Jag har ett märkligt problem med min dator.
Det är minnesrelaterat men jag tvivlar på att det är minnena för jag har bytt dem 2ggr redan, och senaste gången så bytte jag både märke och storlek.
Tyvärr så har jag ingen annan dator som jag kan prova grejorna i, då hade det varit enkelt.
Så här är det:
Om jag har 2 minnesmoduler monterade så är datorn instabil (blåskärm & omstart) om den ens bootar hela vägen. Det spelar ingen roll om jag monterar dem på var sin kanal eller båda på samma, och Memtest86+ hittar fel.
Jag har även provat 2T och det är inte/har inte överklockat.
MEN
Om jag bara monterar en minnesmodul så är det lugna gatan, även med Memtest86+.
Jag har provat båda modulerna "solo" och i alla minnesplatser utan problem.
Nu så undrar jag om det är någon här som kanske haft något liknande eller kan ge en kvalificerad gissning på om det är processor eller moderkort som är trasigt.
Både AMD's och Asus's support svarade (!) att det, typ, bara var att byta en sak i taget för att hitta felet. (begriper väl jag med!
)
En del av problemet är att moderkort och cpu är köpta på olika ställen och jag vill inte skicka in på chans då de tar betalt om man skickar in saker som fungerar.
Moderkort: ASUS A8V Deluxe
CPU: AMD Athlon 64 3500+ Venice
Minnen: Kingston PC3200 HyperX DDR 2x1024MB KIT (KHX3200AK2/2G)
3 hårddiskar
6600GT grafik
400w PSU
Edit: Jag har instalerat om, 2ggr och har en Genuine Windows XP pro SP2.

Det är minnesrelaterat men jag tvivlar på att det är minnena för jag har bytt dem 2ggr redan, och senaste gången så bytte jag både märke och storlek.
Tyvärr så har jag ingen annan dator som jag kan prova grejorna i, då hade det varit enkelt.
Så här är det:
Om jag har 2 minnesmoduler monterade så är datorn instabil (blåskärm & omstart) om den ens bootar hela vägen. Det spelar ingen roll om jag monterar dem på var sin kanal eller båda på samma, och Memtest86+ hittar fel.
Jag har även provat 2T och det är inte/har inte överklockat.
MEN
Om jag bara monterar en minnesmodul så är det lugna gatan, även med Memtest86+.
Jag har provat båda modulerna "solo" och i alla minnesplatser utan problem.
Nu så undrar jag om det är någon här som kanske haft något liknande eller kan ge en kvalificerad gissning på om det är processor eller moderkort som är trasigt.
Både AMD's och Asus's support svarade (!) att det, typ, bara var att byta en sak i taget för att hitta felet. (begriper väl jag med!

En del av problemet är att moderkort och cpu är köpta på olika ställen och jag vill inte skicka in på chans då de tar betalt om man skickar in saker som fungerar.
Moderkort: ASUS A8V Deluxe
CPU: AMD Athlon 64 3500+ Venice
Minnen: Kingston PC3200 HyperX DDR 2x1024MB KIT (KHX3200AK2/2G)
3 hårddiskar
6600GT grafik
400w PSU
Edit: Jag har instalerat om, 2ggr och har en Genuine Windows XP pro SP2.