Missad service

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
Mina farhågor har blivit besannade.
Glömde fullständigt bort 1800-milsservicen :(
Vad jag vill veta är hur illa detta nu är?
Hojen har nu gått ~2100 mil, dvs snart dags för 2400-milsservice.
Dessutom fick hojen i vintras förra året en utbytesmotor efter en liten krash på hösten.
Vad ska jag göra? :\ Det bör väl vara för sent att göra 1800:a nu?
Ser ju mindre bra ut med en icke komplett servicebok :(

Silwer skrev:
har du inte ens bytt olja och filter så gör det nu åtminstonde.
Göra det själv menar du? Hmmz, vad exakt är det som görs på 1800-milsservicen? Någon som vet?

Så vitt jag vet ska en utbytesmotor ha gått lika långt eller kortare sträcka än den ursprungliga... det var åtminstone vad folket på Oves sa till mig. Det enda jag har att gå på är ju mätarställningen :\
Frågan är ju dessutom hur mkt som de ordnade vid lagningen av hojen... byttes ju lite kåpor också.

PenDragon skrev:
Göra det själv menar du? Hmmz, vad exakt är det som görs på 1800-milsservicen? Någon som vet?

för motorns skull, har inte oljan bytts på snart 1000 mil eller nåt sånt kan det ju vara läge att fixa det.
Angående servicen vet jag inte nåt, bryr mig själv inte i servicebok på hojar, men du kanske har garantier att hålla efter, då är det ju en annan sak.

Nja, betvivlar att det finns några garantier kvar på en nästan 7 år gammal hoj ;)
Men jag bör nog som du säger byta oljan... filtret är ett jäkla mjukis-orginalfilter iaf så det byter jag nog när jag ändå är igång ;)
Om någon vet lite mer detaljerat vad det är som görs på 1800-milsservicen och hurvida det går att göra lite i efterhand så får ni väldigt gärna svara. :)

PenDragon skrev:
Nja, betvivlar att det finns några garantier kvar på en nästan 7 år gammal hoj ;)
Men jag bör nog som du säger byta oljan... filtret är ett jäkla mjukis-orginalfilter iaf så det byter jag nog när jag ändå är igång ;)
Om någon vet lite mer detaljerat vad det är som görs på 1800-milsservicen och hurvida det går att göra lite i efterhand så får ni väldigt gärna svara. :)
gör inget yamaha har ändrat sina intervaller till var 1000 för två år sen

PenDragon skrev:
Dessutom fick hojen i vintras förra året en utbytesmotor efter en liten krash på hösten.

Nä, det är nog bara att kasta upp liket på en kärra och åka till skroten ;)

Om du inte har kört Paris-Dakar eller nåt så är det nog ingen fara.

/DOT4

Byt olja + filter
byt luftfilter
byt Tändstift
kolla bromsbelägg
kolla drivpaket
kolla ventilspel
synka förgasarna
smörj alla vajrar
+ att du tvättar den asnog o letar efter fel o fixar dom

Robban W skrev:
Byt olja + filter
byt luftfilter
byt Tändstift
kolla bromsbelägg
kolla drivpaket
kolla ventilspel
synka förgasarna
smörj alla vajrar
+ att du tvättar den asnog o letar efter fel o fixar dom

Verkstäderna har en massa mysko grejor på sin att-göra-list vid xxxx-milaservice, t.ex. kolla spel i broms-/kopplingshandtag, kolla att blinkers funkar m. m.
Det mesta är sånt som man märker själv, men får betala dyrt för hos meken.
Tips: beställ inte en xxxx-milaservice, utan tänk efter vad du vill ha fixat (olja/filter/stift, förgasarsynkning, kolla ventilspel etc). Blir mycket billigare.

/DOT4

DOT4 skrev:
Verkstäderna har en massa mysko grejor på sin att-göra-list vid xxxx-milaservice, t.ex. kolla spel i broms-/kopplingshandtag, kolla att blinkers funkar m. m.
Det mesta är sånt som man märker själv, men får betala dyrt för hos meken.
Tips: beställ inte en xxxx-milaservice, utan tänk efter vad du vill ha fixat (olja/filter/stift, förgasarsynkning, kolla ventilspel etc). Blir mycket billigare.

/DOT4
Men får jag min soeta stämpel i serviceboken då? ^^
Kan ju göra en hel del av det där själv iaf... byta olja / filter / luftfilter / tändstift...
bromsbelägget kollade jag igår och de är helt ok... ventilspelet brukar man väl höra om det inte är som det ska? klickande ljud etc.? något sådant har jag isf inte hört... smörja vajrar är nog en bra idé ja... tvättade den asnoga i förrgår ;D
det enda jag inte riktigt har koll på är väl hur jag ska kolla drivpaket och synka förgasarna...
tack för alla svar! precis svaren jag var ute efter :)

PenDragon skrev:

om du skulle sälja hojen. och jag köpa den. skit samma (mer eller mindre i boken) så ser/känner/vet man om den tidigare ägaren e en seriös hojägare.

har du sedan kvitto från butik på filter, olja mm... så skulle det vara samma sak i mina ögon.

o vadå 2100 mil... vad e det ? ingenting..... när det gäller YZF 600 samt ZZR 600 & hondas VFR750 ... så kan du tydligen behandla dessa "nästintill" hur som helst utan större risk för motorhaveri.... det e bara YZF 1000 som drar olja efter 5000 mil....

men det e ju i sitt eget intresse om man vill ha bra betalt vid försäljning om den är välskött & servad med jämna intervaller..

[edit] det beror också lite på hur du kör hojen, pendlat, landsväg eller race ?

Last edited:
PenDragon skrev:
sorry tänkte inte på hur gammal den hojen var, såg bara miltalet som ju lät som en betydligt nyare hoj :)
Olja och filter är ju det som kan vara akutast för motorn, men som de andra säger ska troligen stift och kanske luftfilter bytas.
Det mesta kan man ju göra själv, men då får man förstås inet stämpeln du vill ha.
Men hojen börjar ju som du säger bli gammal.

Last edited:
Man vaddå? Servicebok på en sju år gammal hoj?
I min värld är sercieboken inget värd på en så gammal hoj. Skicket på hojen rules!
Glöm inte att vem som helst kan fejka stämplarna i en s-bok men skicket kan man inte fejka lika lätt!

Seså, sätt nu igång och sköt om hojen!

Då gör jag som majoriteten säger :)
Byter olja, filter, luftfilter och tändstift och nöjer mig med detta... hojen ska säljas i höst / vinter i vilket fall i förmån för en lite roligare hoj.
Tack för alla svar! Uppskattas mycket :]

Som någon sa tidigare: spara kvittona på alla delar du köper till. Dokumentera gärna servicen med din digitalkamera.
Eller om du ska serva hojen själv den närmaste tiden så är det ju inte fel att upprätta en hoj-journal. Där du anteknar vad du gjort och vilken dag du gjorde det.
Typ:
2004-04-10 Bytte olja & filter
2004-04-12 Bytte tändstift
osv..

Det värt lika mycket eller mer än en stämpeln i serviceboken.

Så gör jag. Kvitton och egen journal (främst för min egen skull).

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...