Missljud från cylindern?

ingetnamn

Medlem
Gick med
16 Mar 2013
Hoj
na
Hej!

Tanken är att jag skall köpa mig en Kawasaki z400 som jag tänkte bygga om lite i cafe racer stuket. Min fråga till er kunnig är om det kan vara något fel på den?

Hojen är från -82 och den har enbart gått 3200 mil, tidigare ägare tror att regelbunden service och oljebyten är gjord, han har enbart kört den 400 mil.

Länkar till youtube där jag lagt upp en film, man hör ett lite knackande/rasslande ljud (låter som det kommer från vevhuset i vänstra cylindern). Är det bara jag eller är det något fel på hojen, ska den låta såhär?

Länk: www.youtube.com/watch?v=JmOuGrrRqbE&feature=youtu.be

Tackar för alla svar.

Mvh

Svårt att höra såklart, men det påminner väldigt mkt om när mitt vevlager gick.
Isåfall är det motorbyte (eller en svindyr reparation) som väntar, om du inte kan göra det själv.

Okej :'(. Så din rekommendation... köp ej? Enligt säljaren så har den låtit såhär hela tiden, inte för att det går att lita på till 100% givetvis.

Helt omöjligt att höra, men den låter lite som läckande avgaspacknin. Prova känna runt anslutningen mot toppen.

Okej :'(. Så din rekommendation... köp ej? Enligt säljaren så har den låtit såhär hela tiden, inte för att det går att lita på till 100% givetvis.

Alltså, jag "rekommenderar" ingenting. Går inte att höra på ett klipp.
Dessutom så är jag inget motorgeni, så kan säkert finnas massor med andra saker som låter sådär :)

Men, det påminner väldigt mkt om när mitt vevlager gick iaf. Följde varvtalet precis som det verkar göra på det där. Om det är det så är det dyrt. Om det är något annat så kan det säkert vara billigare.

Jag pm:ar dig ett ljudklipp så får du höra.

Gärna fler åsikter och tankar :). Vet inte om jag tycker att ljudet följer varvtalet, inte så påtagligt i allafall. Låter mer som att motormullret överröstar det knackade ljudet.

Gärna fler åsikter och tankar :). Vet inte om jag tycker att ljudet följer varvtalet, inte så påtagligt i allafall. Låter mer som att motormullret överröstar det knackade ljudet.

Nog följer det varvtalet.
Omöjligt att höra vad det är utifrån ett klipp. Tvingade jag gissa så skulle jag misstänka ventilmekanismen/kamdrivningen, dvs det är det jag skulle kolla först.
Ngt fel är det iaf. Det kan vara ngt så enkelt som en kamkedjesträckare som gett upp, eller en eller flera ventiler som behöver justeras. Men orsaken hittar man inte förrän man börjat ta isär och inspektera.
Ventilspel är lätt att kolla och sköta på de där, eftersom det är vippor med ställskruv och låsmutter. Så det kan man ju kolla först. Eller köpa en annan cykel.

Last edited:
Nog följer det varvtalet.
Omöjligt att höra vad det är utifrån ett klipp. Tvingade jag gissa så skulle jag misstänka ventilmekanismen/kamdrivningen, dvs det är det jag skulle kolla först.
Ngt fel är det iaf. Det kan vara ngt så enkelt som en kamkedjesträckare som gett upp, eller en eller flera ventiler som behöver justeras. Men orsaken hittar man inte förrän man börjat ta isär och inspektera.
Ventilspel är lätt att kolla och sköta på de där, eftersom det är vippor med ställskruv och låsmutter. Så det kan man ju kolla först. Eller köpa en annan cykel.

Okej!

Får nog ta mig en ordentlig funderar om det kan vara ett värt köp. Är inte jättesugen att börja gå igenom hela cylindern eller dylikt. Är en riktigt rookie dessutom, så mycket tid och energi kommer det i sådana fall att ta. Det är så synd bara för det finns inte så gått om äldre mellanklass motorcyklar i touring stuk just nu i mitt område.

kan du inte kolla ventilerna då ? tror inte att det är något fel på den där hojen .. knackar lite men inget fel .. och vad kan man begära av en hoj från 82 ? vad får du ge för den , 5000 ?

Måhända kan du få säljaren att plocka fram servicemanualen, och så kan ni börja med att kolla ventilspel och kamkedjesträckare tillsammans? Ligger felet tex i att han/hon aldrig ställt ventilerna, och motorn tystnar när ni ställt dessa. Jag då kan du ju köpa.

Jag har ställt ventiler på en sån där, då var jag 18 år, så det är inte så svårt, om man har servicemanualen.

Servicemanual finns säkert på nätet om du söker.
Mha servicemanualen kan man från bilderna över motorns konstruktion, lättare förstå vilka "lättåtgärdade" saker det kan vara värt att kolla innan ev köp. Är det inte ngn av dessa saker, ja då faller ju misstankarna på "jobbigare" saker, tex kolvbults/vevlager, nedgågna kammar/släpor osv osv. Dvs då ska det vara en mycket billig cykel om det ska vara ngt att köpa.

Kontentan är som fler än jag redan påpekat, man kan inte veta vad som är felet utan att smutsa ned händerna.

glöm inte att det hela kan vara värt 5000 spänn bara för att få smutsa ner händerna och få lukta på dom oljeindränkta händerna då du går och lägger dig !! :3freak

Problemet är bara att säljaren är inte själv den som visar hojen då han jobbar utomlands. Sedan är det ca 12 mil från där jag bor så det blir ett väldans åk, har även svårt att tro att säljaren vill att jag skall börja skruva i hojen.

Förövrigt pratar vi 8000 oprutat.

Problemet är bara att säljaren är inte själv den som visar hojen då han jobbar utomlands. Sedan är det ca 12 mil från där jag bor så det blir ett väldans åk, har även svårt att tro att säljaren vill att jag skall börja skruva i hojen.

Förövrigt pratar vi 8000 oprutat.

Snackar vi 8000 så är risken ganska uppenbar att reparationskontot snabbt kan uppgå till mer än cykelns värde om det vill sig illa.

Sura 80-talsmoppar av det stuket för 10kkr finns där ju gott om...

(Är det bara jag eller är det något fel på hojen, ska den låta så här?) ... Nä det ska inte låta så här.Att bedömma felljud i videor är svårt men nog är det en del mekaniskt inblandat i detta ljud.Såvida hojen inte är skitbillig eller bortskänkes så se dig om efter en annan mer fungerande mc.

Ägaren inte på plats, konstiga ljud från motorn, du är inte erfaren av att mecka?

Släpp det där objektet och leta vidare...

Tackar för alla svar! Det får nog bli till att ha lite tålamod och se sig omkring efter en annan hoj.

Hittat en fin Suzuki i Motala (ca2,5 h bilfärd =/). Den har dock gott 6700 mil och han vill ha 12 000.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT