Minivägstängsel

SKa man sätta upp ministängsel vid vägen?

• Antal röstningar
    0

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag satt o fundera lite från min åktur igår och även från en annan tråd om att just små djur är en stor fara när de skuttar över vägen...

Och med "nollvisionen" så borde man sätta upp små nät i kanten av vägen så dessa små saker inte kommer dit..

E jag bara ute o cyklar med lite skumma funderingar eller e de något som faktisk är något att spåna vidare på?????

Det blir nog billigt att sätta upp stängsel utmed varenda meter väg i hela Sverige :tummenupp :3freak

wima skrev:
Det blir nog billigt att sätta upp stängsel utmed varenda meter väg i hela Sverige :tummenupp :3freak

det kostar inte att sätta ut vägräckena som står i mittlen av vägen ?????????????

Det behöver inte (ska inte )vara något "hårt bara där finns ett stängsel som är 30cm högt som står där...

Kom på nåt stolpskott som lämnat ut sin(a) kaniner dels på kungsholmen, och dels vid norrmälarstrand här i sthlm...

Sist jag åkte där såg jag typ 5 kaniner stå nära vägen.

Lär ju vara många som skuttar ut på gatan i sökande efter gräs... Jorden ser ut som en scweizerost, typ miljarder bohål överallt... Borde inte någon se till att förflytta dom ut på landet eller nåt?

Och vemfan släpper ut kaniner mitt inne i stan?! Jävla djurplågare! :mad: :fatta!

AleX skrev:
det kostar inte att sätta ut vägräckena som står i mittlen av vägen ?????????????

Det behöver inte (ska inte )vara något "hårt bara där finns ett stängsel som är 30cm högt som står där...

Tror de flesta djur du tänker på kan ta sig både över och under ett sånt staket. :(

30cm?! tror du harar och grävlingar osv är helt oförmögna att hoppa och klättra?
Ditt småviltstängsel kommer få vara minst 1meter högt och alla av och påfarter mer eller mindre bevakade om inte ngn hare tex ska komma in på fel sida.
Faktum är att det visst är säkrare med ett viltstängsel, men har du funderat på hur ett desperat djur som hamnat innanför stängslet på vägen beter sig?
Har vid flertalet tillfällen råkat på tex rådjur på fel sida stängslet, dom stackarna blir helt hysteriska.
Viltstängsel innebär inte ngn garanti för viltfri väg.
//Tobbe

AleX skrev:

vilka djur ska det stoppa då? harar, kaniner, ormar, skalbaggar, myror? du menar att detta stängsel ska finnas jämte alla vägar?

Nej vilt stängel garanterar ju inget...för några år sen va ja på kinnekulle då smällde en kille på banan med ett rådjur!...ändå ska det väl va väldigt bra med stängsel runt där...

Ja tykkEJ att D zka va LAva fylLdA vAllgjAVAj rUnT AllA VägAr Zå allt typ zOm förzöKeR kojZa vägen brÄnnej zig på föttejna å går Hem!!!! *ler* :tummenupp

AleX skrev:
Jag satt o fundera lite från min åktur igår och även från en annan tråd om att just små djur är en stor fara när de skuttar över vägen...

Och med "nollvisionen" så borde man sätta upp små nät i kanten av vägen så dessa små saker inte kommer dit..

E jag bara ute o cyklar med lite skumma funderingar eller e de något som faktisk är något att spåna vidare på?????
Men snälla nån, skulle vi hägna in alla sveriges vägar och bygga broar och tunlar för viltet vartannan km? Den här idén är uppe i skyarna nånstans.

Blue skrev:
Ja tykkEJ att D zka va LAva fylLdA vAllgjAVAj rUnT AllA VägAr Zå allt typ zOm förzöKeR kojZa vägen brÄnnej zig på föttejna å går Hem!!!! *ler* :tummenupp
Hahah, låter bra det blue... Fortsätt göra HÖGA stoppies :) De verkar ha satt sig på din hjärnbark!!! :lol

När åker ni i Halmstad då?

:banana

mb skrev:
Men snälla nån, skulle vi hägna in alla sveriges vägar och bygga broar och tunlar för viltet vartannan km? Den här idén är uppe i skyarna nånstans.
Alex har nog bara otur när han tänker.. :tungan

Det lustiga är att 55% har röstat ja innan de ens läst sig fram till vad pollen handlar om :rolleyes:

En sådan typ av inhägnad vore både ur krass ekonomisk synvinkel samt ur ett naturvårdsperspektiv väldigt svår att försvara. OM den nu skulle fungera över huvud taget.

hållundan skrev:
Hahah, låter bra det blue... Fortsätt göra HÖGA stoppies :) De verkar ha satt sig på din hjärnbark!!! :lol

När åker ni i Halmstad då?

:banana

Visst är jag lugn och harmonisk. :tummenupp

När Kai har slutat.... :D

Zana skrev:
Kom på nåt stolpskott som lämnat ut sin(a) kaniner dels på kungsholmen, och dels vid norrmälarstrand här i sthlm...

Sist jag åkte där såg jag typ 5 kaniner stå nära vägen.

Lär ju vara många som skuttar ut på gatan i sökande efter gräs... Jorden ser ut som en scweizerost, typ miljarder bohål överallt... Borde inte någon se till att förflytta dom ut på landet eller nåt?

Och vemfan släpper ut kaniner mitt inne i stan?! Jävla djurplågare! :mad: :fatta!
De kommer från en population förvildade kaniner och har alltså fötts i frihet, så det är inte frågan om att folk har släppt ut sina burkaniner med vilje.

mb skrev:
De kommer från en population förvildade kaniner och har alltså fötts i frihet, så det är inte frågan om att folk har släppt ut sina burkaniner med vilje.

Det var väl från början kanske två burkaniner eller hur?

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna