Missljud efter topplockslyft ktm 625

calle-balle

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
Yamaha TR1 -83, KTM 625 SMC -05
Har lite problem med min ktm 625 smc -05.

Det började med att den tryckte ut kompression i kylsystemet och därför lyftes toppen och en trasig topplockspackning kunde konstateras.
Hade problem att hitta markeringarna på kamaxel och drev vid demontering men tyckte ändå att jag kunde låsa nedre drevet genom att skruva i en längre bult enligt rep-boken.
När jag sedan skulle montera kamaxel och kedja så upptäckte jag att de inte stod helt 100, monterade dock likadant som de satt när jag lossade och kontrollerade därefter efter markeringarna och kände även med en pinne genom tändstiftshålet när kolven vände och allt verkade stämma. Sen monterades ventilkåpan och när jag då vred runt motorn märkte jag att något var galet. Motorn går lätt att vrida runt från toppen till botten men när kolven är i nedre läget blir det extremt trögt att vrida och vrider man tillbaka den så knäpper det till i avgasventilerna.
Har lossat ventilkåpan flera gånger och jag blir inte klok på vad som kan va fel.
Hoppas att någon orkar läsa igenom all text och har någon bra idé.

Mvh Calle

Blev lite missvisande rubrik, är ju inte direkt ljudet som är problemet utan snarare att motorn går så trögt att dra runt.
Kan det vara så att jag har fått dit topplockspackningen snett alternativt att det fastnat något smuts vid avgasventilerna som gör att de fastnar/går trögt? Det känns som att ventilerna fastnar i något och när man backar motorn så smäller de tillbaka till övre läget och som sagt så står kolven i botten så det kan ju knappast ha med den att göra.
Aja är nog bara att bita i det sura äpplet och riva av toppen igen.

Mvh Calle

Har nu rivit av toppen igen och hittar inga som helst fel och inget som ser ut att ha tagit i nånstans. Börjar bli riktigt less på det här nu, filmade lite och la upp på youtube. Skulle vara väldigt tacksam om nån kunde kolla på klippet och berätta vad fan som är fel. Mvh Calle

http://www.youtube.com/watch?v=_-9zgejuEZ4

Och det är inte bara motståndet i ventilfjädrarna du känner,om vi förutsätter att kamaxelinställningen är riktig(och låsskruven till veven är borta)?

Tack för svaret!
Det känns ju som att det är väldigt mycket mer motstånd än innan och ja jag har tagit bort låsskruven.
Om du kollar på videon jag lagt in tycker du inte att det låter lite väl mycket när ventilerna går tillbaka?
Jag hade fått dit kedjan en kugg fel första gången men nu har jag kollat så att markeringen på kamkedjan sår i läge när kolven står högst upp och då borde ju allt vara rätt.
Dessutom så när det blir trögt att vrida runt så är kolven i botten och borde ju då inte ta i några ventiler?

Mvh Calle

Inte så att du fick riktig komp vid bytte av packningen?
Har haft ett gäng lc4or alla har klickat till när man kickar runt de.
För mig att klicket indikerar övredödlägge.
Har du inte ett glas/lucka på högra sidan av motorn precis under cylindern
som en märkning på veven? Ö-D lägge?

Inte så att du fick riktig komp vid bytte av packningen?
Har haft ett gäng lc4or alla har klickat till när man kickar runt de.
För mig att klicket indikerar övredödlägge.
Har du inte ett glas/lucka på högra sidan av motorn precis under cylindern
som en märkning på veven? Ö-D lägge?

LC4an klickar när dekompen gör sitt jobb men det är ju på avgassidan och inte insuget..

Last edited:
Tack för alla svar. Verkar ju nästan som att allt är som det ska då.
Jag kom på att jag drog nog aldrig runt motorn innan jag lossade ventilkåpan så det kan ju vara därför som jag uppfattar det som väldigt trögt att vrida runt nu, men det var ju mest klickandet som jag oroade mig för och det verkar ju ha en förklaring det med.
Bara att vänta in ny toppackning och montera ihop igen då, för jag kan väl inte montera samma packning igen? Den är ju ny men dock monterad en gång..

Mvh Calle

Tack för alla svar. Verkar ju nästan som att allt är som det ska då.
Jag kom på att jag drog nog aldrig runt motorn innan jag lossade ventilkåpan så det kan ju vara därför som jag uppfattar det som väldigt trögt att vrida runt nu, men det var ju mest klickandet som jag oroade mig för och det verkar ju ha en förklaring det med.
Bara att vänta in ny toppackning och montera ihop igen då, för jag kan väl inte montera samma packning igen? Den är ju ny men dock monterad en gång..

Mvh Calle

Visst kan du montera den en gång till. Det är inte optimalt men LC4 brukar inte läcka...

Vill ju helst inte riskera att behöva riva igen men nu vet jag iaf hur man gör så det lär ju gå lite fortare. Är ju bra sugen på att gå ner och slänga ihop den på en gång.

Mvh Calle

Hojen ihopsatt igen och går som en klocka och än så länge inga tecken på läckage!

Tack för hjälpen.

Mvh Calle

polarens 625:a hade detta missljud efter ett cylinderlyft och var dekomp ventilen som var boven! hivade de åt h-vete så var problemet löst! ;)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti