Mini-PC, vilken ska man välja?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Har blivit lite sugen på en mini-laptop, typ eee-pc. Det finns ju ett stort utbud, och prestanda verkar vara samma. Likadana processorer, minne, hdd, etc. Hur ska man kunna välja? Eler är dom så lika att man kan välja enbart på priset? Orkar en sån med att köra office 2007, eller är den för klen? Tänkte använda den mest till resor, det är lite jobbigt att släpa med sej den laptop jag har nu med 17 tums skärm. Behöver kunna surfa, köra lite word/excel, samt kolla på nån nerladdad film.
Tips, nån?

Semi-OT:

Det jag undrar är hur fan man installerar sånt man har på cd, det finns ju ingen spelare? Hur gör man en recoveryskiva tex?

Det finns ju USB. Sticka eller DVd-läsare med USB.

Jag känner inte en enda människa som äger en extern dvd-spelare så det går bort. Måste ju funka med usb-minne på nåt vis? Rörliga delar är såå 2009... :)

Fan nu blev jag också sugen! Har tyvärr ingen koll, alla verkar väldigt lika i prestanda på papperet. Det brukar resultera i att valet faller på den snyggaste för mig...

Samsung N120-JA01/JA02 är ett bra val enligt PC För Alla

bild.php

OT som första svar, det var nåt nytt:D

Hehe, ja jag ber om ursäkt för den... :Bugar

Last edited:
Vänta på nya N450-baserade modellerna som t.ex. Asus eeePC 1005P. Två års inskicksgaranti och batteritid på över 10 timmar.

Det var väl bara någon enstaka (kommande?) modell som klarade att köra högupplöst ut på HDMI, om nu sånt är viktigt.

Jag funderar också på en Mini när nu min laptop dör färdigt, jag behöver inte högupplöst video ut från den i dagsläget, men för andra kan det ju vara viktigt.

Jag har en HP Mini 2140 (någon Intel Atom processor på 1,6ghz, 1gb minne och 160gb hårddisk) och är nöjd med den. Tyvärr så verkar de inte finnas på marknaden längre. Anledningen till att jag valde den var att den verkade mest välbyggd och tillhörde de billigaste som fanns då. De Acer Aspire One och Asus Eee PC som jag klämde och kände på då kändes som rena skämten i jämförelse.

De enda två jag stör mig på ordentligt med den är skärmupplösningen och batteriet.

Skärmupplösningen ligger på 1024*576 eller något annat lika vanligt ungefär (16:9 Pal har jag för mig de kallar det eller något sånt). Mycket irriterande då jag inte kunnat installera drivrutinerna för digitalkameran på den, de bara klagar på för låg upplösning.

När det gäller batteriet så räcker det bara i ca 2,5-3tim. Men det är inte det mest irriterande med batteriet, utan det är hur fort det tömmer sig själv när datorn är avslagen och man inte har den kopplad till nätdelen. På ett dygn så tappar den till ca 90-95% av full kapacitet och på ett par veckor så är man nere på ca 50% av full kapacitet.

Har ingen aning om hur det är med kompatibiliteten med MS Office 2007 på den och liknande datorer. Jag kör OpenOffice, och det är nog inte lika resurskrävande. Men jag spakar runt en ganska antik version av Photoshop och det fungerar till lättare bildredigering och affischskapande och sånt iaf. En kompis som har en likadan har en del problem med att det inte flyter riktigt bra vid uppspelning av filmer från Youtube och liknande, fast det är inget som jag har märkt av med min.

Jag har en HP Mini 2140 (någon Intel Atom processor på 1,6ghz, 1gb minne och 160gb hårddisk)

Jag har den med 2 internt och är nöjd, håller med om att den känns väldigt gedigen och kvalitativ. Kör office utan problem på min. :tummenupp:tummenupp fick med stora 6-cells batteriet till min och då räcker den kanske 5-6 timmar vid normal belastning.

Annars väntar du tills apple presenterar sin nya "tablet" beskrivs som en iphone på steroider :banana:banana http://www.idg.se/2.1085/1.283708/apples-islate-far-skal-av-aluminium :tummenupp:tummenupp

Last edited:
Jag har en HP Mini 2140 (någon Intel Atom processor på 1,6ghz, 1gb minne och 160gb hårddisk) och är nöjd med den. Tyvärr så verkar de inte finnas på marknaden längre. Anledningen till att jag valde den var att den verkade mest välbyggd och tillhörde de billigaste som fanns då. De Acer Aspire One och Asus Eee PC som jag klämde och kände på då kändes som rena skämten i jämförelse.

De enda två jag stör mig på ordentligt med den är skärmupplösningen och batteriet.

Skärmupplösningen ligger på 1024*576 eller något annat lika vanligt ungefär (16:9 Pal har jag för mig de kallar det eller något sånt). Mycket irriterande då jag inte kunnat installera drivrutinerna för digitalkameran på den, de bara klagar på för låg upplösning.

När det gäller batteriet så räcker det bara i ca 2,5-3tim. Men det är inte det mest irriterande med batteriet, utan det är hur fort det tömmer sig själv när datorn är avslagen och man inte har den kopplad till nätdelen. På ett dygn så tappar den till ca 90-95% av full kapacitet och på ett par veckor så är man nere på ca 50% av full kapacitet.

Har ingen aning om hur det är med kompatibiliteten med MS Office 2007 på den och liknande datorer. Jag kör OpenOffice, och det är nog inte lika resurskrävande. Men jag spakar runt en ganska antik version av Photoshop och det fungerar till lättare bildredigering och affischskapande och sånt iaf. En kompis som har en likadan har en del problem med att det inte flyter riktigt bra vid uppspelning av filmer från Youtube och liknande, fast det är inget som jag har märkt av med min.

En sån har jag, den är slö som dator, men har ett helt otroligt tangentbord för sin storlek. 94% full QWERTY har jag för mig. Funkar kanon.

Jag hade (eller jag gör faktiskt) sneglat på en beggad Macbook Air. 13" skärm och så tunn och smal så det är sjukt. Bra batteritid får man på köpet!

/ Jens

Pratas det notebook (mini PC) så är det Asus Eee PC 1008HA som är fetast. :)

http://www.dustinhome.se/pd_5010367174.aspx

Bättre än det hittar du inte idag. Tjöp! :tummenupp

En klasskompis kom med en sån till skolan förra måndagen. Den har imponerande specifikation men byggkvalitén på den är nog den sämsta jag sett nånsin på en laptop. Å andra sidan betalade han inte mer än halva priset mot det svenska och det kan man väl påstå att den är värd.

En sån har jag, den är slö som dator, men har ett helt otroligt tangentbord för sin storlek. 94% full QWERTY har jag för mig. Funkar kanon.
Den kan vara slö på lite udda saker. Till vardagliga saker tycker jag att den fungerar bra (ordbehandling, surfande, chattande, spellista i winamp med alla mp3 som finns på datorn etc). Då har jag XP Home och har försökt rensa och stänga av så många processer som möjligt som inte behövs för att datorn ska fungera normalt.

Däremot kan den bli oroväckande slö på vissa saker. Som t.ex. när jag skulle installera Adobe Reader. Det tog 20minuter eller något sånt. :va

En sak som är lite skrämmande är att vissa mini-pcs har levererats med Windows Vista. Det vill jag inte ens tänka på hur segt det kan vara.

Den kan vara slö på lite udda saker. Till vardagliga saker tycker jag att den fungerar bra (ordbehandling, surfande, chattande, spellista i winamp med alla mp3 som finns på datorn etc). Då har jag XP Home och har försökt rensa och stänga av så många processer som möjligt som inte behövs för att datorn ska fungera normalt.

Däremot kan den bli oroväckande slö på vissa saker. Som t.ex. när jag skulle installera Adobe Reader. Det tog 20minuter eller något sånt. :va

En sak som är lite skrämmande är att vissa mini-pcs har levererats med Windows Vista. Det vill jag inte ens tänka på hur segt det kan vara.

Jag har tyvärr Vista på min och har inte orkat göra om den. Men jag har XP-licens liggande, så jag vet faktiskt inte varför jag inte gör det...

Hur gör man en installations-USB?

/ Jens

Pratas det notebook (mini PC) så är det Asus Eee PC 1008HA som är fetast. :)

http://www.dustinhome.se/pd_5010367174.aspx

Bättre än det hittar du inte idag. Tjöp! :tummenupp

Letar oxå mini-PC, varför är just 1008HA fetast?

Såg att det nu finns billiga 1005P med nyare N450(?) CPUn.

Frågan är vad som är prisvärt? 1001 får man runt 2300:- nu känns som ett kap...men samtidigt vill man ju ha 6-cells batteriet....och gärna N450 CPU...och och och....:gnissla

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT