Minilaptop med 3G, HDMI och bra upplösning

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Går det där att få ihop i en laptop med 10-11" skärm utan att det blir fantasipriser över 10000 spänn som för Fujitsus burkar? Jag hoppas klara mig med max 3500 spänn och vill ha 3G-kortplats så jag slipper dongel krav, bra upplösning krav (bättre än 1024xnånting) och HDMI gärna.

Hittat denna hos min dist, men vettifasen vad det är.

CMPC NL2 - 10.1'' HD Blue N450/2GB/250GB/3G/6cell

Över 3500 men långt under 10 000:-.

N450 är väl i klenaste laget för att kunna spela upp HD material, och då har man inte så mycket nytta av HDMI ut.

Jag som delar ut WiFi från telefonen behöver ju ingen inbyggd 3G, och jag är nöjd med min 13" Acer Aspire med 10 timmars batteritid, men den är ju dyrare.
Det lär dock ska finnas en billigare variant med enklare grafikkort också, men den har jag ingen aning om vad den kostar.

Såklart går det ju inte med X10 mini som har Android 2.1 bara. Iofs har jag ett separat abb för mobilt internet och kan ha det i den burken för jämnan. Nu ser det mörkt ut. 1024-upplösning och 3G verkar enkelt i den prisklass jag tänkt, planen är att skaffa en 13,3" laptop lite senare med mer pulver. Den här vill jag ha med i bilen när jag är ute och åker 8ej i jobb).

EDIT: tydligen är det hur enkelt som helst att roota telefonen och köra nåt som heter Barnacle för att köra den som wifi-hotspot: http://www.xperiax10.net/2010/08/07/root-your-xperia-x10-and-x10-mini-in-one-click/ (då är ju problemet att batteritiden på X10 mini är rätt kass)

Söker alltså fortfarande efter en mini-PC med 3G och bra upplösning i alla fall.

Last edited:
Söker alltså fortfarande efter en mini-PC med 3G och bra upplösning i alla fall.

Jag förstår dig, men X10n kanske ändå ska bytaas ut snart, eller så sätter du den i en aktiv bilhållare så får du både laddning ovh yttre antenn till 3G't?

Kan en Androidplatta med HDMI ut vara ett alternativ?

Såklart går det ju inte med X10 mini som har Android 2.1 bara. Iofs har jag ett separat abb för mobilt internet och kan ha det i den burken för jämnan. Nu ser det mörkt ut. 1024-upplösning och 3G verkar enkelt i den prisklass jag tänkt, planen är att skaffa en 13,3" laptop lite senare med mer pulver. Den här vill jag ha med i bilen när jag är ute och åker 8ej i jobb).
...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s73681058
MDMI, 1366*768, 3G och max 12"-skärm.
Denn billigaste då är en Acer som finns hos diverse företag som man knappt hört talas om tidigare.

Kompromissar man på upplösningen och HDMI så blir utbudet större och priserna går ner.

Fasen det där kanske kan vara nåt (eller egentligen en dyrare Acer Timeline för 6500 spänn)! Den blir ju inte ultraportabel men då kan jag ev. ha den som enda dator, kanske med större disk. Det var ju inte de vanligaste butikerna men Comega Data känner jag väl till, en liten Luleå-butik som också är Acer auktoriserad servicepartner. Köpte farsans 17" laptop där för två år sen pga att de har väldigt bra rykte.

GuW: jag har försökt gilla olika paddor men det är inte min grej. Jag skulle bara sitta och putsa fingeravtryck hela tiden och vill gärna ha tg-bord.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s73681058
MDMI, 1366*768, 3G och max 12"-skärm.
Denn billigaste då är en Acer som finns hos diverse företag som man knappt hört talas om tidigare.

Kompromissar man på upplösningen och HDMI så blir utbudet större och priserna går ner.

Last edited:
GuW: jag har försökt gilla olika paddor men det är inte min grej. Jag skulle bara sitta och putsa fingeravtryck hela tiden och vill gärna ha tg-bord.

Jag kommer att köpa mig en billig kinesisk padda att mer eller mindre fastmontera i bilen som kombinerad GPS/Spotify/Snabbsurf platta.

Allt det dör gör IOFS min telefon redan i dag, men i bilen vill jag nog ha lite större skärm och så slipper jag gillra fast telefonen varje gång.

Jag har inget emot lite flottig fingeravtryck :D

Nu är jag så nära att beställa så nu vill jag bara ha en sista synpunkt:

http://www.comegadata.se/PartDetail.aspx?q=p:4130382

Vad tros om den där? Jag tycker att den har allt, hyfsat litet format, 11.6" matt skärm, bra upplösning (1366x768), HDMI och hyfsad batteritid (ingen killer dock).

Jag har nu en DELL Vostro 1400 som är 3 eller är det tom 4 år gammal. Intel Core Duo T7100 1.80GHz med 2GB RAM. Hur fasen kan jag utläsa om jag kommer att uppleva den nya burken som en raket, går det att jämföra på något sätt (finns det nåt på Tom's Hardware). Jag vet att den här Lenovon är en kompromiss, varken jätteliten och inte heller toppprestanda. Vill bara inte betala 12000 spänn den här gången, Lenovon kostar 6500 spänn.

Nu är jag så nära att beställa så nu vill jag bara ha en sista synpunkt:

http://www.comegadata.se/PartDetail.aspx?q=p:4130382

Vad tros om den där? Jag tycker att den har allt, hyfsat litet format, 11.6" matt skärm, bra upplösning (1366x768), HDMI och hyfsad batteritid (ingen killer dock).

Jag har nu en DELL Vostro 1400 som är 3 eller är det tom 4 år gammal. Intel Core Duo T7100 1.80GHz med 2GB RAM. Hur fasen kan jag utläsa om jag kommer att uppleva den nya burken som en raket, går det att jämföra på något sätt (finns det nåt på Tom's Hardware). Jag vet att den här Lenovon är en kompromiss, varken jätteliten och inte heller toppprestanda. Vill bara inte betala 12000 spänn den här gången, Lenovon kostar 6500 spänn.
Om du kommer att uppleva den som snabbare eller inte beror lite på vad du kommer att använda den till och vilket operativsystem du har på den gamla. Plus 178 olika specar på minnen och hårddisk och liknande.

Som exempel så har jag två datorer hemma nu. Min lilla gamla netbook och en nyare stationär burk som jag använder för redigering av bildmaterial. Gäller det bara slösurfande så märks det ingen nämnvärd skillnad. Men på den stationära kan jag redigera film i HD-upplösning med Premiere Pro utan att datorn protesterar. Skulle jag ens visa upp installationsskivan för netbooken så skulle den ta självmord genom att hoppa ut genom fönstret.

Jag har Win 7 Premium på den här och nya blir Win 7 Pro, tror jag det heter nuförtiden. Jag får helt enkelt se. Drömmen är att den känns såpass mycket rappare att jag kan köpa en dockningsstation och extern skärm längre fram. Annars blir det nog en stationär.

Det enda jag kör som är *riktigt* krävande är Nikons Capture NX2 för bildbehandling och det suger musten ur min nuvarande burk totalt. För allt annat har jag inga stora prestandakrav men det var just Nikon då...

Äh, nu betalar jag den så borde den finnas hemma tisdag eller onsdag. Sen har man att göra kommande vecka för att fixa in allt jag har på den här.

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026