även om du bara står på tomgång, mer troligt att det är kopplingen i så fall, den belastas ju bara när du kör.
Låter det om man kör med växel i och varken gasar eller motorbromsar, dvs har "neutralt" gaspådrag?

Micke_Lindstrom skrev:
Kamkedjan borde låta lite även om du bara står på tomgång, mer troligt att det är kopplingen i så fall, den belastas ju bara när du kör.
Låter det om man kör med växel i och varken gasar eller motorbromsar, dvs har "neutralt" gaspådrag?

Det kan jag faktiskt inte svara på just nu eftersom det snöade när jag var och tittade på den. :huvet Vad tänkte du på? Om det är kopplingen så borde den tystna när man åker med den och lägger i kopplingen, och om det fortsätter låta så är det något annat? Möjligtvis med motorn? Men borde det inte låta från motorn även när den då står utan växel? Någon som kan svara på det?

Vad är det för slags missljud? Min hoj knackar lite på tomgång och när jag kör. Kopplingskorgen har jag hört, är inte farligt.

Kentamannen skrev:
Det kan jag faktiskt inte svara på just nu eftersom det snöade när jag var och tittade på den. :huvet Vad tänkte du på? Om det är kopplingen så borde den tystna när man åker med den och lägger i kopplingen, och om det fortsätter låta så är det något annat? Möjligtvis med motorn? Men borde det inte låta från motorn även när den då står utan växel? Någon som kan svara på det?

Det är inte säkert att kopplingen slutar låta bara för att man frikopplar den.
Jag tänkte att det är troligare att den slutar låta om den inte är frikopplad men bara ett litet vridmoment överförs via den, som när man kör med neutralt gaspådrag.
Men det är ju svårt att kolla om du inte kan provköra den.
Jag föreslår att du låter nån som vet hur en gixxer låter vid olika fel titta på den innan du köper den, det är ju inte kul om det visar sig vara nåt dyrt fel när du väl har köpt den.

Hagster skrev:
Vad är det för slags missljud? Min hoj knackar lite på tomgång och när jag kör. Kopplingskorgen har jag hört, är inte farligt.

Har pratat med en mc-mekaniker ikväll, han talade om för mig att det kan mycket väl vara alldeles för mycket bakhjulsåkande. Det är så att det låter på alla växlar, och då talade han om att det beror på att dreven i lådan är slut. *Suckar* Vågar man chansa* Suckar igen* :död :confused:
Minst 10000 får man förvänta sig. Men då är frågan, är det värt att köpa denna? För övrigt var den i jättefint skick, såg det ut som. Som sagt, på grund av snöoväder kunde man ej prova den. Sådana hemska val man måste göra hela tiden? :banana

Last edited:
Köp den inte. Finns hur många andra objekt som helst på marknaden. En som du redan nu vet med dig måste renoveras är ju inge skoj. Lägg ett skambud i så fall.

"dreven i lådan är slut"???
Vaddå slut? Drev i låda tar slut till följd av för mycket växlande utan koppling och då är det inte kuggarna, det är klackarna som låser upp dreven, och detta mräks på att knarren blir svårväxlad samt att växlarna hoppar ur.

Det (såvitt jag vet) vanligaste felet på Gixx 750 -96/-99 är att kolvbulten börjar glappa, detta i sin tur tar med sig vevlagren (följdskada) med motorskott som resultat. Motorn kan i början gå rätt tyst på tomgång men låter så fort du får lite varv. Med tiden blir det allt värre, jag lovar! Brukar sluta med två hål, det ena i blocket och det andra i svinlädret! :-)

Om du nu ska köpa en knarr med porslinsmotor så kan du höra av dig om du behöver bitar för att få ihop spisen, jag har div delar från två rasade motorer. Ex vis vev, stakar, kolvar, koppling, vxllåda, vatt/oljepumpar, topp med mer.

Tycker inte att du ska köpa den!

Har själv en GIXXER 750 -96 den har gått ca 2500. När jag var och tittade (under sommaren) så fanns det hur mycket som helst för ca 45-55 tusingar. Tyckte att många skramlade rätt mycket.

Jag köpte min för 39 och räknar inte med att få ut mer än ca 35 för den och då har jag ändå bytt drivpaket och gjort 2400 service. Visserligen är det en tysklandshoj som saknar fullklottrad servicebok, men eftersom den hade orginal ljuddämpare så kunde man höra att den nästan inte skrammlade något.

/Dr B.

Tack!

Tack så jättemycket för alla svar! :hej De har varit värda mycket och därför beslutade jag mig för att inte köpa motorcykeln. Det kunde blivit mycket dyrt!

Men fortfarande letar jag efter en Gixxer, så är det någon som har en till salu hör av dig! Eller någon som vill byta mot en RS250? :tummenupp

Med vänliga hälsningar
er Ken :hihi

Kan iofs vara vad som helst nästan men "missljud", kan du förklara ljudet/frekvens, ökar med motorvartal?, hojfart? etc. Totalslut kedja/drivpaket kan ge ifrån sig lustiga ljud. Kan de vara det? Har du stängt av motor o rullat?

Bara en tanke o lite synd om en sådan detalj skall sätta käppar i hjulet.

håkanolsson skrev:
Kan iofs vara vad som helst nästan men "missljud", kan du förklara ljudet/frekvens, ökar med motorvartal?, hojfart? etc. Totalslut kedja/drivpaket kan ge ifrån sig lustiga ljud. Kan de vara det? Har du stängt av motor o rullat?

Bara en tanke o lite synd om en sådan detalj skall sätta käppar i hjulet.

Jo jag vet men som jag tidigare skrivit så kunde jag inte provköra den på grund av snö så jag har faktiskt ingen aning om hur det låter. Men troligtvis är det växellådan på grund av olika anledningar, dels hade han kompisar som kan mecka motorcykel och sådana "simpla" saker har de troligtvis tittat på och han hade även kikat på kopplingskorgen, som sagt troligtvis är det växellådan.

Freppa skrev:
Köp den inte. Finns hur många andra objekt som helst på marknaden. En som du redan nu vet med dig måste renoveras är ju inge skoj. Lägg ett skambud i så fall.

Och som Freppa tidigare skrev, det finns många andra motorcyklar som åtminstone fungerar, vilket faktiskt är roligare att köpa en funktionerande hoj! Men sådant har aldrig hindrat mig tidigare, men nu vågar jag inte satsa. (Skambud är också lagt men då ville han själv fixa den! :D)

Mvh Ken

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...