Minskat slitage med däckvärmare?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Jörgen Player Special skrev:
Jag rekomenderar oxå värmarna från DP här på sporthoj. Mycket prisvärda, helt i klass med mina gamla Bandit

/JPS

du är inte ensam

Chris Ash skrev:
Jag ska nog testa däckvärmare nästa säsong efter tre säsonger utan då ska jag se om jag märker minskat slitage. jag förstår dock inte riktigt varför de skulle slitas mindre för att de är varma.

Om däcken inte blir "genomvarma" innan man börjar "ladda" (gasa ordentligt) , dvs att däcken bara är varma på ytan (vilket dom är efter två-tre varv utan värmare) så slits däcken fortare och annorlunda än om dom är genomvarma (som anvämdning av värmare eller 6-7 varv). Detta syns genom den "ruggade" slitning som fler här säkert har fått.
Givetvis kan man oxå ha en felaktigt inställd stötdämpare för just dig.
Om man har använt värmare eller kört lugnt för att värma däcken men ändå får denna "ruggade" slitning (som bara borde komma när däcken är TVÄRSLUT) prova då att släppa på returen, dvs. gör returen snabbare.

Detta har funkat för mig i alla fall. :)

flykay76 skrev:
Om man har använt värmare eller kört lugnt för att värma däcken men ändå får denna "ruggade" slitning (som bara borde komma när däcken är TVÄRSLUT) prova då att släppa på returen, dvs. gör returen snabbare.
Detta har funkat för mig i alla fall. :)
Det funkade för mig också :)
Jag släppte på returen 2 klick och fick inte alls samma grova slitning på den nya sidan av däcket (vände och ändrade sedan returen).
Tyvärr så är jag lite för usel för att känna skillnad på 2 klick under själva körningen men sliter det mindre däck så är jag glad.

sandstream skrev:
På en 125 kanske det inte blir så stor skillnad men på en 1000 verkar det ju ha lite större betydelse om däcken är varma eller inte.

Det är säkert sant med tanke på att jag kört en hel SM-säsong på samma bakdäck och framdäcken håller oändligt länge. Köper först och främst värmare för att kunna gasa fullt från första varvet.

Chris Ash skrev:
Det är säkert sant med tanke på att jag kört en hel SM-säsong på samma bakdäck och framdäcken håller oändligt länge.
Slitaget är väl en sak men det här med heat cycles då? Märker du ingen försämring av alla pass du kör ett set? Varför säljer då "alla" sina däck efter 20 minuter, knappast för att de slitit bort allt gummi? :confused: :va

DP#70 körde ett år på samma däck i 125, från EM 2003 till EM 2004, och detgick både fort och bra. Tror det är ganska överreklamerat med heat cycles, 20 minuter etc. Åtminstone för den stora majoriteten förare.

Har både kört med och utan i år. På vissa banor är det svårt med ström så där har jag kört utan och kan säga att vid dessa tillfällen verkar däcken slitas mycket mer. Det blir liksom små kulor längs ut på kanten som om ytan bara nöts av. Däcket blir bara varmt på ytan. Detta sker icke när värmarna ändvänds.

Dessutom har jag sett för många som går ikull med framhjulssläpp på första varvet på grund av för kalla däck. En klotning kan överstiga däckvärmarna kostnad så köp värmare i vinter. :tomten

Att Jämföra däckslitaget på en 125 racer på 45 Hk och 100kg? med en Sbk på 175 hk och 180 kg kanske inte är helt rättvist.

Råder nog ingen tvekan om att däckvärmare är att rek: dokumentation finns ju i överflöd som bevisar detta.

Goodstuff skrev:
DP#70 körde ett år på samma däck i 125, från EM 2003 till EM 2004, och detgick både fort och bra. Tror det är ganska överreklamerat med heat cycles, 20 minuter etc. Åtminstone för den stora majoriteten förare.

I 125 och 250 så kanske det inte märks någon större skillnad på däcken hur många cykler eller hur många varv dom gått. Men dom "gat"-däcken som används på tex SS600-STK600 så märker förarna av ganska snabbt att däcken blir sämre. Vissa däck märks det redan efter kanske 8 varv att däcken börjar tappa. Vet att förare som kört 250cc innan tyckte det lät överdrivet med hur mycket däck som byttes i Supersport men som själv upptäckte att däck som gått ett pass innan går flera tiondelar långsammare per varv.

Axxexs skrev:
I 125 och 250 så kanske det inte märks någon större skillnad på däcken hur många cykler eller hur många varv dom gått. Men dom "gat"-däcken som används på tex SS600-STK600 så märker förarna av ganska snabbt att däcken blir sämre. Vissa däck märks det redan efter kanske 8 varv att däcken börjar tappa. Vet att förare som kört 250cc innan tyckte det lät överdrivet med hur mycket däck som byttes i Supersport men som själv upptäckte att däck som gått ett pass innan går flera tiondelar långsammare per varv.
Jag vet det och det är säkert så för de som är snabba. För en som kör hoj för att det är kul och mest på bandagar tror jag det är lite överdrivet.

Goodstuff skrev:
Jag vet det och det är säkert så för de som är snabba. För en som kör hoj för att det är kul och mest på bandagar tror jag det är lite överdrivet.
Så för mig finns det chans att köra hela säsongen på samma då. :hihi

2ono skrev:
Att Jämföra däckslitaget på en 125 racer på 45 Hk och 100kg? med en Sbk på 175 hk och 180 kg kanske inte är helt rättvist.

Jag vet och har heller inte jämfört. Dessutom är det inga fläskhojar på 100 kilo vi kör omkring på, 70-71,5 kilo ink vatten och olja om jag får be!

2ono skrev:
Råder nog ingen tvekan om att däckvärmare är att rek: dokumentation finns ju i överflöd som bevisar detta.

Säkert, men ur slitagesynpunkt när det gäller slicks vetifan.Gatdäck har jag ingen erfarenhet av.

Chris Ash skrev:
Jag vet och har heller inte jämfört. Dessutom är det inga fläskhojar på 100 kilo vi kör omkring på, 70-71,5 kilo ink vatten och olja om jag får be!.
Min erfarenhet av 125 or är mycket begränsade erkänner jag.
Syftade dock på hojarnas olika vikt och effekt självklart påverkar slitaget.

Chris Ash skrev:
Säkert, men ur slitagesynpunkt när det gäller slicks vetifan.Gatdäck har jag ingen erfarenhet av.

Tråden handlade om däckvärmarnas betydelse för däckslitaget bla för banåkning, de däck som är godkända för gata körs på i SS600 och Std 600.
Dessa är enl flera som kan köra nära gränsen är skillnaden mot slicks minimala men hållbarheten är sämre.

Ser ingen anledning att inte använda däckvärmare som nämnts i tråden.

2ono skrev:
Ser ingen anledning att inte använda däckvärmare som nämnts i tråden.

Jag ser en, om man inte har råd(vilket är anledningen till att jag kört 3 säsonger utan). Däckvärmare är en lyxgrej, en trevlig sådan förvisso men ändock en lyxgrej. De är absolut inte nödvändiga för att tävla och känner man att man inte har tusenlappar att gödsla med så finns det annat man bör prioritera före.

Har man råd, vilket jag kommer ha till nästa år, så varför inte?

Chris Ash skrev:
Däckvärmare är en lyxgrej, en trevlig sådan förvisso men ändock en lyxgrej. De är absolut inte nödvändiga för att tävla och känner man att man inte har tusenlappar att gödsla med så finns det annat man bör prioritera före.

Har man råd, vilket jag kommer ha till nästa år, så varför inte?

Trodde det var självklart att alla som körde race har DV :va , speciellt första varven i ett race måste det minst göra ett par S , åtmistonde i placebo effekt :hihi

Goodstuff skrev:

Men tänk på att DP inte är som alla andra... :)

/JPS

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Back