Missfärgad gaffelolja

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dals Långed
Hoj
Ducati MS 1200 2013
Har mekat lite med hojen ett par dagar.
Bytt framdäck och satt i nya fjädrar och ny olja i gaffelbenen.

Allt var frid och fröjd förrutom en sak.
I det vänstra benet var oljan i botten missfärgad av nåt som såg ut som svart/grått. Såg i utseende som typ järnpulver eller nåt liknade.

Någon som vet vad som kan ha orsakat det?
Oljan har funnits i i 2500 mil (3 år)
Den var fin för övrigt och i högra benet var all olja helt ren å fin.

Tog och hade i ny olja och typ sköljde ur gaffeln före jag hade i den riktiga oljan.
 
Upplevde samma sak när jag bytte olja i framgaffeln på RG:n första gången. Var troligtvis inte bytt sedan factory fill.

Jag undrar om det inte är de här "metal slide", antifriktionsbussningarna i teflon som slits och ger lite smuts.

För jag tror inte att det finns någon annan "bearbetning" av detaljer som borde ge slitage och smuts. Oxidation kan det ju bero på, förstås.

Men en förklaring av någon som har mer koll än jag vore ju att föredra, är det någon som vet?

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Upplevde samma sak när jag bytte olja i framgaffeln på RG:n första gången. Var troligtvis inte bytt sedan factory fill.

Jag undrar om det inte är de här "metal slide", antifriktionsbussningarna i teflon som slits och ger lite smuts.

För jag tror inte att det finns någon annan "bearbetning" av detaljer som borde ge slitage och smuts. Oxidation kan det ju bero på, förstås.

Men en förklaring av någon som har mer koll än jag vore ju att föredra, är det någon som vet?

/J

Stämmer bra med slitage från tätningar osv. Kan även vara lite slitage från aluminiumrör och dylikt, fukt, vatten eller kondens. Verkar även som om vissa fjädrar ger mer slitage invändigt än andra. Slitage är kanske ett väl tilltaget ord men om inner- eller ytterdia ligger på max eller min spelar roll avseende kontakt mot div ytor inne i gaffeln. Knäckningen som uppstår i fjädern vid sammantryckning ger också upphov till viss kontakt. Inget onormalt att gaffeloljan blir missfärgad efter ett tag. Trots allt rekomenderas man att byta vartannat år eller efter 1200 mil. Tar man en hårt körd gaffel från en tävlingshoj ser oljan inget vidare ut efter ett par race.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top