minimoto cross är det kul?

Valpen

Älska dig själv när ingen annan gör det
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
Kawasaki ZX6R såld...husaberg super motard såld..Fiddy Ten7, Honda CBR 600fs
Jag är lite sugen på en minimoto cross, är det någon som har erfarenhet från det? Vad ska man tänka på? Hur länge håller motorn etc

Jag kan garantera att det är roligare med en riktigt cross än att åka runt som någon jävla cirkus-gimp på en liten mini-cross och göra sig till åtlöje.

Vad är det för fel på fullvuxna motorcyklar egentligen, varför ska varenda tomte utan självaktning åka runt på leksaksfordon? Jag förstår det inte.

Och det verkar snabbt bli lika dyrt som riktig cross också, när man börjar plocka på tillbehör...:va

dom riktigt små 50cc minicrossarna är inte roliga.. Men köper man en 'riktig' 125cc med 10" och 12" hjul så kan man ha rejält kul på skogsstigarna! Jag och tre polare köpte varsin och vi har kört runt 4-5ggr i veckan i 3 månader!

Köper man en själv lär man tröttna fort.

MilleN skrev:
2523425 dom riktigt små 50cc minicrossarna är inte roliga.. Men köper man en 'riktig' 125cc med 10" och 12" hjul så kan man ha rejält kul på skogsstigarna!
Med en riktig hoj med 21/19(18)"-hjul så kan man ha ännu mer rejält kul och man slipper se ut som en cirkus-gimp.

Ska man dessutom köra "på skogsstigar" som du skriver så är det ju en fördel att riktiga endurohojar går att e-regga och försäkra, om man nu skulle köra på en svampplockare.

Gimp-minimotorcyklarna framförs helt oförsäkrade och olagligt, ofta på gångvägar och lite här och var.

jag hade allt tänkt mig en ortentlig mini i så fall...jag hade lika gärna köpt en riktigt cross men då måste jag köpa en bil som jag kan transportera den med...minin kan jag bara kasta in i firma bilen...det är där haken är...

cirkus bla bla bla de e skit kul me sån..ska beställa en snart hur kul som hälst kmr de bli i vinter men som en sa kör man själv kanske de inte e så skoj men är man fler kan de bli många timmar skratt :tummenupp

Jag var grymt skeptisk till att ha en fiddy. Men fy satan vad kul det var att köra på riktiga banor avsedda för storleken. Naturligtvis är det minst lika kul med en riktig cross, men då skenar kostanderna iväg. Jag har en riktig och ordentlig fiddy på 110 cc, som tål att tävlas med. Inte kinaskräp för 5000. Kostnad för att inköp i runda slängar 10000 - 13000, sedan kostar inte saker som går sönder skjortan. En komplett motor med växellåda rockar enbart på runt 3000. Slitagdelar är också billiga. Så för en billig penning får man riktigt roligt, sedan är den lätt att transportera.
Skall du köpa en "riktig" cross för att tävla med så kan man minst räkna med en 40000, plus att kör du sönder något så tokhavererar hela plånboken.
Men om man hade haft råd hade man naturligtvis köpt en "riktig" cross oxå!

PS: Det finns ju specialversioner på fiddy som kostar runt 39 000, och då försvinner väl lite av tanken? DS:

Har själv nyligen köpt en 125cc i 10.000 kr klassen. Som det har påpekats tidigare så är fördelarna att det är busenkelt att få med sig. Själv kastare jag in min i jeepen utan problem. Men det bästa med det hela är att reservdelarna är så gott som gratis.
Jag menar vårdar man och har täta oljebyten så håller skiten utan problem.
Men rasar det så ligger en ny motor runt 3500.
Skulle villja säga att det är snäppet mindre roligt än en riktigt cross.
Hittar man rätt ställe att köra på så kan man hålla på i timtal.
Dessutom är det perfekt att börja wheela och allmänt stunta med en sådan, istället för på bekostnad av sin huvudpärla :)

jag tycker det är kul sjukt jobbigt dock... kör med några andra som kör "riktig cross" också... dom tycker det är lika kul

köpte min för 10000 mishandlat den många timmar inga problem:tummenupp

billigt å oseriöst

Bifogat

• P7243538hmhmhhm.JPG
    P7243538hmhmhhm.JPG
    107.9 KB · Visningar: 118
  • P7243550gsgsgsgs.JPG
    P7243550gsgsgsgs.JPG
    69.3 KB · Visningar: 114
  • sbsbbsbsbs.JPG
    sbsbbsbsbs.JPG
    105.9 KB · Visningar: 121
hur långt har den gått? Vad kostar den ny och var har du köpt den?

Rätt skoj att rejsa mot varann på Go-kart bana med slicks oxå...:yoparty

Bifogat

• Amsberg9 dok.JPG
    Amsberg9 dok.JPG
    108.1 KB · Visningar: 79
  • Amsberg10 dok.JPG
    Amsberg10 dok.JPG
    118.4 KB · Visningar: 70
har ni crosskläder när ni kör eller blir det jobbigt med stora cross stövlar och sånt?

sgtpepper skrev:
2523721

Gimp-minimotorcyklarna framförs helt oförsäkrade och olagligt, ofta på gångvägar och lite här och var.

Bestämmer man inte det själv?

Har själv ett par och det är riktigt roligt!
Två uppsättningar däck så man kan köra både cross och motard, eller dubb däck så kan man köra is.

Jag har en värsting till salu.. Ny pris 95' säljej för 45'

Det mesta har redan sagts i tråden, förutom att man måste vara en löjlig typ som gnäller på att man ser ut som en cirkusapa på en Fiddy, snacka om att sparka in öppna dörrar, det hör ju till saken att den är liten?

Har aldrig fått prova va?

Anspråkslös racing är vad det handlar om för mig, skulle inte köra en meter med full crossutrustning på Fiddyn, likaså skulle jag aldrig köra en meter UTAN full crossutrustning på min CR250.

Kasta in i bilen & iväg till gropen, på med hjälm & handskar och slanga omkring, jättekul för stunden.

Chronic skrev:
2527363 Det mesta har redan sagts i tråden, förutom att man måste vara en löjlig typ som gnäller på att man ser ut som en cirkusapa på en Fiddy, snacka om att sparka in öppna dörrar, det hör ju till saken att den är liten?

Har aldrig fått prova va?

Anspråkslös racing är vad det handlar om för mig, skulle inte köra en meter med full crossutrustning på Fiddyn, likaså skulle jag aldrig köra en meter UTAN full crossutrustning på min CR250.

Kasta in i bilen & iväg till gropen, på med hjälm & handskar och slanga omkring, jättekul för stunden.

nä jag har inte provat, bara tittat :tummenupp ser riktigt roligt ut.
Men har ni inga skydd alls förutom hjälm?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back