Missljud CBR900RR 1996

Nilaya

Drönare
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
2015 KTM Duke 690R
Hejsan!

Har fått ett missljud på min CBR900RR när den är kall och under belastning. Är ett rasslande ljud som uppstår i drivning från 0 -> 3500-4000 varv ungefär. Efter det så blir det tyst igen. Dock när motorn blir varm så låter det ingenting. Lyssnar ni på klippet så hör ni det rasslade ljudet när jag svänger ut från korsningen och in i rondellen. Hörs även lite svagare på tomgång.

Hojen är nyservad med olja + filter, glykol och nytt drivpaket. Hojen har gått ca 4000 mil.

Antar att det inte är ventiler, då dom hade låtit hela tiden då? kan det vara kamkedjesträckaren som är på sista versen ?

Tacksam för alla tips jag kan få.

https://www.youtube.com/watch?v=5GSvtc6asZ4

Mvh Mike

Hondas kamkedjesträckare har jag för mig är en fjäderbelastad skruv. Fjädern kan gå av den är väldigt tunn. Den har ej heller någon backspärr så den kan gänga tillbaka sig och göra kedjan slak.
Det är den enda original kamkedjesträckare jag sett där kan tänka mig byte mot manuell APE eller liknande men installationen av en manuell sträckare är extremt viktig så det inte blir för tight. Då blir det ras.
//Daniel

Hoppsan, ville följa tråden, så blev det ett tack ???? men men, jag har för mig att 900 är uppbyggd som 600 och om du inte redan vet hur man kollar spännaren så kolla på Youtube, är den ok så lutar det åt kedjan...
Jag köpte en D.I.D på ebay för 700 och lyckades byta utan att riva hela motorn.
Endast kåpor, kyl och ventilkåpa.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Hondas kamkedjesträckare har jag för mig är en fjäderbelastad skruv. Fjädern kan gå av den är väldigt tunn. Den har ej heller någon backspärr så den kan gänga tillbaka sig och göra kedjan slak.
Det är den enda original kamkedjesträckare jag sett där kan tänka mig byte mot manuell APE eller liknande men installationen av en manuell sträckare är extremt viktig så det inte blir för tight. Då blir det ras.
//Daniel

Magnet182 skrev:
Hoppsan, ville följa tråden, så blev det ett tack ???? men men, jag har för mig att 900 är uppbyggd som 600 och om du inte redan vet hur man kollar spännaren så kolla på Youtube, är den ok så lutar det åt kedjan... Jag köpte en D.I.D på ebay för 700 och lyckades byta utan att riva hela motorn.
Endast kåpor, kyl och ventilkåpa.

Tack så mycket för svar!

Okej, så det låter som att det är kamkedjesträckaren alternativt kedjan som är påväg att ge sig då. Ska kolla upp sträckaren i helgen för att se hur den ser ut. Dock så när jag läser servicemanualen så säger den att jag behöver ett specialverktyg för kedjesträckaren ? Hur får man tag på detta ?

Jag hade liknande problem med GSX-R 750 från 99. Rassel vid 4000 varv, trodde också det var kamkedjesträckaren så lämnade in hojen och bytte , 30 mil efter blev det motorhaveri (6 månader senare)
Då gav jag upp och tillsammans med farsan öppnade vi allt, visade sig vara en ventilhatt som gett upp och slagit i kolven och kolven i sin tur förstörde toppen. :huvet

Med det sagt kolla ventilerna också :)

Jag hade liknande problem med GSX-R 750 från 99. Rassel vid 4000 varv, trodde också det var kamkedjesträckaren så lämnade in hojen och bytte , 30 mil efter blev det motorhaveri (6 månader senare)
Då gav jag upp och tillsammans med farsan öppnade vi allt, visade sig vara en ventilhatt som gett upp och slagit i kolven och kolven i sin tur förstörde toppen. :huvet

Med det sagt kolla ventilerna också :)

Dom enda ventilhattar jag vet om sitter definitivt inte i toppen :va :banana. Men förstår vad du menar :) Tack för tipset och väldigt tråkigt med hojen din. Blev det motorbyte ?

Dom enda ventilhattar jag vet om sitter definitivt inte i toppen :va :banana. Men förstår vad du menar :) Tack för tipset och väldigt tråkigt med hojen din. Blev det motorbyte ?

Kan uttrycka mig fel , ber om ursäkt :crash
Vi beställde ny topp med ventiler på ebay, råkade hitta för typ 1800:- begagnat. Så vi chansade och köpte ny kolv och ny topplockspackning. Jag var inte jätte involverad i själva bytet då farsan och farbror gjorde nästan allt :tungan fungera jätte bra efter en helgs arbete med en haynes bok, nu har jag kört ca 350 mil sen vi bytte delarna och fungerar fortfarande bra peppar, peppar :yoparty:hihi

Last edited:
Kan uttrycka mig fel , blev om ursäkt :crash
Vi beställde ny topp med ventiler på ebay, råkade hitta för typ 1800:- begagnat. Så vi chansade och köpte ny kolv och ny topplockspackning. Jag var inte jätte involverad i själva bytet då farsan och farbror gjorde nästan allt :tungan fungera jätte bra efter en helgs arbete med en haynes bok, nu har jag kört ca 350 mil sen vi bytte delarna och fungerar fortfarande bra peppar, peppar :yoparty:hihi

Härligt. Kör hårt! :rock

Du behöver inte specialverktyg. Det som är kritiskt är vid monteringen är:
Du sätter i en liten spårskruvmejsel och gängar in sträckaren helt, sen monterar du fästets 2st m6 skruv, sedan släpper du ut sträckaren och skruvar dit täcklocket längst upp på sträckaren.

Men som sagt så tycker jag inte det är nån bra sträckare original.

Du behöver inte specialverktyg. Det som är kritiskt är vid monteringen är:
Du sätter i en liten spårskruvmejsel och gängar in sträckaren helt, sen monterar du fästets 2st m6 skruv, sedan släpper du ut sträckaren och skruvar dit täcklocket längst upp på sträckaren.

Men som sagt så tycker jag inte det är nån bra sträckare original.

Okej, så "kolven" ska vara helt inne i själva sträckaren när den monteras. Sedan när jag drar ut spårmejseln så ska kolven åka ut och läggas an mot kedjan ? Har jag tänkt rätt då ?

Youtube... Den enda manual som behövs, till allt

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma