Mineralolja

Kom också på att priset på oljar varierar ju en del, men hur ofta byter vi, 1 gång om året? Kanske 2 om man kör rejält mycket. Vad kostar ett motorhaveri för att du kört på en dålig olja? Var det värt hundralappen du tjänade vid oljebytet?

Putta in kanske 200kr extra per byte på en lite bättre olja och försäkra dig att om motorn ska haverera så var det inte pga oljan iallafall. Kostar så lite i jämförelse för vad du kan tjäna på det.

Kom också på att priset på oljar varierar ju en del, men hur ofta byter vi, 1 gång om året? Kanske 2 om man kör rejält mycket. Vad kostar ett motorhaveri för att du kört på en dålig olja? Var det värt hundralappen du tjänade vid oljebytet?

Putta in kanske 200kr extra per byte på en lite bättre olja och försäkra dig att om motorn ska haverera så var det inte pga oljan iallafall. Kostar så lite i jämförelse för vad du kan tjäna på det.

Prislappen har ingenting med "RÄTT KVALITET" att göra. En svindyr syntetolja, lågfriktion, longlife, 0W-30 kan vara helt fel i en HD-motor. Medans en Mineralolja för 1/4 av priset fungerar utmärkt. Dock kan det vara så att en Syntetolja för HD-motor är det bästa valet.
Alltså, en dyr olja betyder inte att det är en bra olja!

Mats

Detta med oljor är ju ett gissel. Man vill helst bara hälla i fyra liter blask och köra några hundra mil. Detta är ungefär som att upptäcka att stenen man nyss fann i skon kräver en doktorsavhandling för att kunna avlägsnas. Man kan dock leva vidare genom att ha stenen kvar, om man kan tolerera ovissheten om vad den egentligen sysslar med där i skon :gnissla

Såvida du inte av en eller annan anledning behöver bättre/annorlunda olja än vad tillverkaren tyckte/tycker så kan du nog lugnt ignorera stenen i skon och slå i oljan som tillvärkaren rekomenderat (med andra ord istort sätt vilken olja som hälst...).

Har du trimmat motorn till dubbla orginaleffekten och kanse kör med andra lagerspel/kolvspel jämfört med orginal och/eller ska köra Paris-Dakar med fullt spett genom öken i dagar i sträck, eller ska köra någon polarexpedition med kallstarter i -40C, eller av annan anlednig behöver annan smörja än vad tillverkaren rekomederade så kan man ju fundera på om man behöver en olja med andra egenskaper än det som tillvärkaren rekomederat.I annat fall lär du knappast få några oljerelaterade problem om du slår i en olja med rätt klassning (typ vilken jävla smörja som hälls i det här fallet alltså...) och någorlunda rätt viskositet.

Hade jag haft en luftkyld 4-taktare med någorlunda högt effektuttag, ev. trimmad, som jag åtminstånde perodvis körde hårt med så hade jag nog slagit i en syntetolja.Men vilken som hälst som har minst den rekomenderade klassningen duger säkert.Biltemas syntet funkar säkert kanon, lixom istort sätt vilken 15W-40 (eller tex. 20-50) olja som hälst...

Vad är problemet:confused:

Tack för alla svaren, jag hittade en sida på mc poolen om detta :

http://www.mcpoolen.se/tbh/sortiment-oljor-info.html

Detta var ett intressant stycke:

"Orsaken till att en mineralolja normalt är bättre för en hästkraftssvag men vridmomentsstark V-motor är att den oljan ofta klarar högre lagertryck. Eftersom en fåcylindrig motor med högt kubiktal ger större krafter på vevstakslagret än en fyrcylindrig motor passar mineraloljorna bäst och normalt rekomenderas dessa av tillverkarna. Märk att motortypen finns i fler typer av motorcyklar än rena custom. Varvtalen är normalt också lägre än på fyrcylindriga sportcyklar vilket påverkar kravspecifikationen. Dock har helsyntetoljorna succesivt blivit bättre men de flesta rekomenderar ändå mineraloljor för denna motorkategori. Det finns även bättre och sämre mineraloljor och vi avser naturligtvis inte en snikolja av mineraltyp i jämförelsen."

Orkade inte fortsätta läsa men detta är en sida som "Dr Bike" sågat och ifrågasatt, enligt honom är och förblir syntet ALLTID bättre än mineral.:fakta

Detta med oljor är ju ett gissel. Man vill helst bara hälla i fyra liter blask och köra några hundra mil.
Faktiskt så kan du i princip göra det, oljan är ändå sällan den begränsande faktorn utan snarare filtret som fångar upp det oljan transporterar. Vad är problemet? Köp en billig semisyntet eller en mineralolja och prova. Du kommer inte skada motorn, och märker du att den går hårt eller blir svårare att växla gör du ett bättre val nästa gång.

Så varför det hela tiden blir dessa oändliga diskussioner om olja medan nästan ingen frågar nåt om oljefilter har jag lite svårt att smälta... :rolleyes:

En vettig syntetolja som körs i en mc-motor på""normalt" sätt har ändå ungefär 3-4 gånger så lång verksam livslängd som det intervall den byts i. Det är inte oljan som är viktigast att byta efter 600 mil eller vad det kan vara, det är filtret. Strängt taget kan man byta det och hälla tillbaka samma olja utan problem... Men nu generaliserar och förenklar jag grovt så jag betackar mig för detaljargument.

Last edited:
Faktiskt så kan du i princip göra det, oljan är ändå sällan den begränsande faktorn utan snarare filtret som fångar upp det oljan transporterar. Vad är problemet? Köp en billig semisyntet eller en mineralolja och prova. Du kommer inte skada motorn, och märker du att den går hårt eller blir svårare att växla gör du ett bättre val nästa gång.

Så varför det hela tiden blir dessa oändliga diskussioner om olja medan nästan ingen frågar nåt om oljefilter har jag lite svårt att smälta... :rolleyes:

En vettig syntetolja som körs i en mc-motor på""normalt" sätt har ändå ungefär 3-4 gånger så lång verksam livslängd som det intervall den byts i. Det är inte oljan som är viktigast att byta efter 600 mil eller vad det kan vara, det är filtret. Strängt taget kan man byta det och hälla tillbaka samma olja utan problem... Men nu generaliserar och förenklar jag grovt så jag betackar mig för detaljargument.

Intressanta och viktiga synpunkter.
Har du sett någon test där man provat egenskaperna hos olika oljefilter?
Det skulle vara väldigt intressant att se om dyra orginalfilter har en bättre funktion en ex vis biltemas billiga.

Intressanta och viktiga synpunkter.
Har du sett någon test där man provat egenskaperna hos olika oljefilter?
Det skulle vara väldigt intressant att se om dyra orginalfilter har en bättre funktion en ex vis biltemas billiga.

Det finns en äldre test där man testar reningsförmåga hos olika bilfilter. Jag har för mig att biltema kom riktigt högt upp medan vissa originalfilter kom bland dom sämsta.

Men det finns ju fler viktiga egenskaper hos ett oljefilter än just reningsförmågan. Flöde och backventil t.ex.

Jänkarna som är världens största bakåtsträvare är helt kära i stötstänger och mineraloljor, så läser du amerikanska forum får du nog många som säger mineralolja är bäst på allt :D

men det får man ta med lite salt, dock har jänkarna bra mineraloljor, ta kendall tex, tror de aldrig nånsin tillverkat en syntetolja, endå har de väldigt höga klassningar på sina oljor .

Jag kör syntet i allt :) (utom wankeln kom jag på)

Hur många har haft ett ras pga billig "sämre" olja ?
Hur många kör så många mil så att man kan mäta en ev. onormal förslitning i motorn pga av att man kör på en sk. billig olja " mineral alt syntet alt delsyntet? :gnissla

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti