Missat svenskan?

gasolis

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Bruket
Hoj
RM250
Kan inte låta bli att förundras över hur en del skriver vissa ord.

Okej alla kan inte svenska språket lika bra men säger vissa verkligen
"bytat" eller "bytar" när dom snackar IRL :va
För mig heter det iaf "bytt" och "byter".

Ähh förresten skit i vad jag skriver. Det är min abstinens för att hojen
inte är färdig som gör att jag får dessa gnällpåonödigasaker syndrom :huvet

Hoppas värmen kommer snart så vi alla får ut o njuta på våra 2-hjulingar :tummenupp
 
gasolis skrev:
Kan inte låta bli att förundras över hur en del skriver vissa ord.

Okej alla kan inte svenska språket lika bra men säger vissa verkligen
"bytat" eller "bytar" när dom snackar IRL :va
För mig heter det iaf "bytt" och "byter".

Ähh förresten skit i vad jag skriver. Det är min abstinens för att hojen
inte är färdig som gör att jag får dessa gnällpåonödigasaker syndrom :huvet

Hoppas värmen kommer snart så vi alla får ut o njuta på våra 2-hjulingar :tummenupp

Jag säger "bytar" & "bytat" IRL, har alltid gjort & kommer säkert allid att göra. Så gör man i denna delen av landet vettu! Men rätt är det ju inte, vissa gillar ju att tillrättavisa en då & då :D

Men jag är lika glad för det, här började ju sässongen ngn gång i mitten på februari, man kanske skulle ut & köra en sväng idag? :7peta :tungan
 
Mattias skrev:
Söderöver tycks de prata sådär konstigt.

Här snackar grabben som ska tjacka wurre om konstigt

Bytar/bytat är dialekt och att vi kör talspråk är väl ingen nyhet.
 
Chris Ash skrev:
Bytar och Bytat heter det nere i Skåne iaf, tydligen uppe i Norrland med på vissa ställen.... :hihi

Märkligt, jag bor i Skåne, och jag har då aldrig sagt "Bytar" eller "Bytat" måste vara på där uppe i HBG eller nått.
 
KetogaN skrev:
Märkligt, jag bor i Skåne, och jag har då aldrig sagt "Bytar" eller "Bytat" måste vara på där uppe i HBG eller nått.

Äh vafan skånskan saknar ju bokstaven R totalt eller det närmsta blir nåt i stil med ääuuh! Jag undrar om skånska barn nånsin får lära sig säga RRRR ordentligt eller om man ska tvingas snacka som Nordgren #76 resten av livet :hihi

Gör som jag ta det bästa av det mesta! :yoparty jag har nog säkert 10 olika dialekter o ordbanken :hihi ascoolt! :yoparty
Flemming :hihi
 
Äh - låter bli att byta så är det problemet ur världen :)
/F.
 
flemming skrev:
Äh vafan skånskan saknar ju bokstaven R totalt eller det närmsta blir nåt i stil med ääuuh! Jag undrar om skånska barn nånsin får lära sig säga RRRR ordentligt eller om man ska tvingas snacka som Nordgren #76 resten av livet :hihi

Gör som jag ta det bästa av det mesta! :yoparty jag har nog säkert 10 olika dialekter o ordbanken :hihi ascoolt! :yoparty
Flemming :hihi


Hmm många r, namnet och i skåne. Det är nått som känns bekant här.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top