Miniwheelie

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Med risk för att vara patetisk i vissa besökares ögon måste jag ändå berätta.

Har åkt hoj sen början av 80-talet och då med farsan eftersom jag bara var 10 år. Av någon oförklarlig anledning är jag barnsligt förtjust i att se folk åka på bakhjulet och det kanske kan ha att göra med att vi en gång blev omkörda efter ett streetrace i Bro av två killar på varsin Katana på bakhjulet. :Bugar

Det stora målet har självklart varit att lära sig själv att wheela men med måttlig talang och lite för stor insikt i vad som händer om man vurpar så har det inte blivit något sånt, förrän nu....

Tog en sväng med familjen igår (de fick åka bil :D) och på vägen hem tänkte jag prova det här med att köra på bakhjulet en gång för alla. Det får bära eller brista!

I med tvåan, gas upp till ca 4K, snabbt avslag och sedan fullgas....inget hände.

Samma växel, gas upp till 5-6K, snabbt avslag och sedan fullgas....inget hände.

Fan den som ger sig! Samma växel, gas upp till 7K, snabbt avslag och sedan fullgas....Först så kändes det inte men när jag slog av gasen landade framhjulet med lite fladder i styret som resultat. Hjulet var säkert uppe 2-3 cm från marken! :yoparty :D

Lycklig som ett barn på (h)julafton kör jag hemåt och berättar genast för frun om detta stordåd som bör belönas med minst en helkroppsmassage. Hon bara tittar på mig och säger något ohörbart om hur barnslig man kan vara, suckar och går sedan för att prata med granntanten om något så vuxet som Viktväktarna. :(

Så till alla er där ute som är lite osäkra på det här med att wheela men gärna skulle vilja: Träna på! Det ska jag göra!

Sen gäller det att inse sina begränsingar. Killarna man ser på stan som flippar upp sina hojar vart som helst och hur enkelt som helst har tränat och tränat och tränat. Ingen blir kung direkt och vem vet, jag kanske aldrig kommer att kunna göra en "riktig" wheelie men att sitta på hemmet och förbanna sig över att man inte försökte iaf lär inte göra de sista åren lättare!

Skam den som ger sig! Öva på bara, så kanske du en dag blir lika duktig som mig (som säkert kan få hjulet en hel dm över marken en bra dag). :tummenupp

sandstream71 skrev:
Med risk för att vara patetisk i vissa besökares ögon måste jag ändå berätta.

Har åkt hoj sen början av 80-talet och då med farsan eftersom jag bara var 10 år. Av någon oförklarlig anledning är jag barnsligt förtjust i att se folk åka på bakhjulet och det kanske kan ha att göra med att vi en gång blev omkörda efter ett streetrace i Bro av två killar på varsin Katana på bakhjulet. :Bugar

Det stora målet har självklart varit att lära sig själv att wheela men med måttlig talang och lite för stor insikt i vad som händer om man vurpar så har det inte blivit något sånt, förrän nu....

Tog en sväng med familjen igår (de fick åka bil :D) och på vägen hem tänkte jag prova det här med att köra på bakhjulet en gång för alla. Det får bära eller brista!

I med tvåan, gas upp till ca 4K, snabbt avslag och sedan fullgas....inget hände.

Samma växel, gas upp till 5-6K, snabbt avslag och sedan fullgas....inget hände.

Fan den som ger sig! Samma växel, gas upp till 7K, snabbt avslag och sedan fullgas....Först så kändes det inte men när jag slog av gasen landade framhjulet med lite fladder i styret som resultat. Hjulet var säkert uppe 2-3 cm från marken! :yoparty :D

Lycklig som ett barn på (h)julafton kör jag hemåt och berättar genast för frun om detta stordåd som bör belönas med minst en helkroppsmassage. Hon bara tittar på mig och säger något ohörbart om hur barnslig man kan vara, suckar och går sedan för att prata med granntanten om något så vuxet som Viktväktarna. :(

Så till alla er där ute som är lite osäkra på det här med att wheela men gärna skulle vilja: Träna på! Det ska jag göra!

Sen gäller det att inse sina begränsingar. Killarna man ser på stan som flippar upp sina hojar vart som helst och hur enkelt som helst har tränat och tränat och tränat. Ingen blir kung direkt och vem vet, jag kanske aldrig kommer att kunna göra en "riktig" wheelie men att sitta på hemmet och förbanna sig över att man inte försökte iaf lär inte göra de sista åren lättare!

Hihi. Skulle också testa det där i helgen. Var ute med min wheeliepolare på sin nydrevade gixxer750. Han väger kanske 60kg och wheelar hela tiden, han verkar leva för det. Jag sitter alltså på min 1998 gsxr600 under min första säsong, när han säger att vi måste lära mig att wheela. "njaae, jag vet inte..." "-Jo, kom nu. Ligg på 10krpm och vrid av, sedan trycker du fullt" Jag testade ett par ggr, men det hände ingenting. Kände mig som världens mongo, som tur var så var vi på landet. Hojen låter som en symaskin ungefär (nej, jag har inget slip-on). Sedan lyckades jag en gång få upp den kanske 1-2cm också... Sedan lade jag ner. Skyllde på min vikt (100kg). Tyvärr propsade han på att få visa och det går tydligen att wheela på min hoj... Men, går det inte att skylla på att man är för stor? Schyssta, bekräfta min teori.

Markus skrev:
Hihi. Skulle också testa det där i helgen. Var ute med min wheeliepolare på sin nydrevade gixxer750. Han väger kanske 60kg och wheelar hela tiden, han verkar leva för det. Jag sitter alltså på min 1998 gsxr600 under min första säsong, när han säger att vi måste lära mig att wheela. "njaae, jag vet inte..." "-Jo, kom nu. Ligg på 10krpm och vrid av, sedan trycker du fullt" Jag testade ett par ggr, men det hände ingenting. Kände mig som världens mongo, som tur var så var vi på landet. Hojen låter som en symaskin ungefär (nej, jag har inget slip-on). Sedan lyckades jag en gång få upp den kanske 1-2cm också... Sedan lade jag ner. Skyllde på min vikt (100kg). Tyvärr propsade han på att få visa och det går tydligen att wheela på min hoj... Men, går det inte att skylla på att man är för stor? Schyssta, bekräfta min teori.

Jag testade tjejens gixxer 600 -98, ettan var lätt, bara ligga på jämn gas på 8-9000 å ge full gas, å på tvåan låg jag på 6-7000 å koppla upp den...inga problem, bara till å ta i lite :tummenupp å jag vägde då 92 kg

freding skrev:
Jag testade tjejens gixxer 600 -98, ettan var lätt, bara ligga på jämn gas på 8-9000 å ge full gas, å på tvåan låg jag på 6-7000 å koppla upp den...inga problem, bara till å ta i lite :tummenupp å jag vägde då 92 kg

men hur faan kopplar man upp den??????????

Trycker in kopplingen, gasar lite och släpper ut den, typ :) På min pygméhoj brukar jag ge fullgas och slira ut kopplingen, släpper jag den helt direkt går det nog åt helvete :D

...........

Markus skrev:

Du har inget alls att skylla på jag gjorde tank wheelisar när jag vägde 130kg...

HanneZ skrev:
Är det inte lättare när man e stor?

Tja det är ju lättare att förflytta vikt%en iaf.

Men alltså 2-3 cm lyft på hjulet eller vad det stod måste väl ändå de flesta ha gjort av misstag nångång i vilket fall?
Eller var det överdrivet åt fel håll?
Kan nämligen inte tänka mig annat att en sån där hoj lättar fram bara man åker i väg med lite gas på 1an?

Fattar inte vad problemet är!

Det är ju bara att gasa!! Iallafall på min ZX9 98:a bara att vrida på rullen. 1:an och 2:an så åker man på slangen vare sig man vill eller inte! Sen att jag inte kan hålla den kvar är en annan historia

JB

Jas-95 skrev:

Det är ju bara att gasa!! Iallafall på min ZX9 98:a bara att vrida på rullen. 1:an och 2:an så åker man på slangen vare sig man vill eller inte! Sen att jag inte kan hålla den kvar är en annan historia

JB

Tja på 1an så blir det ju ofriviligt slangande med R1an, men inte på 2an, är zx9an så pass mycket piggare än R1an alltså?
Eller har det med utväxlingar alternativt trimmning att göra kanske.

Silwer skrev:
Tja på 1an så blir det ju ofriviligt slangande med R1an, men inte på 2an, är zx9an så pass mycket piggare än R1an alltså?
Eller har det med utväxlingar alternativt trimmning att göra kanske.

min r1a gasas upp på 3 första växlarna.. utan några "tricks" bara ge gas.. sen är ju det klart svåraste att åka jämt framåt... själv har jag en egen konstig teknik där jag gasar,släpper,gasar,släpper.. hela tiden menast jag är uppe kanske 1meter eller så med framhjulet.. går att köra rätt långt, men som sagt.. det kanske inte är så snyggt hehe..

nån som har bra tips på att få en jääämn gång? när man väl är uppe..

TOKER skrev:
Du har inget alls att skylla på jag gjorde tank wheelisar när jag vägde 130kg...
Hur definierar du tankwheelie och på vilken hoj?

Mina, visserligen synnerligen knapphändiga, erfarenheter säger mig att på en 1000 kan man "råka" powerwheela - men det har fan aldrig ens varit i närheten på min 600:a. När jag kört r1 så har man fått sig en överraskning ibland men inte på denna inte.

Alternativt kan jag ju be någon ännu tyngre polare sitta bak jämnt... :hihi

Jas-95 skrev:

JB

Kanske har att göra med hur man sitter? När jag drar fullt på 1:an, 2:an osv så händer det inte ett skit med framhjulet. Eftersom det drar iväg rätt duktigt lutar jag mig nog rätt mycket framåt vilket troligtvis gör att framhjulet håller sig i backen. Det är ju ingen j*vla glidare man puttrar på!

Har inga aparmar men man kanske ska prova att sitta längre bak :va

wheelie

Prova att koppla upp den sen när du får in snitsen, då får du upp den på lägre varv o har ett längre register att åka på. Ska du gasa upp den där måste du nog över tiotusen för att det ska lyfta.

Lycka till..............o du, det är inte hela världen om man slår över, det händer, träna ifred!

.......

Markus skrev:
Hur definierar du tankwheelie och på vilken hoj?

Mina, visserligen synnerligen knapphändiga, erfarenheter säger mig att på en 1000 kan man "råka" powerwheela - men det har fan aldrig ens varit i närheten på min 600:a. När jag kört r1 så har man fått sig en överraskning ibland men inte på denna inte.

Alternativt kan jag ju be någon ännu tyngre polare sitta bak jämnt... :hihi

Sittandes på tanken med bena över styre dock på en retta men jag wheelar min moppe scooter när jag vägde över 100 också så vikten kan man fan inte skylla på om man får upp den på hjulet eller inte.........

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8