Missade uppkörningen idag...

Stefan43

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750
På grund av att han inte tyckte att jag var tillräckligt riskmedveten och tittade dåligt i korsningar och identifierade risker i trafiken.

Ni som har kört upp nyligen, hur har ni betett er i trafiken på dessa områden?
Vad är tanken, att man ska slänga huvudet fram och tillbaka i princip hela tiden för att han ska bli nöjd?

Jag ansåg att jag tittade noga och visade att jag vred på huvudet, speciellt i korsningar och rondeller, men bevisligen inte tillräckligt då jag blev underkänd med denna motivering att jag var farlig i trafiken på grund av detta.

Jag blir ärligt talat inte klok på hur förättarna vill ha det, jag är ny, utan körkort och ska inte behöva vara perfekt i trafiken ännu. Jag har haft bilkort i lite mer än 20 år, kanske är det det som spelar in också, att jag är för självsäker i trafiken och kör hoj som jag kör bil om ni förstår vad jag menar.

Men som sagt, vad exakt ska man göra för att de ska bli glada och se att man faktiskt ser faror och risker i trafiken och kör därefter? Jag vred på huvudet, men långt ifrån hela tiden utan jag gjorde det där jag ansåg att det behövdes.

Tacksam för svar från er som vet eller själva nyligen har tagit A kort.

Mvh Stefan
 
Precis, det kan verka lite överdrivet men det är bättre att vrida på huvudet några gånger extra på en uppkörning än för få.Eftersom du redan har bilkort sedan många år så borde ju detta sitta i ryggmärgen tycker man.Det går säkert bättre nästa gång även om jag förstår att det kan kännas tröstlöst just nu.
 
Grejen är att man ska visa att man kan köra som DOM vill att man ska köra, inte som nått annat.
När du fixar det så får du lappen, dra till en körskola annars och bli drillad som en robot. Det gjorde jag och det funkade så jävla bra :)
 
På uppkörningen räcker det inte att du har koll....det måste synas att du har det...2 helt olika saker. Men som tidigare nämnts så bör man nog överdriva lite ja.
 
Jag fick tipset att svänga överdrivet mycket på huvudet för att visa medvetenhet. Men inte bara i korsningar, vägmärken, utfarten, andra bilar, cykelvägar mm

Åk och leta efter faror och visa att du letar efter dem. Lägg an bromsen vid vissa fall för att visa att du är beredd.

Tipset om någon lektion på körskola är bra!

Lycka till!

/Harry
 
Körde upp i juni. Fick lära mig av min körlärare att alltid titta vänster - höger - vänster, enda gången man tittar höger först är om det är svår sikt mot vänster. Sen är ju hastigheten viktig i just korsningar, är man för snabb (vad de tycker) så "kan man inte ha hunnit titta vä-hö-vä" så det kan också spela in.

Tror du alltid kan safe-a lite extra på uppkörningen genom att tydligt stanna, titta och ta det lugnt än att som man kanske kör när man kör bil, man är van att göra snabba bedömningar och sen gasa på utan att stanna så tydligt. Du kan nog inte bli kuggad för att ta för god tid på dig och titta en gång extra i alla fall.

Lycka till :tummenupp och hoppas du inte behöver vänta för länge på ny tid nu!
 
Man ska överdriva, du ska t.ex ha bromsberedskap och sakta ner när högerregeln gäller. inte bara titta så kusten är klar utan även sakta ner så han ser. det är lite annorlunda på en mc uppkörning än bil eftersom du sitter själv på hojen. sen handlar det väl om hur överdrivet nogranna förättarna är. dom flesta tillåter lite misstag :)
 
Jag vill också minnas att jag skulle vara extra tydlig med huvudrörelserna, just för att inspektören just skulle uppfatta att jag verkligen tittade.

Jag gissar på att du körde upp som privatist?
 
Överdriv huvudrörelser, som andra sagt. Inte för att du ska se bättre utan för att förättaren ska kunna se ATT du tittar.
Bromsberedskap, överdriv där med.
Sakta ner innan korsningar, skymda utfarter och högerregelssituationer.

Kort sagt, visa TYDLIGT att du är medveten om omvärlden och körmiljön.

Piece of cake... ;)
 
Last edited:
Om man har haft körkort i 20 år borde det nästan räcka att klara konbanorna och det.. nån måtta får det fan vara!
 
Det med uppkörning idag är sånt BS! Allt hänger på var du kör upp och gubben som har hand om uppkörningen. Personligen så ger jag inte 5 spänn för de som har hand om det i Skåne. Jag kuggade först för att de tyckte jag körde för aggressivt, sen kuggade jag av samma person för jag körde för defensivt??!

Man ska inte ta för hårt på va de säger. vet du med dig att du gjort sakerna rätt, häng inte upp dig på va de säger. Ha det i bakhuvudet dock. Sen boka en ny uppkörning i en lugnare håla och kör upp så lär du fixa det =) No Worries :D
 
Personligen så ger jag inte 5 spänn för de som har hand om det i Skåne. Jag kuggade först för att de tyckte jag körde för aggressivt, sen kuggade jag av samma person för jag körde för defensivt??!

Är det inte samma förättare i typ hela landet?

Min hade jag 2ggr och han reste i hela landet.
 
Kanske bättre bromsberedskap? Alltså hålla handen på bromsen och vara "beredd" i korsningar, 30 sträckor, när ni kör i villaområden, högerregeln etc.

Det var det sista min körskolelärare sa innan uppkörningen, " har du inte bättre bromsberedskap kommer han att kugga dig, för övrigt kör du bra"
Jag höll handen på bromsen typ hela tiden utom på motorvägen, och blev godkänd :)
 
Ähh,lägg ner det där med hojen,ge upp helt enkelt.Det är inget för dig,kör bil i stället!Dom är dumma på TF,försök att sälja hojen i Blocket för en bra slant...
 
Jag fick tipset att svänga överdrivet mycket på huvudet för att visa medvetenhet. Men inte bara i korsningar, vägmärken, utfarten, andra bilar, cykelvägar mm

Åk och leta efter faror och visa att du letar efter dem. Lägg an bromsen vid vissa fall för att visa att du är beredd.

Tipset om någon lektion på körskola är bra!

Lycka till!

/Harry
Fy satan,när jag tog kortet 1976 va det viktigaste att man kunde bromsa,inte fan kollade han hur jag vrider huvudet!Tack o lov är man gammal...;-)
 
Är det inte samma förättare i typ hela landet?

Min hade jag 2ggr och han reste i hela landet.

Nja, jag vet inte helt hundra. Men de som är i Malmö är där och inte på något annat ställe. Sura gubbar på halvtidsanställning, hehe.
Samma tards båda gångerna, sen körde jag upp i Helsingborg på V-Maxen av alla jävla hojar och spikade både låg/högfart och uppkörningen i trafik. Min GSX smällde packboxarna på vägen upp så de tvinga mig att köra maxen, yeeey tänkte jag. Men det gick fan, hehe...
Men i Malmö så är de fan ökända för sin övernitiska inställning. Tråkigt men sant =(
 
Kanske bättre bromsberedskap? Alltså hålla handen på bromsen och vara "beredd" i korsningar, 30 sträckor, när ni kör i villaområden, högerregeln etc.

Det var det sista min körskolelärare sa innan uppkörningen, " har du inte bättre bromsberedskap kommer han att kugga dig, för övrigt kör du bra"
Jag höll handen på bromsen typ hela tiden utom på motorvägen, och blev godkänd :)

Vilken tur för man måste även lägga upp foten på bromsen men det kanske du gjorde.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top