Minimoto-racing i Göteborg

Har tränat på Arendal och i Torslanda (team13 banan) och inget av ställena har försäkring för vår körning.

Kör vi på officiella banor så behövs egentligen att man är med i en svemo anslutning klubb (så som Kortedala mk eller Borås mk) och sedan har en licens (för ett år eller engångslicena). Då har man riktig försäkring om något händer.
 
Dags för minimoto och fiddy körning imorgon (Torsdag) vid team13 i Torslanda. Kostar 250 kr per hoj för körning 17-19. Välkomna dit med era hojar (om ni kör på miljöbränslen mm), men även bara för att komma dit att komma.
/N
 
Om man vil börja-fråga: Vad är det för skillnad på kina-hojar och märkes hojar om man bortser från motorn? Om man köper en kopia, är chassiet och bromsar och allt sämre? Vad ska man börja på?
 
Om man vil börja-fråga: Vad är det för skillnad på kina-hojar och märkes hojar om man bortser från motorn? Om man köper en kopia, är chassiet och bromsar och allt sämre? Vad ska man börja på?

Du kan börja på t ex en Polini, GRC etc (finns fler märken, googla). Gillar du att meka, då köper du vattenkylt, gillar du att köra så köper du luftkylt, gillar du att kasta pengarna i sjön köper du en kinahoj.

Vill du få tag på en hoj rekomenderas att du går med i ngn av minimotogrupperna på facebook, finns ett par stycken. Chansen är större att du får tag på ngt vettigt där än att spana på blocket men räkna med att de flesta hojar som säljs i grupperna oftast står i minimoto-meckat västerås och säljarna är inte helt villiga att skicka, typ, utan föredrar upphämtning. Har själv försökt att få säljarna att skicka utan större framgång men jag hade "tur" och fick tag på en hoj där säljaren skulle åt mitt håll på tjänsteresa så vi kunde mötas upp men jag fick köra några mil. Lycka till:tummenupp
 
Last edited:
Köpte en vattenkyld blata kopia 2005 för 5500 kr. Började trimma den mer och mer.
* bytte 14 mm fuggen mot en 18 mm.
* bytte reedblad
* filade motorblocket så reedsen fick mer utrymme att kunna öppna
* bytte veven mot en orginal blata guldvev (runt 2000-2500 kr)
* såg till att bränsle och luftblandningens kanaler mellan motorblocket och cyl fick matchande portar (hålen blundande jättemycket)
* sänkte squishen från 2,0 till 0,4 mm
* bytte koppling och kopplingshus mot orginala (skulle inte förvåna om det är aspest i Kina kopia beläggen. Det var det på jobbet lastbilsbelägg på Kina lastbilarna. Lämnades till labbet och var aspbest så sent som typ 2003 (har inte kollats efteråt vad jag vet)
* satte på en Kina Styrdämpare
* bytte ut kinadäcken mot PMT däck (bara där sänkte jag mig 1-3 sek/varv på Borås banan)

Det var skillnad som natt och dag. Den gick brutalt mycket snabbare.
(Vann även ett endurance race jag med min Kina hoj och Tor-Björn med orginal DM och alla andra hade orginala hojar)

Effekten jag fick efter allt jobb jag gjorde gjorde att man ändå blev passerad på raksträckorna, så hur mycket man än trimmade Kina hojen så var den inte riktigt konkurrenskraftig fullt ut.

Mer saker går sönder (ramen sprack för mig med)

Så fundera en gång till på att istället köpa en beg orginalhoj för 5000-12000 beroende på prestanda. Dom pengarna är lätt värt det och värdeminskningen är obefintlig på en äldre beg.
 
Köpte en vattenkyld blata kopia 2005 för 5500 kr. Började trimma den mer och mer.
* bytte 14 mm fuggen mot en 18 mm.
* bytte reedblad
* filade motorblocket så reedsen fick mer utrymme att kunna öppna
* bytte veven mot en orginal blata guldvev (runt 2000-2500 kr)
* såg till att bränsle och luftblandningens kanaler mellan motorblocket och cyl fick matchande portar (hålen blundande jättemycket)
* sänkte squishen från 2,0 till 0,4 mm
* bytte koppling och kopplingshus mot orginala (skulle inte förvåna om det är aspest i Kina kopia beläggen. Det var det på jobbet lastbilsbelägg på Kina lastbilarna. Lämnades till labbet och var aspbest så sent som typ 2003 (har inte kollats efteråt vad jag vet)
* satte på en Kina Styrdämpare
* bytte ut kinadäcken mot PMT däck (bara där sänkte jag mig 1-3 sek/varv på Borås banan)

Det var skillnad som natt och dag. Den gick brutalt mycket snabbare.
(Vann även ett endurance race jag med min Kina hoj och Tor-Björn med orginal DM och alla andra hade orginala hojar)

Effekten jag fick efter allt jobb jag gjorde gjorde att man ändå blev passerad på raksträckorna, så hur mycket man än trimmade Kina hojen så var den inte riktigt konkurrenskraftig fullt ut.

Mer saker går sönder (ramen sprack för mig med)

Så fundera en gång till på att istället köpa en beg orginalhoj för 5000-12000 beroende på prestanda. Dom pengarna är lätt värt det och värdeminskningen är obefintlig på en äldre beg.

Du är sjukt snabb nicke, hoppas att vi syns i borås till våren/sommaren igen, det var sjukt kul att se dig i aktion i höstas:yoparty
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top