Video Mission RS: The Electric Superbike

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hittade en ganska schysst video om Mission RS och deras El-superbike.

En fråga som slog mig ganska snabbt när de körde hojen var om det finns någon motorbroms på elhojar. Man förlitar sig ganska mycket på motorbromsen som en 4-taktsmotor har.

Mission visar att elhoj är framtiden, inte för att vi måste utan för att elhojen helt enkelt kommer vara bättre än bensinhojen på många punkter. :Bugar

En elmotor har inget nämnvärt inneboende motstånd som ger motorbroms men alla vettiga byggen använder motorn som generator för att ladda batterierna vid avslag vilket ger precis så mycket motorbroms som programmeraren bestämt.

Om man vill så skulle motorbromsen kunna variera med hur mycket frambroms man använder och därmed hur mycket tryck bakhjulet har mot marken.
Kanske vill du att motorbromsen ska minska med ökad lutningsvinkel eller öka med ökad fart?
Maximal motorbroms med ABS funktion?

Bara att programera!

Den har motorbroms i gashandtaget, vet inte om du kan variera den själv genom att rulla av extra hårt eller om den går in automatiskt om du bara släpper handtaget.

Jag läste för ett tag sedan en artikel om just regenererande motorbroms på el-cyklar (inte motorcyklar) där de kom fram till att den absolut största energiboven var luftmotståndet. Den innarbetade rörelseenergin var väldigt försumbar vid en vanlig tur där man stannar någon gång ibland, alltså man vinner väldigt lite på att ladda batterierna under bromsning, just på grund av att rörelseenergin är väldigt liten jämfört med hur mycket energi som går åt under normal körning för att hålla en jämn fart.

Dock kan jag tänka mig att man kan få en 10-20% längre körsträcka om man är MC-bud inne i stan och stannar vid varje rödljus. Eller om man har en El-bil som väger mycket mera och kör inne i stan.

Dock kostar det ju nästan inget extra att ha den funktionen även om den i verkligheten inte hjälper mer än någon enstaka procent i körsträcka.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra