Minskning av ljudvolym på helsystem

• Thread starter Thread starter Wip
  • Start date Start date

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Mekade på ett helsystem för en tid sedan. Typ tre veckor, för att det var dags att starta säsongen med lite bankörning innan det var dags att ge sig ut i trafiken. Nu är det avklarat, nästa steg är att besiktiga... Skulle vara ganska skönt att slippa meka av-på-av-på systemen. Finns det någonting man kan göra i stället? Typ stoppa i nåt ull eller nåt, men då är problemet att få det att stanna kvar i när det gasas...

Någon med någon ide?

// Wip

Jag har svetsat en adapter till orginaldämparen så den kan användas som "slip on" på systemet. Grymt smidigt... tar ca 2 minuter att byta :tummenupp

fastwheeler skrev:
Jag har svetsat en adapter till orginaldämparen så den kan användas som "slip on" på systemet. Grymt smidigt... tar ca 2 minuter att byta :tummenupp

Verkar som en ide, har faktiskt tänkt i de banorna. Problemet är att hitta någon som svetsar, vill ju inte lämna ifrån sig hojjen för att få det ordnatt... Det kan ju bli bra väder...

Någon i Kalmartrakten som kan tänka sig hjälpa till?

// Wip

Skeebum skrev:
fastwheeler: Kan du lägga upp en ritning på den?

Ska försöka fixa en ritning på den. Men det är ju olika från hoj till hoj hur orginal dämpare sitter monterad, så det kan nog vara lite svårare till vissa. På Suzukin var det inga problem.

Såja

Nu har jag ritat på min dyra arbetstid. Måste vara bland det vackraste jag ritat :crash

Ni ser ju själv hur enkelt det igentligen är. Det svåra är att skära ut plattan som skruvas fast i ljuddämparen (om man inte kapar lös orginal) och hitta ett rör som passar exakt på röret från systemet. Sedan är det bara att svetsa ihop dessa och svetsa på 2 öglor för fjädrarna. :D

Bifogat

• skiss.jpg
    skiss.jpg
    32.2 KB · Visningar: 131
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show