Minsta klämmspalt?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jo frågan lyder hur litet sqishmått/klämmspalt törs jag sätta på 1cylle 650cc borr 100 slag 82 varv max 8250v?? Orginal är det runt 1,2mm låter som det borde gå att krympa lite? sitter ju en vanlig stålstake i nu man skulle haft en titanstake då har man säkert kunnat ta ner till minimalt. Någon HD åkare borde kunna svara:)

Nu vet jag ju inte hur pass jämförbara dem är, men bygger man cheva smallblock så brukar .040" (1mm) vara en säker gräns om man har bra vevstakar som inte sträcker sig mycket samt en vev som inte flexar mycket.
Dem ligger ju på dryga 104mm borr och ca88mm slag på en 350ci.
Den kortare slaglängden borde ge dig marginaler att varva såpass mycket mer då jag nog inte skulle dra en smallblock till mer än 7k i gatutförande med stålstakar.

Hur lång vevstake är det på en XR? Har en känsla av att kolvaccelerationen i din Honda är bra mycket mindre än i ovan v8 och det i sin tur sträcker ju staken än mindre i vändläget. Jag körde .034" på ett strokerbygge som senare såldes, men jag fick inga rapporter om problem med det. Dock är ju varvtalen inte mer än 6500-7000rpm....
Man får ju heller inte glömma att ta kolvens vickning med i beräkningen. Speciellt du då som antagligen har ett högre kolvspel med turboladdningen.
Jag hade börjat med att montera och mäta hur många hundradelar kolven vickar och sedan bestämt mig utifrån information om slaglängd/vevstaks(längd) ratio samt trolig stretch av staken vid dem varvtalen du ska upp i.

Hoppas jag kunde ge dig lite hjälp för en gångs skull:)

0,7-0,8 mm kör jag med på min HD. Varvar den 7500+ rpm så det borde funka för dig oxå....

Titan är ingen fördel om du vill ha liten klämspalt. Titan har bara häften så hög E-modul. Alltså fjädrar materialet mer utan kvarstående deformationer.

Mats

0,7-0,8 mm kör jag med på min HD. Varvar den 7500+ rpm så det borde funka för dig oxå....

Toppen...det var just det svaret jag ville ha:tummenupp jag får väl fega till 09 då:D ................... Titan utvidgar sig?? humm vad jag har läst mig till så kan man köra mindre klämmspalt med titan stakar.... Eller har jag blandat ihop med något annat matrial?? Minnet:gnissla

Toppen...det var just det svaret jag ville ha:tummenupp jag får väl fega till 09 då:D ................... Titan utvidgar sig?? humm vad jag har läst mig till så kan man köra mindre klämmspalt med titan stakar.... Eller har jag blandat ihop med något annat matrial?? Minnet:gnissla

0.8 mm hade jag på min 100rwhp 1200 sportster som varvade 7000.
Den hade 3 13/16" i slag

fega är det värsta jag vet:D Så nog kan jag gå ner till 0,8...du har ju garanterat tyngre stake och längre slag så funkar det såååå.. ja man hör ju om det slår i:D

Om inte så blir man rätt kvickt varse om det....

0,8 lär inte vara något problem med kollisionsrisken möjligen så blir squish-hastigheten lie väl hög med 100mm borr.

Om inte så blir man rätt kvickt varse om det....

0,8 lär inte vara något problem med kollisionsrisken möjligen så blir squish-hastigheten lie väl hög med 100mm borr.

Undra bara vad som tar ut vad? undra vad som är viktigast minsta möjliga spalt eller tänka på hastighet??????? Nu vart det för mycket:D

Undra bara vad som tar ut vad? undra vad som är viktigast minsta möjliga spalt eller tänka på hastighet??????? Nu vart det för mycket:D

Jag tror att minsta möjliga är viktigare då man knappt får något squishefekt öht med för stora spel.

My 2 cents, en girig klämspalt kostar väldigt dyra pengar, speciellt vid gasavslag på höga varvtal. På samma sätt är jag paranoid vad gällande kolv/ventil-spel +/- 10 grader vid ö.d. Fast å andra sidan, gillar man att mecka så... ;-)

http://andersbrink.se/scrap/dsc00014.jpg

Anders, utifrån den suddiga bilden såg det ut som högvarvsspikningar som orsakat raset. Beror knappast på squishen om den inte varit alltför liten.......
För högt laddtryck, fel förtändning och/eller för magert med soppa kanske??

Det hände på väg hem från Blue Ridge Parkway efter bakhjulsåka och gasavslag. För tajt spel, 1mm, mellan kolv och insugsventil, moderat trimmad sugmotor. Syntes stämplingar på de andra tre friska kolvarna.

Jag brukar ha min 1,5 mm in och 1,8 mm ut mellan kolv och ventiler på TDC-lyftet. Sen är det inte fel att ha friska ventilfjädrar..... :)

*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...