Minimoto i trafiken..

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Vad är det egentligen som krävs för att få framföra minimotosarna i tafik?
Med strålkastare och blinkers borde det väl inte vara några problem?

Finns säkert ett gäng här inne som sitter inne på kunskap om det här. Vore ju kul att kunna cruisa runt lite nere på stan nån kväll och skämma ut sig utan att oroa sig för poliser. Om poliserna hade lite humor skulle dom väl förmodligen bara skratta och säga "den där får du nog ta och bära hem nu grabben"

Men det funkar ju inte riktigt så..

Det här har diskuterats tidigare. som jag har uppfattat allt som då är följande:

1. Minimotorn är inte "typad" som moped och måste därför registreras
2. För att kunna registrera så måste du ha Lampor, blinkers och dylikt.
3. Man kan ju regestrera som ett hemma bygge (minns inte vad det kallas) men då måste du göra om svetsarna och få ett godkänt intyg och massa blaha blaha.
4. Om du ens klarar av att få igenom detta så lär det nog kosta en del! så mitt personliga tips om du ändå vill köra i trafik är: kommer snuten = SPRING FÖR ALLT LAPPEN ÄR VÄRD!!! Är polisen hård så kan dom ta lappen av dej, har du tur får du bara böta..

Om jag är helt ute och cyklar så rätta mej någon? Men det är den uppfattning som jag har förstått detta som! Är det rätt så fyll på eller finjustera lite om ni vill! :tummenupp

spectre skrev:
Är det inte bara oregistrerat fordon + oförsäkrat som gäller?

Jo så borde det rimligen vara. Böter blir alltså påföljden.
Eventuellt kanske det kan bli liv om lappen om den är nytagen och man dessutom har hittat på annan skit vid upprepade tillfällen.

En här åkte dit på att köra en cross runt kvarteret. Det va inte så farligt med böter som man kan tro. O nåt körkort blev han absolut inte av med.

Pratade med en kille som hyrde ut minimotos när jag o några polare var där och hyrde. Han sa att dom hade försökt att regga. Men det hela slutade med att dom skulle bli tvugna att ha en LGF-skylt fastsatt på ryggen + lyse och blinkers osv..

Man får väl hoppas på att om polisen kommer så säger dom kanske inte så mycket.

P@trik skrev:
Behövs väl inte så mycket mer än en dödslängtan,för inte lär man synas särskilt bra..

Nej, det är ju sant! Vore bara kul att prova. Brudarna blir som tokiga av små små minikinas! :7peta

*Foxen* skrev:
Det här har diskuterats tidigare. som jag har uppfattat allt som då är följande:

1. Minimotorn är inte "typad" som moped och måste därför registreras
2. För att kunna registrera så måste du ha Lampor, blinkers och dylikt.
3. Man kan ju regestrera som ett hemma bygge (minns inte vad det kallas) men då måste du göra om svetsarna och få ett godkänt intyg och massa blaha blaha.
4. Om du ens klarar av att få igenom detta så lär det nog kosta en del! så mitt personliga tips om du ändå vill köra i trafik är: kommer snuten = SPRING FÖR ALLT LAPPEN ÄR VÄRD!!! Är polisen hård så kan dom ta lappen av dej, har du tur får du bara böta..

Om jag är helt ute och cyklar så rätta mej någon? Men det är den uppfattning som jag har förstått detta som! Är det rätt så fyll på eller finjustera lite om ni vill! :tummenupp

Stämmer det här eller finns det mera info...?!

Sen ifall det händer något, du kör på någon/något eller vadsomhelst, så finns det väl inte direkt jättemycket till försäkring att hänga i granen. :tomten

Så kör lugnt, krascha där det finns marginal! :tummenupp (lätt att säga :tungan )

Tjet skrev:
Sen ifall det händer något, du kör på någon/något eller vadsomhelst, så finns det väl inte direkt jättemycket till försäkring att hänga i granen. :tomten

Så kör lugnt, krascha där det finns marginal! :tummenupp (lätt att säga :tungan )

Just det, tänkte inte ens på försäkringsbiten. :3freak

Fudpucker skrev:
Vad är det egentligen som krävs för att få framföra minimotosarna i tafik?

För att en maskin ska få kallas Moped Klass 1 och köra på allmänna vägar (ej på cykelbanor) så krävs:
Coc intyg efter EU direktiv, ska ha en beteckning som ser ut så här:
e"0"*92/61*"0000"*"0" eller
e"0"*2002/24*"0000"*"0" "0" = en numerisk siffra. (Beteckningen ska även finnas någonstans på moppen).

Max 4 kw, ej över 50cc. Maxfart 45km/h.
Förarbevis, trafikförsäkring, registrering på bilbesiktningen.

Går den snabbare än 45km/h eller har mer kw så räknas den som motorcykel och ska då uppfylla samma krav som man behöver rätta sig efter i vanliga fall.

jag läste på pocketbike.nu att om man har A-behörighet och blir tagen på en mini så är det som att köra en lätt moped oreggad. Utan lagliga ljus och däck.

Kör man utan A-behörighet så blir de massa allvarligare. DÅ kanske B behörigheten (om man har nån) ligger risigare till. Är inte lika säker. Men plump i protokollet och att man inte får sen prövotid i tid ligger nog med i samma visa.

rätta mig om jag har fel...har ju iofs läst det på internet, så det borde ju helt klart vara sant :rolleyes:

Solan skrev:
För att en maskin ska få kallas Moped Klass 1 och köra på allmänna vägar (ej på cykelbanor) så krävs:
Coc intyg efter EU direktiv, ska ha en beteckning som ser ut så här:
e"0"*92/61*"0000"*"0" eller
e"0"*2002/24*"0000"*"0" "0" = en numerisk siffra. (Beteckningen ska även finnas någonstans på moppen).

Max 4 kw, ej över 50cc. Maxfart 45km/h.
Förarbevis, trafikförsäkring, registrering på bilbesiktningen.

Går den snabbare än 45km/h eller har mer kw så räknas den som motorcykel och ska då uppfylla samma krav som man behöver rätta sig efter i vanliga fall.

Det finns inga andra siffror eller papper på minisarna än serienumret (?) på ramen. Så det är väl i princip ingenting på den som är lämpat för framfart på väg.
Den går t.o.m fortare än 45km/h, så! :hihi

Tjet skrev:
Det finns inga andra siffror eller papper på minisarna än serienumret (?) på ramen. Så det är väl i princip ingenting på den som är lämpat för framfart på väg.
Den går t.o.m fortare än 45km/h, så! :hihi

Nej, jag tror faktiskt inte någon av de här billigare kinamopparna kommer med något Coc-intyg, så det e nog rätt kört.

Men det kan ju vara bra att veta tills nästa gång. :)

spectre skrev:
Är det inte bara oregistrerat fordon + oförsäkrat som gäller?

Jag tyckte också att det borde vara dom grejjerna som gällde, men det var nån glader person i ett av forumerna som skrev att lappen kunde ryka... *minns det så väl* men det kanske var civila farbror blå som vill få oss att tänka om och inte hitta på några hyss.. :tungan

Om man sticker ut och kör på vägarna får man tat lugnt så inget händer, för det blir ju förarn som för pröjjsa allt själv isf... :rolleyes:

Men det ska väll inte hända nåt när vi kör iaf? vi ungdomar är väll odödliga! eller? det påståss ju så åtminstonde så jag ska klara mej! :hihi

Mark skrev:
jag läste på pocketbike.nu att om man har A-behörighet och blir tagen på en mini så är det som att köra en lätt moped oreggad. Utan lagliga ljus och däck.

Kör man utan A-behörighet så blir de massa allvarligare. DÅ kanske B behörigheten (om man har nån) ligger risigare till. Är inte lika säker. Men plump i protokollet och att man inte får sen prövotid i tid ligger nog med i samma visa.

rätta mig om jag har fel...har ju iofs läst det på internet, så det borde ju helt klart vara sant :rolleyes:
Låter väldigt konstigt.

pÅ ePatraktor.sE ztÅR d AtT om Man har tYp tRaktorkoRT zå får typ man KöJa typ MInimOto mE typ bUzaMOTOj lätt, på typ BAKHJulEt, eFteJZom dom RäkNAZ zoM trike *ler* :3freak

på min tid för tio år sen körde jag guilera moppe den var ej försäkrad fick gå 30 km/h och hade lyse fram o bak likaså var det för alla polarna. hade inga papper eller nåt slags märkning. trodde man fick åka så då. Det enda poliserna gjorde var att kolla att man var 15 och moppen inte var trimmad , de satte sig på moppen och kollade toppfarten. måste ha ändrat sig sen dess?
"gamla goda tiden" :)

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...