Mini-pc, mini-htpc

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Jag flyttar inom kort till nytt boende och är sugen på att bygga nåt roligare i stereoväg än min 15-20 år gamla Technics. :rolleyes: Så en ny "stereo" blir det. Det som ingår i setupen med är en PS3'a, som iofs klarar att spela musik och videos väldigt smidigt med PS3Mediaserver, men den är ju rätt värdelös om man vill surfa lite på Tv'n. Funderar således på att köpa/bygga nån smidig liten dator att koppla in med. Vad rekommenderar ni? Det ska vara litet, fläktlöst och inte allt för slött. Jag vill inte ha nåt med Apple-loggan på. :mad:

Alternativet är att jag kopplar in tjejens bärbara, som hon ska byta ut mot ny, men den är inte fläktlös direkt och tar rätt stor plats (stor skärm) och det har inte nån bra utgång som matchar tv'n.

Vad har du för krav på videouppspelningen? Ska den klara full-hd?

Inga krav alls faktiskt, sånt sköter jag genom ps3'an. Musik (typ spotify) och surfning är väl kraven.

Då lär du ju köpa till ett ljudkort vilken typ av dator det än blir.
Det integrerade ljudet är platt och grått i samtliga datorer med integrerat sådant. Dugligt de flesta gånger. Men eftersom du ska satsa på stereo också så vill du säkert ha just mer än dugligt.

Hennes bärbara kan du köra med skärmen nere. Bara att gömma i stereobänken. Ska du bara surfa lite och lyssna på musik så kommer det funka finfint.

Jag såg i någon reklam som nyss landade (tror det var På/Av-kedjan) en laptop som man kunde stänga ner fläkten på.

Jag kör själv en stationär dator som mediaburk, tyvärr har den lite fläktsus, inget som stör när man spelar, men när den står oanvänd och det är tyst i övrigt i rummet så susar det.

Jag kör Linux på den, Spotify samt VLC för video, samt lite webbradio.
Det sitter ett "bra" ljudkort i den (föregående ägare som hade specat den) samt ett ljudkort inbyggt på moderkortet som jag inte använder.
Till datorn följde ett högtalarkit med en subwoofer som faktiskt ger rätt bra tryck.

Jag har funderat på att försöka tysta fläkten, men då det är en Dell har den någon udda kontakt till fläkten, så det blir att klippa och löda sladdar ISF.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park