Missljud från drivpaket efter byte

Maddahard

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2012
Ort
Västerhaninge
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Hej

Har precis bytt drivpaketet på min Suzuki GSX 550 -84

Nya drivpaketet består av en kedja från DC av modell MZX 530 med Sunstar drev.

När jag kör med det nya drivpaketet så låter kedjan som en elmotor och ljudet blir högre ju snabbare jag kör. Sedan från ca 30 km/h så kommer ett ljud som går, vum, vum , vum. eller hur man ska beskriva det, som att det låter 1 gång per kedjevarv. lyckas inte hitta anledningen och blir tokig. känns inte säkert att åka på hojjen. har kört ca 8-10 mil och känns som det blir värre ju mer ja kör.

Kedjan är spänd med 25-30mm slack på centralstödet som det står i verkstadsboken. har spenderat nästan 1 halvtimme på att rikta kedjan så den ska vara spikrak!
Dreven är åtdragna ordnetligt och sitter rakt.

Det enda som jag kan märka är att bakdrevet går att flytta lite i sidled och vicka fram och bak lite, men vad jag har förstått så är det normalt då det sitter "dämpkuddar" i baknavet för att avbelasta.


Tack på förahand
 
Nitad eller clips?

Om den är nitad kanske den är "nitad för hårt" så att länken kärvar.

Då du har centralstöd så skulle jag föreslå att du ställer upp hojen på stödet och roterar hjulet. Hörs det ingenting så lägg i växeln och gasa lite försiktigt. Kanske kan du då höra varifrån ljudet kommer. Var bara jäkligt försiktig med att sticka in fingrarna i trakten kring kedjan sen. Många fingrar har försvunnit den vägen...

Hur spänd är kedjan när du sitter på hojen?
 
jag kan inte tillföra något annat än att samma sak hände mig när jag bytte drivpaket på min Motard. Så felet är inte unikt. Jag fann heller aldrig vart detta ljud kom ifrån. Min kedja satt med "lås", så nitningen kan det inte ha varit där.
 
kolla istället hur mycket spel där är på kedjan när du sitter på hojen.
även med 20-30mm spel kan kedjan bli för hårt spänd när man sitter på hojen.
kolla även att alla länkarna är ok, kan vara någon eller några som går trögt och då kan kedjan bli stenhårt spänd när den kommer till det stället.
 
Blir lite fundersam över din rad om att det går att vicka bakdrevet? De gummikuddar som utgör ryckutjämnarna sitter väldigt tajt och skall i princip behöva motorkraft för att ge effekt. Dessutom så drar man ihop alla bakhjulets lager och distanser till så att säga "en enhet" när du spänner åt hjulet, dvs där skall de inte finnas ngt glapp i sidled om inte ngt lager är trasigt...

Det råkar inte vara så att du missat distansen mellan drevhubben och själva hjulet, dvs dragit åt bara mot den inre lagerbanan utan mothåll, då lär det ju glappa i dina ryckgummin och vina fint i lagren fram tills de skär.
 
Last edited:
Blir lite fundersam över din rad om att det går att vicka bakdrevet? De gummikuddar som utgör ryckutjämnarna sitter väldigt tajt och skall i princip behöva motorkraft för att ge effekt. Dessutom så drar man ihop alla bakhjulets lager och distanser till så att säga "en enhet" när du spänner åt hjulet, dvs där skall de inte finnas ngt glapp i sidled om inte ngt lager är trasigt...

Det råkar inte vara så att du missat distansen mellan drevhubben och själva hjulet, dvs dragit åt bara mot den inre lagerbanan utan mothåll, då lär det ju glappa i dina ryckgummin och vina fint i lagren fram tills de skär.

Been there, done that:smasha:smasha:smasha Man skall inte panikmeka.
 
Blir lite fundersam över din rad om att det går att vicka bakdrevet? De gummikuddar som utgör ryckutjämnarna sitter väldigt tajt och skall i princip behöva motorkraft för att ge effekt. Dessutom så drar man ihop alla bakhjulets lager och distanser till så att säga "en enhet" när du spänner åt hjulet, dvs där skall de inte finnas ngt glapp i sidled om inte ngt lager är trasigt...

Det råkar inte vara så att du missat distansen mellan drevhubben och själva hjulet, dvs dragit åt bara mot den inre lagerbanan utan mothåll, då lär det ju glappa i dina ryckgummin och vina fint i lagren fram tills de skär.

Tack för alla svar! blir lite att titta på när ja kommer till garaget imorgon.

Kan vara så att förra ägaren har missat någon del i baknavet för jag är 100% att ja satt tillbaka allt rätt. Glappet fanns även där innan jag bytte drivpaketet. ska kolla på sprängskissen och plocka isär allt såjag vet att jag har alla delarkan vara rätt ände att börja i. för jag kan förstå att den ska dämpa när den driver fram kraftigt, men att den går att dra i sidled känns konstigt. När man rör på navet som drevet sitter på så rör sig inte hjulet, allt är helt stumt så den vägen är allt het fast.
 
Jag skulle kika lite extra efter nr. 11 (och 10):

Image1.png

Sen har du en distans på andra sidan också som man
ev. kan vända fel. Tjocka delen ska vara mot hjulet.
 
Jag lämnade in min hoj till en verkstad som bytte drivpaket och kedja. Efter det låter min exkat likadant som Maddahards beskriver sin hoj!! Dock hörs det som tydligast när jag kör med öronpluggar, men det gör min alldeles tokig! Dock trodde jag det skulle låta så när man bytta storlek på dreven, eller så intalade jag mig det efter tillräckligt många svordomar på hojen.

Jag ska ta mig till verkstaden igen och se vad de har att säga.

Vissa rallybilar har även detta ljud. Det kanske ska låta så om hojen? :va
http://www.youtube.com/watch?v=0p5_5fPGx54&feature=related
 
Jag skulle kika lite extra efter nr. 11 (och 10):

View attachment 370625

Sen har du en distans på andra sidan också som man
ev. kan vända fel. Tjocka delen ska vara mot hjulet.

Hej

Var i garaget igår och kollade, kännde på alla lager osv, kännde inga glapp i något lager, men lagret som sitter i drevhuset lät lite mycket så ska börja med att byta bakhjulslagren och drevlagret så har ja det gjort. sedan något som jag märkte när jag testa lite är att det känns som att bakdrevshuset med 10an moterad på sätt och vis balanserar på 10an, svårt att beskriva, men hur som helst, när jag tog bort tian och satte dit drevhuset så glappade det inget! lite som om 10an tar i bakhjulslagret för tidigt. men ska byta allt så hoppas ja att det blir bättre.
Ställde även upp hojen på centralstödet och körde den lite, och ljudet kommer inte fram när den står på stödet, verkar bara vara vid belastning när jag sitter på den.
När jag sitter på cykeln är kedjan spänd så att den går att röra ca 10 mm och uppe på stödet 30mm. kan ja behöva släppa kedjan mer tro?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top