Miniskylten kosta mig 400kr idag!

En liten fråga så här mitt i allt:

Vet inte folk om att det faktiskt finns lagar som reglerar våra farter på vägar? Varför allt detta gnäll om fortkörningsböter? Man håller koll på skyltar och kör därefter. Gör man inte det och Farbror blå tar en, lägg av och gnäll och skriv på boten för fan.

Dessutom anser jag att om man kör för fort på lägre hastigheter, 30- och 50-väg så ska körkortet i stort sett dras in. Det är ofta trafikerade vägar, av gångtrafikanter, mopedister, bilister och en och annan cykeltrafikant. Desto större risk är det för olyckor.

En överträdelse på motorvägen med 20 km/h är inget jag som jag anser som ett direkt hot men skulle inte överklaga om jag själv visste om att jag ligger över den lagliga hastighetsgränsen.

Ludde78 skrev:
Min och många andras övertygan är ju som bekant att hastighetsövervakning i stor utsträckning handlar om att dra in pengar; kan man sätta dit fler fortkörare på en bred, fin, tvåfilig väg, som den jag beskriver ovan, så gör man det, istället för att jaga fortkörare utanför dagis och skolor.
Att sedan risken med en fortkörning runt skolor och dagis är mångdubbelt större, struntar man i.
Med andra ord; man använder hastighetsövervakning där man kan dra in maximalt med pengar genom fortkörningsböter, istället för att ha hastighetsövervakning på ställen där det verkligen skulle behövas.

Så det vore intressant att höra den officiella (bort)förklaringen till kriterierna kring dom ställen man väljer ut för hastighetsövervakning.

Och, jag vill bara få det bekräftat; du påstår alltså att jag och andra i den här tråden, samt ledare i diverse mc-tidningar ljuger, alternativt har sett fel, när vi har reflekterat över att aldrig, eller nästan aldrig, se hastighetsövekning runt skolor och dagis?

Jag tror inte det finns någon officiell förklaring. Faktiskt. Om den finns så är det politik som ligger bakom. Jag är ingen politiker.

Jag har inte kallat varken dig eller någon annan härinne för lögnare. Det jag beskrev var hur min verklighet ser ut. Där var jag tydlig.
Hur det ser ut i Sverige i övrigt vet inte jag. Det säger du att du gör och grundar det du kallar fakta på bl.a. ledare i mc tidningar. Det gör inte jag.

Finessen med ett forum av detta slag är att alla inte tycker lika.

Tråden har nu hamnat helt OT varför jag föreslår att denna tuppfäktning mellan dig och min fortsätter via PM eller mail.

CHROLO skrev:
Vi kanske ses :)

Får se vem som kör ifrån vem då :rofl

Fan, va grymt de skulle vara om man var med om det...
Typ följande situation..

- Körde med mini skylt i dag och blev jagad av polisen..
-- Vad hände då??
- Vet inte!? Polisen drog ifrån mej...
:)

Last edited:
Staropramen skrev:
Fan, va grymt de skulle vara om man var med om det...
Typ följande situation..

- Körde med mini skylt i dag och blev jagad av polisen..
-- Vad hände då??
- Vet inte!? Polisen drog ifrån mej...
:)

Fy faan va bra, efter att ha skrattat i flera minuter, följande seriösa kommentar:

Återigen: Stöd PK (Polisens Kamratförening) så de kan ha en julfest som gör skäl för namnet !!!!! Ingen jävla mini utan en rejäl!

Pinky skrev:
Skitsnack, när du har pluggat klart och inte är så pank längre så kommer även du att ha råd med lite bling-bling..Kram :hihi
:pannkyss

En miniskylt behöver inte kosta några dollars öht. Btw blire nog GIX 750 efter färdigpluggat, men det är då det...

Återigen, många EXPERTER på ett och samma ställe. Imponerande.

Mycket snack om grisar, Svensson och annat. Imponerande.

mini-knutten skrev:
För att komma till plugget behöver jag åka längs en 30-sträcka, en naturlig hastighet med tanke på att det finns en lågstadie-skola några meter därifrån (Vasaskolan i Djursholm om någon vet?). Majoriteten av hastighetskontrollerna jag stött på har varit längs denna 30-sträcka :fakta,
Det var ju kul för dig. Synd att vi är många som har andra erfarenhet i andra delar av landet.

Fixxxer skrev:
En liten fråga så här mitt i allt:

Vet inte folk om att det faktiskt finns lagar som reglerar våra farter på vägar?
Jo det vet vi i allra högsta grad. Läs lite i tråden så ser du att det är precis vi har diskutterat.

CHROLO skrev:
Jag tror inte det finns någon officiell förklaring. Faktiskt. Om den finns så är det politik som ligger bakom. Jag är ingen politiker.

Jag har inte kallat varken dig eller någon annan härinne för lögnare. Det jag beskrev var hur min verklighet ser ut. Där var jag tydlig.
Hur det ser ut i Sverige i övrigt vet inte jag. Det säger du att du gör och grundar det du kallar fakta på bl.a. ledare i mc tidningar. Det gör inte jag.

Finessen med ett forum av detta slag är att alla inte tycker lika.

Tråden har nu hamnat helt OT varför jag föreslår att denna tuppfäktning mellan dig och min fortsätter via PM eller mail.
Ser att du har återigen problem att hålla i sär vad jag har skrivit, och i vilket sammanhang. Inte lätt det där.
Jag har aldrig kallat ledare i mc-tidningar för fakta.
Det jag däremot kallade för fakta i ett tidigare inlägg, är den statistik som visar att olyckorna ökade på vägar där hastigheten sänktes förra året.
Och att man i Italien höjde hastighetsgränsen till 130 på motorvägarna för att minska antalet olyckor.

Och ja som sagt, verkligheten ser uppenbarligen olika ut i olika delar av landet.

Vi lär hur som helst inte komma längre än så här så det är väl lika bra att sätta punkt.

Ska bara slutligen ge Yoohan en eloge för sina klockrena inlägg, you rock!

Och kom ihåg alla; flascha med lyset eller varna på annat sätt när det finns blåa overaller som gömmer sig i buskarna med laserpistolen i högsta hugg. Det kommer i alla fall jag fortsätta med, om det mot förmodan inte är en hastighetskontroll utanför ett dagis. Ciao! :wiggle

mini-knutten skrev:
P.S 2 - Tack BMWJOHAN (eller vad du nu heter) för att du fått mig att inse hur "mogen och vis" jag är. Känner mig som en gammal gubbe i ditt och somliga andras sällskap... :tomten

det var så lite så :D

Ja klagar inte över att ja blev stoppad o fick 400kr i böter men ja tycker att det är lyligt att man inte får ha miniskylt.... :) Det är ju bara så att det ser snyggare ut med en miniskylt.

:tummenupp

Vill bara tillägga att jag tror att jag blivit stoppad av CHROLO för ca 2år sedan. Och han var väldigt förstående och gav inga böter för miniskylt och andra brister. Om det nu var han så skulle jag vilja att alla poliser uppträdde på samma sätt, och att han inte förtjänar mycket av den skit som slängs på honom i denna tråd, även om jag inte instämmer i allt han skriver ;)

-PLM- skrev:
Vill bara tillägga att jag tror att jag blivit stoppad av CHROLO för ca 2år sedan.

Jag tycker chrolo verkar vara en hyvens prick! Kul att en mc-polis orkar hänga här. Stannar han mig så ska han få provsitta hojen och testa mina solglassögon, det lovar jag.

:tummenupp

Last edited:
CHROLO angående poliser som gör fel i trafiken:
CHROLO skrev:
Prova gärna att skälla ut de som gör fel nästa gång. Berätta hur det gick :)
Ohhh, du är ond. Så väldigt ond... :skrämd

Rena Jackass-stuntet. Fast FET respekt till den som vågar. :yoparty

-PLM- skrev:
Vill bara tillägga att jag tror att jag blivit stoppad av CHROLO för ca 2år sedan. Och han var väldigt förstående och gav inga böter för miniskylt och andra brister. Om det nu var han så skulle jag vilja att alla poliser uppträdde på samma sätt, och att han inte förtjänar mycket av den skit som slängs på honom i denna tråd, även om jag inte instämmer i allt han skriver ;)

Undrar faktiskt om det inte var han som "hotade" med böter om inte hojen var tvättad till nästa gång, när jag blev stoppad vid rutinkontroll i Jakan i våras... :hihi Fullt förtåligt iofs då det var precis i början av säsongen och hojen hade blivit mer än lovligt skitig.. I övrigt en väldigt sympatisk man, oavsett om det var CHROLO eller en annan polis.

I övrigt, håller jag med om såväl att han inte förtjänar den skit som kastas åt hans håll samt att fler gärna får ha den attityden hos polisen. En eloge till CHROLO som står ut! :tummenupp

Du fattar väl att du teoretiskt förmodligen kan missa såna kontroller hela ditt liv bakom ratten eller styret? Surt att åka dit på 110-väg som jag gjorde för några år sen. Dubbelfiligt och fint. Hade jag varit säker på att inte åka dit hade jag kanske låst farthållaren på 170 istället. Om man skulle flagga för att inga kontroller görs på snabbare vägar så skulle du och jag köra snabbare och snabbare och pga att risken för kontroll är 0.

Ludde78 skrev:
Det var ju kul för dig. Synd att vi är många som har andra erfarenhet i andra delar av landet.

Patrik29 skrev:
Kommer körande på 50 väg o vem kommer upp bakom mig o sen vinkar in mig jo Mc snuten.Så man blev 400kr fattigare. :huvet

Vilken hastighet är den naturligaste med miniskylt?

400 kr fattigare? Var det inte lånade pengar du fick punga ut med? Pengar du skulle ha betalt för länge sedan, d v s f o m den dan du satte på din skylt. Var du glad att inte dagsböter betyder hur många dagar miniskylten satt på!

Så det så!

(underbar tråd!)

Nicke skrev:
Du fattar väl att du teoretiskt förmodligen kan missa såna kontroller hela ditt liv bakom ratten eller styret?
Ja, visst fattar jag det... och?

Nicke skrev:
Surt att åka dit på 110-väg som jag gjorde för några år sen. Dubbelfiligt och fint. Hade jag varit säker på att inte åka dit hade jag kanske låst farthållaren på 170 istället. Om man skulle flagga för att inga kontroller görs på snabbare vägar så skulle du och jag köra snabbare och snabbare och pga att risken för kontroll är 0.
Vem har sagt att inga kontroller ska göras på 110-vägar?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti