Jag och 2 polare var ute och skulle leka lite me de små leksakerna. Så vi började våran tur fulltankade och glada. Efter ca 2min gav den ena moppen upp, kopplingsras. Så han får bege sig hemmåt, men vi väljer att forsätta en sväng. Efter ca 2timmars åkande är vi på väg tillbaka när vi ser att vi har ett par moppeder bakom oss. Då våra bara går mellan 45-50 beroende på humör kommer moppederna ikapp oss ganska snabbt. Men helt plötsligt ser jag en motard brevid mig. jaha vad är detta nu då
, sen någon sekund senare gasar han förbi oss och bromsar in oss POLIS står det på hela ryggen, fan nu åker väl körkortet
. Nåväl bara bromsa in och stanna. Även moppepojkarna blir stannade och en civilare kommer till platsen. Föraren av polisbilen går fram till oss och de andra går till moppepojkarna.
polisen- Jaha här ni ute och åker?
Jag- ja vi är ute på en liten provtur.
P- ni vet väl att man måste ha lampor på fordonen.
J- jo det ska vara så.
P- har ni legitimation?
J- Ne det har jag hemma (tänker inte visa det så han får ta det på plats)
Kompisen- japp här.
P- Mr X kom med här. (nyfiken vad han har att säga så följer jag med) Efter som jag inte vet vad det här är så har ni 2 val, Det ena är att jag skriver att det är en moppe utan lysen, för dom går väl inte snabbare än 30?
J- nejdå.
P- Ni har ju ingen alkohål i kroppen så det är bra (vi hade blåst). Det andra är att vi tar dom i beslag och gör en utredning om vad det är för något. alternativ1 550:- i böter eller alt 2, ja det får ni se sedan.
J- Alt 1 låter kanon.
Under tiden är de andra 2poliserna ute och provkör mopederna och skjuter på dom med laser.
Så vi tackar för oss och går därifrån med ett
och en böteslapp på 550:- i bakfickan. Moppepojkarna blir kvar där för deras gick över 60kmh. Efter en bit traskande drar vi igång dom och åker hem
. Nåväl bara bromsa in och stanna. Även moppepojkarna blir stannade och en civilare kommer till platsen. Föraren av polisbilen går fram till oss och de andra går till moppepojkarna. polisen- Jaha här ni ute och åker?
Jag- ja vi är ute på en liten provtur.
P- ni vet väl att man måste ha lampor på fordonen.
J- jo det ska vara så.
P- har ni legitimation?
J- Ne det har jag hemma (tänker inte visa det så han får ta det på plats)
Kompisen- japp här.
P- Mr X kom med här. (nyfiken vad han har att säga så följer jag med) Efter som jag inte vet vad det här är så har ni 2 val, Det ena är att jag skriver att det är en moppe utan lysen, för dom går väl inte snabbare än 30?
J- nejdå.
P- Ni har ju ingen alkohål i kroppen så det är bra (vi hade blåst). Det andra är att vi tar dom i beslag och gör en utredning om vad det är för något. alternativ1 550:- i böter eller alt 2, ja det får ni se sedan.
J- Alt 1 låter kanon.
Under tiden är de andra 2poliserna ute och provkör mopederna och skjuter på dom med laser.
Så vi tackar för oss och går därifrån med ett