Missad uppkörning?

danielg

Regnar aldrig när jag åker hoj, nästan.
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
1999, Honda Blackbird
Hej,

Måste bara fråga en sak. En kompis till mig körde upp igår och...ja, han klarade det inte då. Allt gick bra fram till att han skulle köra trafik. Väl ute i trafiken blir körkortskontrollanten omkörd av en bil som hade hyfsad fart. Bilen lägger sig bakom min kompis, som först tänker gå ut på väggrenen, men som inser att eftersom de är på väg upp mot ett krön är detta inte så lämpligt. Han ligger kvar mitt i körbanan tills de passerat krönet. På andra sidan blir det korsning och han avvaktar därför en stund till. När de passerat korsningen kör bilen om.
Efteråt tyckte körkortskontrollanten att min kompis skulle hållt sig till höger (alltså, inte på vägrenen utan längst till höger i körfältet) så att bilen kunde passerat. För mig låter det helt idiotiskt och jag skulle absolut inte flytta mig i det läget (om nån nu skulle ville köra om mig, vilket jag tvivlar på :) ). Borde han flyttat sig? Risken för trängning känns uppenbar... :confused:

//daniel

De gör ju det varje dag så han vet nog vad han snackar om....
Du skall alltid underlätta för dina medtrafikanter, även om de gör fel!!!

Mingves skrev:
De gör ju det varje dag så han vet nog vad han snackar om....
Du skall alltid underlätta för dina medtrafikanter, även om de gör fel!!!

...så länge du kan göra det utan fara för dig själv, ja. Tycker nog att det var ett väl grinigt sätt att kugga nån på. Men nu är det ju så att uppkörningskontrollantens ord är lag i det här fallet så det är bara att bita ihop och komma igen vid nästa uppkörning.

ja tycker han gjorde rätt i den situationen eftersom det var krön...

Jag är glad att jag har körtkort redan i alla fall. Vet inte om jag skulle klara en uppkörning idag alltså...

Nä, dags för en repa :yoparty

//daniel

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!