Missfärgad aluminiumram..

Fimpax

Ja, ja... jag håller på att ta kortet =)
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Crescent 3 vxl
Tjena!

Har en Fireblade -93'a som jag håller på att "vårrusta". Upptäckte när jag tagit av kapellet och dammat av den att det är lite "missfärgningar" på svingen bl a. Det ser ut som om det runnit nån vätska där som sedan torkat och missfärgat aluminiumet. Det är vita rinningar som inte går att tvätta bort utan verkar nästan etsade i materialet.

Nån som har några idéer om vad det kan bero på? Rinningarna är under bromsvätskebehållaren bak. Kan det vara bromsvätska som gett missfärgningarna?

Någon som har några tips på hur man kan få bort dem? Det är inte så stora fläckar men oerhört störande när resten av hojjen e i bra skick. Man vill ju att d ska se bra ut vid premiäråket nu på vårkanten. :yoparty

Rock on!

har ingen direkt hjälp, men väl en varning..
Alkaliska Avfettningsmedel missfärgar alu, tänk på det..
vet bara om ett märke som har det, SmartAB fälgrengöring, ajabaja...

Tack för tipset! Ska tänka på det när jag handlar avfettning nästa gång! :tummenupp

Ska föresten bli spännande att se hur ditt projekt artar sig! Kan nog bli en riktig killer!

Det är nog bromsvätska, och det fördärvar allt i sin väg.
Prova polera med nåt fint slip papper eller dylikt..

Har läckt ut batterisyra på min oxå och det går inte bort med nånting! Blir så förbannad! :huvet

Vad du än gör så slipa inte! Om du nu inte tänkt att du ska slipa och polera hela svingen. Om du slipar, så slipar du bort eloxeringen.... Och det blir inte snyggt! (om man nu inte eloxerar om eller polerar den)

det går att få bort missfärgningar på alu...
spruta på det starkaste medel ni hittar.. typ syra.. spola av det noga med olja så att inte syran får luft och hinner börja fräta på aluminiumet..

man kan ta något snällare medel oxå typ fälgrengörning men då bör det ligga på ett litet tag för att få någon verkan.. (med ett litet tag menar jag inte timmar.. utan prova med några minuter)

ganska extrem metot men det funkar..

prova på något dolt ställe om ni är osäkra.

/Roger.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...