Minicrossen fungerar inte....

maralg

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2011
Ort
linköping
Hoj
bladat
Hallå Hallå
Jo det är så att jag försöker hjälpa min son med hans minicross (49cc). Minicrossen har snart under två år legat och dammat. Den har med andra ord inte låtits startas igång under de närmaste två åren. Nu när jag försöker dra i gången den fungerar det bara inte. Jag har fyllt på med ny bensin och rengjort förgasaren. Tidigare rann bensinen inte ned genom hela förgasaren men det gör den nu när jag rengjort den. Problemet är bara det att den fortfarande vägrar att starta. Tändstiftet har jag också kollat och jag finner inget fel där.

Hur ska jag gå tillväga för att få igång denna satans Kina hoj?

Hjärtligt tacksam för svar!
 
Ibland går, de ibland inte, Drog igång ungarnas kusins lilla kinacross, den startade och gick bra, men sen dog den, trots ideliga försök fick jag inte igång den, tydligen hade den betett sig så ett bra tag..

Finns en anledning till de är billiga...hjälpte en grannkille för några år sedan, det var fel HELA tiden på på den, förgasare krånglade mycket, , dragstarten i plast som pajade efter 2 drag..inga garantier och dyra reservdelar, sprang lätt iväg till mer än vad nypriset på crossen var.

Bästa sättet att få dem att starta är att byta mot någon "riktig" cross..
 
Last edited:
Har du gnista? Värm cylinder och topp med värmepistol och spraya startgas i fuggen sen ryck ett par gånger.
 
jag har varit med om när jag fått gnista på stift men maskinen gick inte iallafall så tillslut bytte jag stift och den hoppade igång, var förmodligen för liten gnista så det kan vara värt att prova:)
 
Gnista har den. Så du menar att jag ska värma motorn och sedan spruta in startgas? Brukar detta fungera ?

Jag har en risig 2-takts kinafiddy och det är enda sättet att starta den när den är kall. Är det automatväxel med slirkoppling? fjädrarna i slirkopplingen gick av på min och då var man tvungen att hålla upp bakdäcket när man skulle rycka igång eftersom den drev hela tiden.
 
Kinagrejerna funkar oftast klockrent om man har maskinöra-öga-hand!

Saknas något av detta är man hänvisad till Japs/Euro-märken.
Kostar 5x men är bullet/idiot-säkra i utförande och konstruktion.

Med idiot avser jag i detta sammanhang någon som inte intuitivt
känner och ser alla små mekaniska och ekonomiska sammanhang
man interagerar med när man skall dra i kinasnöret.

En hundra pannors man kan/behöver till exempel inte dra för Karl-gustaf
och fosterland i snöret, den startar inte bättre för det, den går bara sönder. :glömdet


Å så lite ontopic:
0.Finns det gnista? Dvs, om du lägger tändstiftet med hatten på mot toppen, blir det då gnista om du drar i snöret?
Om inte är det fel på stift eller tändsystem.

1.Luktar det bensin ur avgasröret efter några drag?
Om inte är det fortfarande gegga i förgasaren.

2. Testa med startgas, spraya in i luftfiltret. Dra i snöret.
(kör dock inte för många sekunder på startgas då motorn inte får smörjning.)
Funkar den då men inte annars? I så fall också fortfarande förgasarknas.

:tummenupp

/e
 
Last edited:
Kinagrejerna funkar oftast klockrent om man har maskinöra-öga-hand!

Saknas något av detta är man hänvisad till Japs/Euro-märken.
Kostar 5x men är bullet/idiot-säkra i utförande och konstruktion.

Med idiot avser jag i detta sammanhang någon som inte intuitivt
känner och ser alla små mekaniska och ekonomiska sammanhang
man interagerar med när man skall dra i kinasnöret.

En hundra pannors man kan/behöver till exempel inte dra för Karl-gustaf
och fosterland i snöret, den startar inte bättre för det, den går bara sönder. :glömdet


Å så lite ontopic:
0.Finns det gnista? Dvs, om du lägger tändstiftet med hatten på mot toppen, blir det då gnista om du drar i snöret?
Om inte är det fel på stift eller tändsystem.

1.Luktar det bensin ur avgasröret efter några drag?
Om inte är det fortfarande gegga i förgasaren.

2. Testa med startgas, spraya in i luftfiltret. Dra i snöret.
(kör dock inte för många sekunder på startgas då motorn inte får smörjning.)
Funkar den då men inte annars? I så fall också fortfarande förgasarknas.

:tummenupp

/e

Låter som du inte hållt på och krångla med en Kina-krånglare..:DDet är SKIT

Off topic som du beskriver är ju de första sakerna man kollar, men men det låter som sagt som du inte jävlats och skruvat med skitgrejor från Kina..dragsnöre som inte skall tålas att dras från en normalbyggd svensk:vaHur ofta får man byta snöre på 20 år gamla gräsklippare:vaNågot borde Kineserna lärt sig, förgasarens hållbarhet i bästa fall en vecka..Men tror inte Kineserna är dummare än att de vet själva att det är skräp de gör och lever på att sälja sakerna 2 ggr på att sälja motsvarande dragstart i metall i stället för plast, ny förgasare etc..(varför inte skruva dit det direkt, nej dumt då kan man inte sälja reservdelen förståss...):D Jag pratar nu om den billigaste modellen av minicross, finns fiddy modeller som går och går, men mer tillförlitlig och beprövad japansk 4 taktsteknik där.

Hade själv en 125 pendlingsscoter från Kina, mindre än 1 år så var allt i "metall" rostigt, gaswire frös fast vid minusgrader trots att man smorde.Billigare än billigaste plastdetaljer och dålig passform på plast mm mm=SKIT

Det var iofs pris därefter MEN det hade varit bättre för mig att köpt en 10-15 år äldre och massor av mil på en beggad japansk motsvarande de facto.
 
Last edited:
Jo, jag har skruvat både kinagrejer(cross/minimoto), japanskt och tyskt.

Och som jag skrev, visst är det en grym skillnad i både kvalitet och pris.
Ingen har sagt något annat.

Min poäng var att om man har som krav att en fullvuxen svensk
man skall kunna maxxa sin bringa och biceps på dragstarten till
minicrossen bör man slanta upp och köpa japanskt.

Om man å andra sida primärt vill att kidsen skall få prova på att
köra lite och kan tänka sig att hantera snöret med den lilla
gollumkraft som en 49cc tvåtaktare behöver så kan man testa kinesiskt.

Och vad gäller kinesernas inblandning och ansvar i det hela är det
väl så att de enbart levererar vad de europeiska inköparna vill ha?

Man får helt enkelt vad man betalar för. :tummenupp

Vad gäller scootrarna tycker jag du har helt rätt,
alltid bättre att köpa en 10-20 år gammal japansk
i stället för en kartongny kines.

/e
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top