Minimotons historia?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Ja, sitter här nu och hade tänkt pränta lite om minimotons historia. Var kommer idén ifrån, i vilket land började man först att tävla osv.
Har inte hittat några bra sidor om detta, så nu vädjar jag till er sporthojare att bidra med era bästa minimoto sidor. Jag söker alltså inga sidor där det säljs delar osv, utan konkreta faktasidor.

Tack på förhand

Jag är inte säker på att står något om det men kolla på Maximum-sweden.com eller maxat-racing.com dom har skrivit om dess historia innan!

RookieSM skrev:
Det började i Japan på 70-talet.
Hehe, många bud givna. Därför det vore intressant med en länk till någon sida som kan styrka det ni säger med lite mer utförliga beskrivningar.
Någon måste väl ändå sitta inne på det?

Tack till er som svarat hittils, ska kolla upp det där på maxat:s sida också. :)

RookieSM är den som har rätt. Finns historia på maxat:s hemsida. Har även för mig jag har sett film på dessa små japaner när dom åker omkring. :D

Therudeboy skrev:
RookieSM är den som har rätt. Finns historia på maxat:s hemsida. Har även för mig jag har sett film på dessa små japaner när dom åker omkring. :D

Dat var iofs jag som sa det men tack ändå!

Therudeboy skrev:
Nu blir jag lite konfunderad, den "utförliga" historien som fanns att finna på maxats sida lyder ".. Sporten började i Italien för ca. 15 år sen..". Detta talar ju emot det som RookieSM säger på alla håll och kanter. :va

Last edited:
Spiken skrev:
Nu blir jag lite konfunderad, den "utförliga" historien som fanns att finna på maxats sida lyder ".. Sporten började i Italien för ca. 15 år sen..". Detta talar ju emot det som RookieSM säger på alla håll och kanter. :va

Läs om läs rätt.

Therudeboy skrev:
Läs om läs rätt.
Jaha, trodde du syftade på deras intro sida. Hittade inget annat nämligen.

Stort tack för tillrättavisningen av mr RookieSM :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...