minigixxerkrångel

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Har en suzuki gsx-r 400.

Har haft problem med att den krånglat när den varit varm tidigare.
I slutet av förra säsongen så vägrade den att starta efter att ha stått ute i regnt i 2 veckor.

I början på säsongen så gjorde jag ventiljustering och gjorde rent förgasarna, efter det så startade den. Den krånglade dock fortfarande när den var varm, missar och dör om man inte ger gas.

Sen när jag skulle köra den till en polare efter att den stått i några dagar så stoppade den efter 100m och vägrade starta.

Igår så gjorde jag rent kablarna till tändspolen och bytte tändstift. Då startade den, varvade riktigt fint innan den blivit helt varm. När den blivit lite varmare så ville den inte varva mer än 11000 (rödmarkeringen börjar vid 13) och den missade som fan när jag motorbromsade och dog när den stog på tomgång.

Nån som vet var man skall börja?
Funderar på om det inte är ett soppa fel, är det nåt jag kanske borde testa justera på förgasaren?

För övrigt så var ett av dom gamla stiften ganska svart, vad tyder det på?

Tacksam för all hjälp...

Lorge skrev:
Har en suzuki gsx-r 400.

Har haft problem med att den krånglat när den varit varm tidigare.
I slutet av förra säsongen så vägrade den att starta efter att ha stått ute i regnt i 2 veckor.

I början på säsongen så gjorde jag ventiljustering och gjorde rent förgasarna, efter det så startade den. Den krånglade dock fortfarande när den var varm, missar och dör om man inte ger gas.

Sen när jag skulle köra den till en polare efter att den stått i några dagar så stoppade den efter 100m och vägrade starta.

Igår så gjorde jag rent kablarna till tändspolen och bytte tändstift. Då startade den, varvade riktigt fint innan den blivit helt varm. När den blivit lite varmare så ville den inte varva mer än 11000 (rödmarkeringen börjar vid 13) och den missade som fan när jag motorbromsade och dog när den stog på tomgång.

Nån som vet var man skall börja?
Funderar på om det inte är ett soppa fel, är det nåt jag kanske borde testa justera på förgasaren?

För övrigt så var ett av dom gamla stiften ganska svart, vad tyder det på?

Tacksam för all hjälp...

låter väldans skumt dedära... jag har faktiskt ingen jättebra idé... skriv ett PM till Herr Brink... han kanske kan luska ut det.

Är stiftet svart tyder det på att hojen går fett på den cylindern, kan ju vara nåt munstycke som gängat ur sig i den förgasaren.

Annars, om du inte gjort det så byt batteri. Löser alla möjliga skumma problem.

Det där med att den inte vill varva ur när den är varm tror jag är ett generalfel med dessa hojar, inträffar även på min. Hade även kallstartsproblem men detta verkar ha fixat sej efter byte av batteri + regulator.
Att din vill dö på tomgången när den är varm verkar däremot mysko, har du prövat att ställa upp tomgången?

Wunder skrev:
Det där med att den inte vill varva ur när den är varm tror jag är ett generalfel med dessa hojar, inträffar även på min. Hade även kallstartsproblem men detta verkar ha fixat sej efter byte av batteri + regulator.
Att din vill dö på tomgången när den är varm verkar däremot mysko, har du prövat att ställa upp tomgången?

Provade litegrann men den går ju piss på låga varv så tror inte riktigt att det är att tomgången är för låg som är felet.

Har tyvärr ingen verkstadshandbok heller.
Nån som vet vad och hur det går att justera förgasarna?

Lorge skrev:
Provade litegrann men den går ju piss på låga varv så tror inte riktigt att det är att tomgången är för låg som är felet.

Har tyvärr ingen verkstadshandbok heller.
Nån som vet vad och hur det går att justera förgasarna?

det är inte så att han drar massa tjuvluft?

jag fick ett tips om att man kan spruta startgas runt förgasaren när den går på tomgång... går den renare och bättre då så är det troligt att den drar tjyvluft.
tänk bara på att inte spruta där som det är tänkt att luften ska gå in.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret