Missat ett flyg, hjälp!

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Hej,

Jag missade nyligen ett flyg pga att mitt tåg blev försenat. Tog tåget från Lund till Köpenhamns flygplats. I Malmö blev det något tekniskt fel och man var därför tvungen att byta tåg. När jag kom fram till flygplatsen hade dom stängt check in-tjafset. Pratade med flygbolaget som inte kunde boka om mig. Det var kört och jag kunde inte göra något annat än att åka hem.

Frågade konduktören på tåget hem om man kunde få ersättning för flygbiljetten. Hon hänvisade mig till mitt flygbolag. Nu är det ju rätt sent för att ringa runt, men jag ska höra med tågbolaget imorgon.

Det här kanske inte skulle vara så allvarligt om det gällde en vanlig semester, men meningen var att jag skulle flyga till Australien och studera. Har plats på en skola och allt är ordnat. Kursen börjar den 17:de, alltså redan nästa vecka. Nu är jag tvungen att betala vansinniga summor för en ny biljett (20-30,000 jämfört med ~7000 som jag har betalt).

Kom gärna med lite råd om vad jag skall göra. Tänker ringa SJ imorgon och be om pengar, fast jag är säker på att dom inte tänker lyfta ett finger. Skall nog ringa KO också. Till min fördel har jag sparat tågbiljetten som visar en ankomsttid på över en timme innan planet skulle lyfta. Förslag på resebyråer som ordnar billiga flygbiljetter till Brisbane illa kvickt uppskattas också.

Ringo skrev:
Hej,

Förslag på resebyråer som ordnar billiga flygbiljetter till Brisbane illa kvickt uppskattas också.

Vi bokade via Kilroy Travels. Gick snabbt smärtfritt och va billigt till Brisbane.
Slå dom en pling. Kika även på flygvaruhuset och se vad som finns. Det går även billiga nattbussar mellan Sidney och Brisbane om det kan vara aktuellt. 69 dollar om jag inte minns fel, tar ca 8-10h. Dessa finner du på vilken student/ backpacker travelställe som hellst, eller bokar via busscentralen som finns vid centralstation.

Hoppas det går att lösa. Hälsa Australien från mej, saknar stället.

Ringo skrev:
Hej,

Jag missade nyligen ett flyg pga att mitt tåg blev försenat. Tog tåget från Lund till Köpenhamns flygplats. I Malmö blev det något tekniskt fel och man var därför tvungen att byta tåg. När jag kom fram till flygplatsen hade dom stängt check in-tjafset. Pratade med flygbolaget som inte kunde boka om mig. Det var kört och jag kunde inte göra något annat än att åka hem.

Frågade konduktören på tåget hem om man kunde få ersättning för flygbiljetten. Hon hänvisade mig till mitt flygbolag. Nu är det ju rätt sent för att ringa runt, men jag ska höra med tågbolaget imorgon.

Det här kanske inte skulle vara så allvarligt om det gällde en vanlig semester, men meningen var att jag skulle flyga till Australien och studera. Har plats på en skola och allt är ordnat. Kursen börjar den 17:de, alltså redan nästa vecka. Nu är jag tvungen att betala vansinniga summor för en ny biljett (20-30,000 jämfört med ~7000 som jag har betalt).

Kom gärna med lite råd om vad jag skall göra. Tänker ringa SJ imorgon och be om pengar, fast jag är säker på att dom inte tänker lyfta ett finger. Skall nog ringa KO också. Till min fördel har jag sparat tågbiljetten som visar en ankomsttid på över en timme innan planet skulle lyfta. Förslag på resebyråer som ordnar billiga flygbiljetter till Brisbane illa kvickt uppskattas också.

Ledsen för din skull, hoppas det löser sig för dig!

Rent allmänt tycker jag inte att man kan kräva reseföretag på vilka summor som helst i sådana här sammanhang. Merkostnaden det handlar om måste ju stå i proportion till den risk man tagit map tidsplanering kontra önskan att befinna sig på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Vill dock inte uttala mig om ditt fall, en del info borde ju kunna finnas i deras villkor.

Råkade ut för en relaterad grej i juni:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=84252

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP